Το Boeing 737 Max είναι καθηλωμένο για σχεδόν δύο χρόνια. Όμως η Ομοσπονδιακή Διοίκηση Αεροπορίας (Federal Aviation Administration ή FAA) δήλωσε την περασμένη εβδομάδα ότι είναι κατάλληλο να πετάξει. Πάλι.
Η American Airlines, το είχε ήδη προβλέψει. Είχε προγραμματίσει πτήσεις με το αεροπλάνο από τις 29 Δεκεμβρίου στη διαδρομή Miami-La Guardia. Εάν κοιτάξετε προσεκτικά, η αεροπορική εταιρεία αναφέρει ότι αυτή η πτήση θα πραγματοποιηθεί με Max.
Ωστόσο με το συγκεκριμένο αεροπλάνο έχουν χάσει την ζωή τους 346 άνθρωποι. Το λεγόμενο Σύστημα Αύξησης Χαρακτηριστικών Ελιγμών (Maneuvering Characteristics Augmentation System) ήταν το λογισμικό που έσπρωξε κατά λάθος τη μύτη του αεροπλάνου προς τα κάτω, και οι πιλότοι δεν μπορούσαν να το απενεργοποιήσουν καθώς έστειλε το αεροπλάνο σε βουτιά.
Προφανώς, αυτή τη στιγμή όλα λειτουργούν κανονικά.
Ωστόσο, η FAA παραδέχτηκε ότι όταν πιστοποίησε για πρώτη φορά το αεροπλάνο απλά δεν είδε τις ατέλειες στο λογισμικό. Τώρα κατηγορεί “την επικοινωνία μεταξύ των δοκιμών πτήσεων και των λειτουργικών ομάδων της Boeing και μεταξύ της Boeing και της FAA”. Όμως αυτή τη στιγμή φαίνεται να είναι όλα μια χαρά.
Δεν είναι όμως όλοι το ίδιο αισιόδοξοι.
Οι πιλότοι της Αμερικής ανησυχούν ότι το εκπαιδευτικό πρόγραμμα για το συγκεκριμένο χαρακτηριστικό δεν είναι αρκετά καλό. Ανησυχούν ότι μπορεί να μην θυμούνται όλα τα βήματα που πρέπει να γίνουν για να κρατήσουν το αεροπλάνο σε ασφάλεια σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης.
Υπάρχουν και οι αρχές. Συνήθως, αποδέχονται την απόφαση της αρχής από την χώρα κατασκευής του αεροπλάνου. Ωστόσο, οι ρυθμιστικές αρχές στην Ευρώπη, τη Βραζιλία και τον Καναδά δεν είναι και τόσο αισιόδοξες για το Max.
Η ρυθμιστική αρχή του Καναδά, Transport Canada, ανέφερε: “Θα υπάρχουν διαφορές μεταξύ αυτών που έχει εγκρίνει σήμερα η FAA και στο τι θα απαιτήσει ο Καναδάς. Αυτές οι διαφορές θα συμπεριλαμβάνουν επιπλέον διαδικασίες για το κατάστρωμα πτήσης και πριν από την πτήση.”
Φυσικά οι αεροπορικές εταιρείες των ΗΠΑ θα ήθελαν να χρησιμοποιούν τα Max. Ή μήπως όχι; Ένα από τα κύρια χαρακτηριστικά του είναι ότι είναι 20% πιο αποδοτικό σε καύσιμα. Οι αεροπορικές εταιρείες χρειάζονται σήμερα περισσότερα χρήματα από ποτέ.
Όμως η United Airlines δεν είναι τόσο βιαστική. Επιμένει ότι κάθε ένα από τα 14 Max χρειάζεται 1.000 ώρες εργασίας πριν θεωρηθεί έτοιμο να ξεκινήσει τα δρομολόγια.
Ο Διευθύνων Σύμβουλος της Southwest, Gary Kelly, ανέφερε επίσηςς: “Πρέπει να γίνουν πολλές δουλειές για να ξαναρχίσει η λειτουργία του αεροσκάφους Max, κάτι το οποίο εκτιμούμε ότι θα πραγματοποιηθεί το αργότερο το δεύτερο τρίμηνο του 2021”.
Η αεροπορική εταιρεία αναφέρει επίσης ότι ορισμένοι πελάτες της δεν είναι ικανοποιημένοι με την προοπτική της πτήσης με το Max. Και αυτό είναι από την αεροπορική εταιρεία που έχει ήδη 34 Max, περισσότερα από οποιαδήποτε άλλη αεροπορική εταιρεία των ΗΠΑ.
Και τι γίνεται με τους πελάτες; Πέρυσι, μια έρευνα κατέληξε στο συμπέρασμα ότι πάνω από το 50% των πελατών δήλωσαν ότι δεν θα πετάξουν ξανά με το Max. Μία ή δύο αεροπορικές εταιρείες φαίνεται να αποκρύπτουν την επωνυμία Max προκειμένου να αποφευχθεί το ζήτημα. Η Southwest, από την άλλη, αναφέρει ότι είναι περήφανη για το συγκεκριμένο αεροπλάνο.
Την περασμένη εβδομάδα, οι ομάδες καταναλωτών Business Coalition, Consumer Action, Consumer Federation of America, National Consumers League και Travel Fairness Now πίεσαν τις αεροπορικές εταιρείες να δεσμευτούν για ένα σχέδιο πέντε σημείων που θα επισημοποιήσει τα δικαιώματα των καταναλωτών σε περίπτωση κράτησης σε Max.
Μερικοί πιστεύουν ότι όλα αυτά είναι υστερία. Μερικοί πιλότοι επιμένουν ότι δεν υπήρχαν περιστατικά με το Max στις ΗΠΑ πριν από την απαγόρευσή τους, οπότε αυτό θα έπρεπε να είναι πρόβλημα. Λένε ότι τα έχουν ξαναδεί με το DC-10, το οποίο απαγορεύτηκε το 1979 και μετά έγινε επιτυχία.
Ωστόσο, το DC-10 ήταν απαγορευμένο για δύο μήνες, όχι 20. Επιπλέον, με το Max 346 έχει πεθάνει κόσμος σε δύο ξεχωριστά ατυχήματα.
Το Max έχει γίνει σύμβολο ενός συστήματος που πάει στραβά – και όχι μόνο ενός συστήματος λογισμικού. Το αεροπλάνο έχει γίνει ένα παράδειγμα, λένε ορισμένοι, του τι συμβαίνει όταν οι λογιστές αναλαμβάνουν ένα σύμπαν εργασίες και επιβάλλουν τα δεδομένα τους σε όλα. Έχει γίνει παράδειγμα, για ορισμένους, υπερβολικής της άνεσης μεταξύ της Boeing και των ρυθμιστικών αρχών.
Όμως δεν υπάρχει χώρος για ατυχίες ή παρεξηγήσεις όταν παρακολουθεί ολόκληρος ο κόσμος.