Το πείραμα που άφηνε τους χρήστες και τις επιχειρήσεις να προστατέψουν τα προσωπικά Big Data στο Facebook, απέτυχε, καθώς όλο και περισσότερες ιστορίες έρχονται στο φως που περιγράφουν ορισμένες από τις συνέπειες στον πραγματικό κόσμο (βλέπε τις τελευταίες εκλογές στις Ηνωμένες Πολιτείες).
Έτσι όπως φαίνεται το μπαλάκι θα μεταβιβαστεί στις κυβερνήσεις που θα πρέπει να κάνουν άμεσα κάτι για την προστασία των προσωπικών δεδομένων.
Όμως αυτή η προσέγγιση έχει δείξει ότι οι νομοθέτες ψηφίζουν συχνά το πρώτο νομοσχέδιο που κατατίθεται προς ψήφιση, χωρίς να αναζητούν την καλύτερη δυνατή προσέγγιση. Εδώ θα πρέπει να αναφέρουμε ότι σχεδόν οι περισσότεροι από αυτούς δεν κατανοούν πλήρως την ουσία αλλά και την ορολογία μιας τεράστιας επιχείρησης σαν το Facebook.
H ανάγκη περιορισμού του Facebook, έγινε προφανής μετά την αποκάλυψη των δράσεων της Cambridge Analytica και σίγουρα εξαπατάστε αν πιστεύετε ότι ήταν ένα μεμονωμένο περιστατικό.
Λίγο αργότερα αποκαλύφθηκαν οι δράσεις της Localblox, μια εταιρεία από την Ουάσιγκτον, που είχε συλλέξει 48 εκατομμύρια προσωπικά προφίλ από υπηρεσίες όπως το Facebook, το LinkedIn, και το Twitter χωρίς τη συγκατάθεση του χρήστη. Η συγκεκριμένη ιστορία έγινε πολύ χειρότερη όταν αποκαλύφθηκε ότι τα δεδομένα αποθηκευόταν σε ένα server του AWS S3 χωρίς κωδικό πρόσβασης.
Είναι βέβαιο πια ότι υπάρχουν πολλά dumps δεδομένων στον ιστό, αλλά ακούμε μόνο για αυτά ανακαλύπτονται.
Μια πρόσφατη έρευνα της εταιρίας αναλύσεων Telsyte από την Αυστραλίας διαπίστωσε ότι το 38% των ερωτηθέντων “ακολουθούσαν τη δεοντολογική χρήση των δεδομένων των πελατών τους” και εξέφρασαν ανησυχίες για το ότι οι πελάτες μπόρεσαν να μοιραστούν πληροφορίες αυτές χωρίς να κατανοήσουν σε τι είχαν συναινέσει.
Σύμφωνα με την έρευνα, το 53% των ερωτηθέντων δήλωσαν ότι είναι “πρόθυμοι να μοιραστούν τα δεδομένα εάν υπάρχει απτό όφελος στην εταιρεία τους”.
Αυτός ο αριθμός θα έπρεπε να σημάνει συναγερμό για όσους ενδιαφέρονται να περιορίσουν τα κέρδη από την συλλογή και διάθεση προσωπικών δεδομένων. Αν οι περισσότεροι από τους μισούς ερωτηθέντες ήταν τόσο άνετοι στο να παραδεχτούν ότι θα μοιραζόταν δεδομένα που δεν τους ανήκουν, τότε μπορούμε να υποθέσουμε ότι ο πραγματικός αριθμός θα είναι πολύ μεγαλύτερος.
Εδώ θα πρέπει να αναφέρουμε τον Ευρωπαϊκό Κανονισμό για την Γενική Προστασία των Δεδομένων που προβλέπεται να τεθεί σε ισχύ τον επόμενο μήνα. Ο κανονισμός ουσιαστικά θα υπενθυμίζει στις επιχειρήσεις την λεπτότητα του να συλλέγεις και να κατέχεις δεδομένα των χρηστών.
Και ενώ το Facebook πιάστηκε ουσιαστικά στα πράσα να προωθεί δεδομένα των χρηστών του, η εταιρεία φέρεται να προσπαθεί να αποφύγει τον GDPR όπου είναι δυνατόν, ή αν δεν μπορεί να προσπαθήσει τουλάχιστον να περιορίσει την έκτασή του
Ακόμα και ο Mark Zuckerberg μπορεί να δει πού κατευθύνεται το τρένο, καθώς προσπάθησε να κατευθύνει τους νομοθέτες στην πρόσφατη εμφάνισή του στο Κογκρέσο των ΗΠΑ.
Οι νομοθέτες φαινόταν να είναι συμφιλιωτικοί και να θέλουν να συνεργαστούν με το κοινωνικό δίκτυο για τους μελλοντικούς κανονισμούς. Είναι σαν να ζητούσαν από την JP Morgan να βοηθήσουν στην εκπόνηση νομοθεσιών περί ανταγωνισμού. Η ωμή πραγματικότητα όμως είναι μια εταιρεία που παρακολουθεί ακόμα και τα άτομα που δεν έχουν εγγραφεί στην υπηρεσία της. Η αντιμετώπιση των γερουσιαστών από την άλλη (εκτός πολύ λίγων εξαιρέσεων) έδειξε ότι δεν κατανοούν πλήρως τη σοβαρότητα του θέματος.
Το Facebook είναι μια εταιρεία που αντλεί ετήσια έσοδα ύψους 41 δισ. δολαρίων και κέρδισε 16 δισ. πέρυσι. Ποιος από όλους αυτούς τους γερουσιαστές μπορεί να πάρει πίσω τα δεδομένα και να αναγκάσει το Facebook να διαγράψει όλα τα προσωπικά δεδομένα που συλλέχθηκαν από προγραμματιστές, εταιρείες, και ερευνητές; Τα δεδομένα συλλέχθηκαν, έχουν αναλυθεί και συνεχίζουν να αναλύονται και φυσικά αποτελούν αντικείμενο προς πώληση σε όλο τον κόσμο.
Ναι δεν μπορεί να γίνει τίποτα για να πάρουμε πίσω δεδομένα προσωπικού χαρακτήρα που έχουν ήδη παραδοθεί σε μηχανές ανάλυσης, οπότε μάλλον θα πρέπει να δοθεί έμφαση στον περιορισμό των ζημιών.
Η αλλαγή νομοθεσίας είναι απαραίτητη και ο GDPR είναι ένα καλό ξεκίνημα στην Ευρώπη. Όμως αυτό που χρειάζεται να γίνει πραγματικά είναι το να δοθεί όσο το δυνατόν περισσότερη δύναμη στους χρήστες, για να μειωθούν οι ποσότητες των δεδομένων που κυκλοφορούν…
Η φωνή των χρηστών όμως δεν ακούγεται, ακολουθώντας μια καθημερινότητα που μας έφερε εδώ. Η ανακοίνωση του GDPR, και η απόφαση των Αμερικάνων γερουσιαστών να επέμβουν με περιοριστικούς νόμους, μας βόλεψε, ποιος άλλωστε θέλει την ευθύνη, και ποιος έχει την όρεξη και την ενέργεια να τα βάλει με έναν κολοσσό;
Καλό θα είναι όμως να μην διαμαρτύρεστε μετά, ναι, με το επόμενο σκάνδαλο.