Μια πολιτική πριν από την πανδημία για τη χρήση των αεροδρομίων πιέζει τις αεροπορικές εταιρείες να έχουν “πτήσεις-φαντάσματα”. Φυσικά ο αντίκτυπος στο κλίμα είναι τεράστιος.
Η Lufthansa, η εθνική αεροπορική εταιρεία της Γερμανίας, η οποία εδρεύει στη Φρανκφούρτη, παραδέχτηκε ότι πραγματοποίησε 21.000 κενές πτήσεις αυτόν τον χειμώνα, χρησιμοποιώντας δικά της αεροπλάνα αλλά και αυτά της βελγικής θυγατρικής της, Brussels Airlines, σε μια προσπάθεια να διατηρήσει τα slots των αεροδρομίων.
Αν και οι ακτιβιστές κατά των αεροπορικών ταξιδιών πιστεύουν ότι αυτές οι πτήσεις φαντάσματα είναι ένα ευρέως διαδεδομένο ζήτημα που οι αεροπορικές εταιρείες δεν αποκαλύπτουν δημόσια, η Lufthansa είναι μέχρι στιγμής η μόνη αεροπορική εταιρεία που δημοσιοποιεί τα δικά της στοιχεία…
Ο διευθύνων σύμβουλος της Lufthansa, Carsten Spohr ανέφερε: Ήταν “άδειες, περιττές πτήσεις μόνο και μόνο για να εξασφαλίσουμε τα δικαιώματα προσγείωσης και απογείωσης”. Όμως η εταιρεία υποστηρίζει ότι δεν μπορεί να αλλάξει την προσέγγισή της: Αυτές οι πτήσεις-φαντάσματα γίνονται επειδή οι αεροπορικές εταιρείες υποχρεούνται να πραγματοποιούν ένα συγκεκριμένο ποσοστό προγραμματισμένων πτήσεων προκειμένου να διατηρούν τα δικαιώματά τους σε αεροδρόμια με μεγάλη επισκεψιμότητα.
Μια ανάλυση της Greenpeace δείχνει ότι εάν η πρακτική της Lufthansa να πραγματοποιεί πτήσεις χωρίς επιβάτες επαναλαμβανόταν εξίσου στον ευρωπαϊκό αεροπορικό τομέα, αυτό θα σήμαινε ότι φέτος πραγματοποιήθηκαν περισσότερες από 100.000 “πτήσεις φαντάσματα” στην Ευρώπη, εκπέμποντας εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα που ισοδυναμούν με 1,4 εκατομμύρια αυτοκίνητα με βενζίνη.
“Βρισκόμαστε σε μια κλιματική κρίση και ο τομέας των μεταφορών έχει τις ταχύτερα αναπτυσσόμενες εκπομπές στην ΕΕ”, αναφέρει ο εκπρόσωπος της Greenpeace, Herwig Schuster. “Οι άσκοπες, ρυπογόνες “πτήσεις-φαντάσματα” είναι μόνο η κορυφή του παγόβουνου”.
Οι αναλυτές ωστόσο είναι διχασμένοι ως προς την κλίμακα του προβλήματος με αυτές τις πτήσεις. Ορισμένοι πιστεύουν ότι το ζήτημα δεν είναι διαδεδομένο πέρα από τις λίγες αεροπορικές εταιρείες που έχουν παραδεχθεί ότι τις πραγματοποιούν. Άλλοι λένε ότι είναι πιθανό να πραγματοποιούνται δεκάδες χιλιάδες τέτοιες πτήσεις – με τους αερομεταφορείς να αρνούνται να αναφέρουν οτιδήποτε για να μην χαλάσουν την δημόσια εικόνα τους.