Για το 2024, κάντε ένα δώρο στον εαυτό σας και χρησιμοποιήστε το μόνο “αγνό” πρόγραμμα περιήγησης ιστού που έχει απομείνει, τον Firefox. Σύμφωνα με πρόσφατες αναρτήσεις, το μερίδιο αγοράς του Firefox μειώνεται και αυτό δεν πρέπει να το αφήσουμε να συμβεί.
Υπάρχουν δύο βασικοί λόγοι για τους οποίους η αλλαγή είναι σημαντική.
Table of Contents
1. Απόρρητο
Ο Firefox είναι το μόνο μεγάλο πρόγραμμα περιήγησης που δεν έχει κατασκευαστεί από εταιρεία που κερδίζει χρήματα από τη διαφήμιση ή/και την πώληση των προσωπικών σας δεδομένων.
Έχει γίνει πολύς λόγος για ιστότοπους που παρακολουθούν χρήστες χρησιμοποιώντας cookie, fingerprinting και άλλες άθλιες τεχνολογίες που βλάπτουν το απόρρητό σας. Όμως τα ιδιόκτητα προγράμματα περιήγησης από την Google, την Apple και τη Microsoft δεν χρειάζονται καν αυτά τα κόλπα.
Θα πρέπει να αρχίσουμε να χρησιμοποιήσουμε προγράμματα περιήγησης που είναι ανεξάρτητα, και αυτή τη στιγμή αυτό σημαίνει Firefox.
2. Μονοπώλιο μηχανών των προγραμμάτων περιήγησης
Η Wikipedia αναφέρει σαν “ενεργές” τέσσερις μηχανές προγραμμάτων περιήγησης. Οι μηχανές περιήγησης είναι τα kit που λαμβάνουν τον κώδικα μιας ιστοσελίδας και τον εμφανίζουν στην οθόνη σας.
Στην ιδανική περίπτωση, συμμορφώνονται με τα επίσημα πρότυπα του W3C και εμφανίζουν όλα τα στοιχεία όπως περιγράφεται. Εάν συμβαίνει αυτό, οι προγραμματιστές ιστού μπορούν εύκολα να γράψουν ιστότοπους που λειτουργούν σε όλα τα προγράμματα περιήγησης. Δεν χρειάζονται ανοησίες για vendor lock-in ή proprietary lock-in μόνο ανοιχτά πρότυπα που απλά λειτουργούν.
Στα οικονομικά, το κλείδωμα προμηθευτή, γνωστό και σαν αποκλειστικό κλείδωμα (vendor lock-in ή proprietary lock-in), καθιστά ένα πελάτη εξαρτημένο από έναν προμηθευτή για προϊόντα, και ανίκανο να χρησιμοποιήσει ένα άλλο προμηθευτή χωρίς σημαντικό κόστος αλλαγής.
Η χρήση ανοιχτών προτύπων και εναλλακτικών επιλογών καθιστά τα συστήματα ανεκτικά στις αλλαγές. Το lock-in του προμηθευτή κάνει το αντίθετο: καθιστά δύσκολη τη μετάβαση από τη μια λύση στην άλλη.
Το κόστος κλειδώματος που δημιουργεί εμπόδια στην είσοδο στην αγορά μπορεί να οδηγήσει σε αντιμονοπωλιακή δράση κατά ενός μονοπωλίου.
Έχει γίνει και παλαιότερα
Στις αρχές της δεκαετίας του 2000, ο Internet Explorer είχε ένα τεράστιο μερίδιο αγοράς (95%). Αυτό σήμαινε ότι πολλοί ιστότοποι αναπτύχθηκαν μόνο για την χρήση με IE. Χρησιμοποιούσαν πειραματικές δυνατότητες που υποστήριζε ο IE, αντί πραγμάτων από το επίσημο πρότυπο HTML. Ήταν μια πολύ κακή κατάσταση, η οποία εμπόδιζε την ανάπτυξη του Παγκόσμιου Ιστού.
Σήμερα, ο Chrome, ο Safari και ο Edge χρησιμοποιούν παραλλαγές των στενά συνδεδεμένων μηχανών Webkit και Blink.
Αν θέλουμε να αποφύγουμε ένα άλλο μονοπώλιο των μηχανών των προγραμμάτων περιήγησης, πρέπει να υποστηρίξουμε τον Firefox και τη μηχανή του “Gecko”.
Βάλτε Brave ούτε με κουκις σε ζαλίζει ούτε διαφημίσεις ούτε στο γιουτιούμπ και παίζει και στο παρασκήνιο ενώ είσαι σε άλλες εφαρμογές…
πολύ bloat
Καλός και ο Brave αλλά δεν είναι Gecko αλλά βασίζεται στο Webkit της Google.