Η ανάγνωση από χαρτί βοηθά στην κατανόηση του κειμένου καλύτερα από την ανάγνωση σε ψηφιακές συσκευές, σύμφωνα με μια νέα μελέτη.
“Το κύριο συμπέρασμα είναι ότι οι αναγνωστικές συνήθειες στην οθόνη σχετίζονται ελάχιστα με την αναγνωστική κατανόηση”, διαπίστωσαν ερευνητές από το Πανεπιστήμιο της Βαλένθια.
Οι ερευνητές, ανέλυσαν περισσότερες από δύο δωδεκάδες μελέτες, και ανέφεραν ότι “η σχέση μεταξύ της συχνότητας ανάγνωσης έντυπων κειμένων και της κατανόησης κειμένου είναι πολύ υψηλότερη (μεταξύ 0,30 και 0,40) από ό,τι βρήκαμε για τις ψηφιακές αναγνωστικές συνήθειες (0,05).”
“Αυτό σημαίνει, για παράδειγμα, ότι εάν ένας μαθητής αφιερώσει 10 ώρες διαβάζοντας βιβλία σε χαρτί, η κατανόησή του θα είναι πιθανώς από 6 έως 8 φορές μεγαλύτερη από ό,τι αν διάβαζε σε ψηφιακές συσκευές για τον ίδιο χρόνο”, ανέφεραν οι συγγραφείς της μελέτης Cristina Vargas και Ladislao Salmerón.
Αξίζει να αναφέρουμε ότι η ίδια μελέτη διαπίστωσε ότι καθώς οι μαθητές μεγαλώνουν, βελτιώνεται η σχέση μεταξύ της ανάγνωσης σε ψηφιακές συσκευές και της κατανόησης κειμένου.
Οι ερευνητές ανέλυσαν 25 μελέτες σχετικά με την αναγνωστική κατανόηση που δημοσιεύθηκαν μεταξύ 2000 και 2022, με περισσότερους από 450.000 συμμετέχοντες.
«Θα περίμενε κανείς ότι η ανάγνωση για ενημερωτικούς σκοπούς (π.χ. επίσκεψη στη Wikipedia ή άλλους εκπαιδευτικούς ιστότοπους, η ανάγνωση ειδήσεων ή ανάγνωση ηλεκτρονικών βιβλίων) θα είχε πολύ πιο θετική σχέση με την κατανόηση, αλλά αυτό δεν συμβαίνει”, ανέφερε ένας ερευνητής.
Η μελέτη δημοσιεύτηκε στο Review of Educational Research.
https://doi.org/10.3102/00346543231216463