Μετά από μια απίστευτη κρίση συνειδήσεως, σήμερα ο Mark Zuckerberg φαίνεται ανακάλυψε την έννοια της ιδιωτικής ζωής. Η μήπως για άλλη μια φορά προσπαθεί να θολώσει τα νερά;
Με μια επιστολή που περιέχει 3.000+ λέξεις (κατά προσέγγιση) ο ιδρυτής του Facebook, Mark Zuckerberg πληροφόρησε τους 2,3 δισεκατομμύρια πιστούς του ότι η επιχείρησή του έχει υπόψιν της μια έννοια που είναι γνωστή σαν προστασία της ιδιωτικής ζωής, και τη βλέπει σαν ευκαιρία.
Μπορεί όμως το Facebook να μεταρρυθμίσει μια κληρονομιά 15 ετών που θέλει την εταιρεία κατακτητή όλων, με μια επιστολή από τον οραματιστή του και κατασκευαστή του dark-pattern;
ΌΧΙ φυσικά και δεν μπορεί.
Στην επιστολή των 3.000+ λέξεων, ο Mark Zuckerberg απέτυχε να σκεπάσει το γεγονός ότι η εταιρεία του δημιούργησε τη σύγχρονη ιδέα των κοινωνικών δικτύων σαν μηχανές εκτύπωσης μετρητών που καταγράφει εσωτερικές σκέψεις, επιθυμίες και το πως συνδεόμαστε με άλλους ανθρώπους ή και στο web.
Η ιδέα του ιδρυτή του Facebook φαίνεται να είναι άλλη μια αυτοπαρουσίαση και είναι σχεδόν βαρετή.
Το “A-Privacy-Focused Vision for Social Networking” θα μπορούσε να είναι μια συναρπαστική επιστολή αν είχε γραφεί από κάθε άλλη εταιρεία εκτός του Facebook.
“Πιστεύω ότι υπάρχει μια ευκαιρία για να ορίσουμε ένα νέο πρότυπο στις ιδιωτικές πλατφόρμες επικοινωνίας – όπου το περιεχόμενο λήγει αυτομάτως ή αρχειοθετείται με την πάροδο του χρόνου”, αναφέρει ο Zuckerberg, που φαίνεται να τον απασχολεί σοβαρά η προστασία της ιδιωτικής ζωής.
“… Αυτή η φιλοσοφία θα μπορούσε να επεκταθεί σε όλο το ιδιωτικό περιεχόμενο.”
Δυστυχώς, καμία εταιρεία δεν μπορεί να δημιουργήσει κάτι ενδιαφέρον στο χώρο των κοινωνικών δικτύων επειδή η καλά τόσο εδραιωμένη και πολύ επιθετική στάση του Facebook προς τους ανταγωνιστές του σημαίνει ότι το παιχνίδι τελειώνει πριν καλά καλά ξεκινήσει. Κι αν κάποια εταιρεία καταφέρει να κάνει κάτι, το Facebook θα δώσει τα απαραίτητα δισεκατομμύρια για να την κάνει δική του.
Σίγουρα το ξαφνικό ενδιαφέρον του Facebook για την προστασία της ιδιωτικής ζωής έρχεται μετά από τις αλυσιδωτές αντιδράσεις που προκλήθηκαν μετά την αποκάλυψη αρκετών σκανδάλων. Το Facebook συνειδητοποιεί πιθανώς ότι είναι η ώρα να αποκτήσει μια διαφορετική πορεία ή αν όχιπορεία, μια διαφορετική εικόνα.
Τα τελευταία χρόνια, η εταιρεία συνειδητοποίησε ότι είναι πιο εύκολο να αφήσει κάποιον άλλο να καινοτομεί, να αναπτύσσει ένα προϊόν και να προσελκύει χρήστες παρά να το κάνει η ίδια. Ο σύγχρονος ρόλος του Facebook στο τεχνολογικό τοπίο είναι είτε να αναπτύσσει ένα λειτουργικό τηλέτυπο είτε να αγοράζει την κάθε καινοτομία και να την κρατάει κάτω από το εμπορικό σήμα του Facebook.
Να υπενθυμίσουμε ότι το Facebook κατάφερε να περάσει ένα μεγάλο χρονικό διάστημα, στηριζόμενο στη σκόπιμη θόλωση των γεγονότων και των ευνοιών, που μαζί με την άγνοια των χρηστών (αλλά και των κυβερνήσεων) του έδωσαν την ευκαιρία να συλλέγει χρήστες και δεδομένα, οικοδομώντας μια αυτοκρατορία.
Πρόκειται για μια εταιρεία αποφεύγει να δώσει μια ευθεία απάντηση για το τι ακριβώς συμβαίνει.