Η Black Friday προσελκύει εκατομμύρια αγοραστές που επιδιώκουν να πετύχουν προσφορές και να αγοράσουν hot προϊόντα.
Το 2020, 186,4 εκατομμύρια καταναλωτές στις ΗΠΑ πραγματοποίησαν αγορές κατά τη διάρκεια των τεσσάρων ημερών μετά την Ημέρα των Ευχαριστιών, από την Black Friday έως την Cyber Mondey, σύμφωνα με στατιστικά στοιχεία της Εθνικής Ομοσπονδίας Λιανικής.
Ακολουθούν έξι κοινές απάτες της Black Friday και το πώς να κάνετε τις γιορτινές σας αγορές χωρίς να πέσετε θύμα κάποιου απατεώνα:
Table of Contents
Απάτη Νο 1: Το δώρο που δεν φτάνει ποτέ
Ψάχνετε στο διαδίκτυο και ξαφνικά βρίσκετε το τέλειο δώρο σε καλή τιμή. Πηγαίνετε στον ιστότοπο, βάζετε το προϊόν στο καλάθι σας και κάνετε κλικ στο κουμπί «αγορά». Δεν λαμβάνετε αριθμό παρακολούθησης, το πακέτο δεν φτάνει ποτέ και ο πωλητής εξαφανίζεται. Έχετε πέσει θύμα αυτού που το FBI αποκαλεί «απάτη χωρίς παράδοση».
Πώς να αποφύγετε την απάτη
Επισκεφτείτε αξιόπιστους πωλητές. Ελέγξτε αν υπάρχει μια φυσική διεύθυνση, έναν αριθμό τηλεφώνου εξυπηρέτησης πελατών και έναν ιστότοπο με επαγγελματική εμφάνιση. Τα προειδοποιητικά σημάδια των τοποθεσιών περιλαμβάνουν κακή ορθογραφία, περίεργη σχεδίαση και αργή φόρτωση. Αγοράστε μόνο από ασφαλείς ιστότοπους με κρυπτογράφηση SSL, με διευθύνσεις URL που ξεκινούν με https (και όχι http) και ένα εικονίδιο κλειδώματος στη γωνία πάνω αριστερά.
Τι πρέπει να κάνετε αν πέσετε θύμα
Προσπαθήστε να επικοινωνήσετε με τον πωλητή, συλλέξτε στιγμιότυπα οθόνης ή άλλες αποδείξεις για τα προβλήματα και ζητήστε από την εταιρεία της πιστωτικής σας κάρτας να αντιστρέψει τις χρεώσεις λόγω απάτης. Εάν πληρώσατε με PayPal, μια εναλλακτική είναι να κάνετε μια αναφορά μέσω ticket και αμέσως refound τα χρήματά σας. Σκεφτείτε το ενδεχόμενο να ζητήσετε από την τράπεζά σας να απενεργοποιήσει την παλιά σας κάρτα και να σας εκδώσει μια καινούρια.
Απάτη Νο. 2: Πωλητής που απαιτεί να πληρώσετε με δωροκάρτα (gift card)
Σκοπεύετε να χρησιμοποιήσετε την αγαπημένη σας πιστωτική κάρτα για να κάνετε τις αγορές σας Black Friday ή Cyber Monday, αλλά ένας πωλητής σας ζητά να πληρώσετε με μια δωροκάρτα. Αυτό μπορεί να συμβεί σε ιστότοπους δημοπρασιών. Οι δωροκάρτες είναι “ένας δημοφιλής τρόπος για τους απατεώνες να κλέβουν χρήματα”, σύμφωνα με την Ομοσπονδιακή Επιτροπή Εμπορίου των ΗΠΑ.
Πώς να αποφύγετε την απάτη
Χρησιμοποιήστε μια πιστωτική κάρτα για τις διαδικτυακές σας αγορές. Αντιμετωπίστε τις δωροκάρτες σαν μετρητά, μην δίνετε ποτέ τον αριθμό της δωροκάρτας σας ή το PIN και χρησιμοποιείτε τις μόνο με τον έμπορο που την εκδίδει. Για παράδειγμα, θα χρησιμοποιούσατε μια δωροκάρτα IKEA σε ένα κατάστημα IKEA ή στο IKEA.com. Χρησιμοποιήστε γενικές δωροκάρτες, όπως δωροκάρτα Mastercard ή Visa, μόνο σε αξιόπιστο κατάστημα λιανικής.
Τι πρέπει να κάνετε αν πέσετε θύμα
Επικοινωνήστε αμέσως με τον εκδότη της δωροκάρτας για να τους ενημερώσετε ότι η δωροκάρτα σας χρησιμοποιήθηκε σε σύνδεσμο με προϊόν απάτη. Εάν ενεργήσετε γρήγορα, ενδέχεται να σας επιστρέψουν τα χρήματα που έχουν απομείνει στη δωροκάρτα σας. Κάθε μεγάλος έμπορος λιανικής έχει έναν τρόπο να αναφέρει απάτες με δωροκάρτες .
Απάτη Νο. 3: Συγκέντρωση δωρεών για μια ψεύτικη φιλανθρωπική οργάνωση
Οι απατεώνες μπορούν να εκμεταλλευτούν το πνεύμα των γιορτών, χρησιμοποιώντας συγκινητικές ιστορίες για να λάβουν δωρεές για ψεύτικες φιλανθρωπικές οργανώσεις.
Πώς να αποφύγετε την απάτη
Ποτέ μην κάνετε μια παρορμητική δωρεά ως απάντηση σε μια διαφήμιση ή μια έκκληση στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Αφιερώστε χρόνο για να ερευνήσετε φιλανθρωπικά ιδρύματα χρησιμοποιώντας πόρους που παρακολουθούν και βαθμολογούν μη κερδοσκοπικούς οργανισμούς. Για παράδειγμα, το Charity Navigator προσφέρει την επιλογή αναζήτησης φιλανθρωπικών οργανώσεων υψηλής βαθμολογίας και διαθέτει μια λειτουργία καλαθιού δώρων που σας επιτρέπει να κάνετε δωρεές σε πολλές φιλανθρωπικές οργανώσεις ταυτόχρονα.
Τι πρέπει να κάνετε αν πέσετε θύμα
Εάν έχετε εξαπατηθεί από μια ψεύτικη φιλανθρωπική οργάνωση, αναφέρετε την απάτη. Το FBI συνιστά να επικοινωνήσετε με το τμήμα προστασίας καταναλωτών της πόλης σας, το Κέντρο καταγγελιών για εγκλήματα στο Διαδίκτυο του FBI και την Ομοσπονδιακή Επιτροπή Εμπορίου. Πιθανότατα δεν θα λάβετε τα χρήματά σας πίσω, αλλά μπορείτε να βοηθήσετε τις αρχές να συλλάβουν τον απατεώνα.
Απάτη Νο. 4: Μήνυμα για ένα αντικείμενο που δεν παραγγείλατε ποτέ
Οι hacker μπορεί να επωφεληθούν από τις αγορές της Black Friday, για να κάνουν κάποια επίθεση phishing. Σε αυτήν την περίπτωση, ενδέχεται να λάβετε ένα μήνυμα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου ή άλλο μήνυμα που θα σας ενημερώνει ότι υπάρχει πρόβλημα με ένα αντικείμενο που παραγγείλατε. Όμως εσείς δεν αναγνωρίζετε το αντικείμενο και ξέρετε ότι δεν το παραγγείλατε ποτέ. Το μήνυμα μπορεί να είναι ένα ηλεκτρονικό “ψάρεμα” με σκοπό να σας εξαπατήσει ώστε να κάνετε κλικ σε έναν ύποπτο σύνδεσμο, να παρέχετε τα διαπιστευτήρια σύνδεσης της τράπεζάς σας ή να δώσετε άλλες προσωπικές σας πληροφορίες στον θύτη.
Πώς να αποφύγετε την απάτη
Εάν λάβετε ένα μήνυμα για ένα αντικείμενο που δεν παραγγείλατε, φερθείτε έξυπνα. Ο hacker ελπίζει ότι θα κάνετε την ενέργεια που σας ζήτησε. Εάν δεν είστε βέβαιοι ότι ένα μήνυμα είναι έγκυρο, επικοινωνήστε με την επιχείρηση μέσω άλλων καναλιών που θα βρείτε μόνοι σας, όπως ο αριθμός τηλεφώνου εξυπηρέτησης πελατών της.
Τι πρέπει να κάνετε αν πέσετε θύμα
Εάν κάνετε κλικ σε έναν σύνδεσμο ηλεκτρονικού ψαρέματος (phishing), κάντε κάτι άμεσα. Εάν παρείχατε διαπιστευτήρια σύνδεσης για οποιονδήποτε ιστότοπο, αλλάξτε αμέσως το όνομα χρήστη και τον κωδικό πρόσβασής σας. Επιλέξτε έναν μοναδικό κωδικό πρόσβασης που είναι δύσκολο να σπάσει κάποιος, χρησιμοποιώντας τουλάχιστον 12 χαρακτήρες με συνδυασμό γραμμάτων, αριθμών και συμβόλων. Αλλάξτε επίσης τον αριθμό PIN εάν χρειάζεται. Ενημερώστε το λογισμικό σας και εκτελέστε μια σάρωση ασφαλείας στις συσκευές σας για κακόβουλο λογισμικό.
Απάτη Νο. 5: Η εικονική ιστοσελίδα αγορών
Σε μια άλλη απάτη για την Black Friday, νομίζετε ότι πηγαίνετε στον ιστότοπο του αγαπημένου σας πολυκαταστήματος για να πετύχετε κάποιες προσφορές, αλλά κατά λάθος γράφετε λάθος το όνομα στη γραμμή του προγράμματος περιήγησής σας και νομίζετε ότι βρίσκεστε στον πραγματικό ιστότοπο και κάνετε μια “αγορά”. Ο απατεώνας κλέβει τα στοιχεία της πιστωτικής σας κάρτας για να τα χρησιμοποιήσει ή να τα πουλήσει και πιθανώς να συλλέξει άλλα προσωπικά σας στοιχεία όπως το όνομα και τη διεύθυνσή σας.
Πώς να αποφύγετε την απάτη
Ο ευκολότερος τρόπος για να αποφύγετε έναν κλωνοποιημένο ιστότοπο είναι να βεβαιωθείτε ότι βρίσκεστε στον πραγματικό ιστότοπο όταν θέλετε να ψωνίσετε. Για παράδειγμα, μπορείτε να προσθέσετε σελιδοδείκτες στους αγαπημένους σας ιστότοπους αγορών για εύκολη πρόσβαση. Και μην επισκέπτεστε ποτέ έναν πωλητή κάνοντας κλικ σε έναν σύνδεσμο από ένα email ή στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
Τι πρέπει να κάνετε αν πέσετε θύμα
Αλλάξτε αμέσως το όνομα χρήστη και τον κωδικό πρόσβασής σας για τον πραγματικό ιστότοπο αγορών, καθώς οι απατεώνες πιθανότατα έλαβαν τα στοιχεία της σύνδεσής σας. Εάν έχετε αποθηκεύσει τα στοιχεία της πιστωτικής σας κάρτας στον πραγματικό ιστότοπο, διαγράψτε τα προληπτικά. Εάν χρησιμοποιήσατε πιστωτική κάρτα για να κάνετε μια αγορά στον ψευδή ιστότοπο, αναφέρετε την απάτη στον εκδότη της κάρτας σας. Θα εμποδίσουν τον απατεώνα να χρησιμοποιήσει τον παλιό αριθμό της κάρτας σας και θα σας εκδώσει μια νέα κάρτα με νέο αριθμό και ημερομηνία λήξης.
Απάτη Νο. 6: Η ψεύτικη ειδοποίηση παράδοσης
Πολλοί καταναλωτές θα κάνουν τις γιορτινές αγορές μέσω Διαδικτύου φέτος και οι hacker το εκμεταλλεύονται στέλνοντας ψευδείς ειδοποιήσεις παράδοσης μέσω email ή ενός απλού μηνύματος. Αυτές οι ειδοποιήσεις μπορεί να φαίνονται σαν να προέρχονται από την ΕΛΤΑ, την ACS ή την UPS. Οι απατεώνες στοιχηματίζουν ότι αγοράσατε πρόσφατα κάτι διαδικτυακά και η Black Friday και η Cyber Monday βελτιώνουν τις πιθανότητές τους για να σας κλέψουν. Μπορεί να αναφέρουν ένα πρόβλημα σχετικά με την παράδοση και να παρέχουν έναν σύνδεσμο στον οποίο μπορείτε να κάνετε κλικ για να “επιδιορθώσετε το πρόβλημα”. Μπορεί να σας ζητηθεί να εισαγάγετε προσωπικά στοιχεία ή αριθμό πιστωτικής κάρτας.
Πώς να αποφύγετε την απάτη
Απλώς γνωρίζοντας για αυτήν την απάτη είναι μια καλή αρχή. Εάν λάβετε ποτέ ένα μήνυμα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου ή απλού μηνύματος σχετικά με ένα πρόβλημα παράδοσης, μην κάνετε κλικ σε κανέναν σύνδεσμο και μην καλέσετε τον αριθμό που σας δίνεται στο ψεύτικο email. Εάν πιστεύετε ότι μπορεί να είναι ένα νόμιμο email, αναζητήστε μόνοι σας τις πληροφορίες της εταιρείας και επικοινωνήστε απευθείας μαζί τους. Εάν το μήνυμα δεν ήταν αληθές, ενημερώστε τους για την απάτη.
Τι πρέπει να κάνετε αν πέσετε θύμα
Σε γενικές γραμμές, είναι καλή ιδέα να ακολουθήσετε τα ίδια βήματα που πρέπει να κάνετε για την τέταρτη απάτη, η οποία είναι επίσης μια απάτη ηλεκτρονικού ψαρέματος. Μπορεί επίσης να θέλετε να παρακολουθείτε στενά τους λογαριασμούς σας και να εξετάσετε το ενδεχόμενο παρακολούθησης κλοπής της ταυτότητάς, είτε μόνοι σας είτε μέσω κάποιας υπηρεσίας.
Οι γιορτές είναι δώρο για τους εγκληματίες του κυβερνοχώρου. Γι’ αυτό είναι τόσο σημαντικό να γνωρίζετε πώς λειτουργούν οι απάτες για τις εορταστικές αγορές του 2021 και να λάβετε μέτρα που θα σας βοηθήσουν να κρατήσετε εσάς, την οικογένειά σας και την περιουσία σας ασφαλή αυτή τη σεζόν.
Ψωνίστε με ασφάλεια και καλές αγορές!!