Digital Markets Act: Η Ευρωπαϊκή Ένωση συμφώνησε την Πέμπτη σε έναν από τους πιο εκτεταμένους νόμους στον κόσμο για την αντιμετώπιση της δύναμης των μεγάλων εταιρειών τεχνολογίας, αναδιαμορφώνοντας τα καταστήματα εφαρμογών, τη διαδικτυακή διαφήμιση, το ηλεκτρονικό εμπόριο, τις υπηρεσίες ανταλλαγής μηνυμάτων και πολλά άλλα καθημερινά ψηφιακά εργαλεία.
Ο νόμος, που ονομάζεται νόμος για τις ψηφιακές αγορές (Digital Markets Act), είναι η πιο σαρωτική ψηφιακή πολιτική στον κόσμο για την προστασία των διαδικτυακών δεδομένων. Η νομοθεσία στοχεύει να σταματήσει τις μεγάλες τεχνολογικές πλατφόρμες να χρησιμοποιούν τις υπηρεσίες τους για να κερδίζουν νέους χρήστες και τον τρόπο αντιμετώπισης αναδυόμενων αντιπάλων, δημιουργώντας χώρο για νεοεισερχόμενους κάτι που θα ενισχύσει περισσότερο τον ανταγωνισμό.
Ο Νόμος για τις Ψηφιακές Αγορές θα ισχύει για τις λεγόμενες πλατφόρμες των gatekeeper, οι οποίες καθορίζονται από παράγοντες όπως η αγοραία τους αξία άνω των 75 δισεκατομμυρίων ευρώ ή περίπου 83 δισεκατομμυρίων δολαρίων. Η ομάδα περιλαμβάνει την Alphabet, ιδιοκτήτρια της Google και του YouTube, Amazon, Apple, Microsoft, and Meta.
Οι λεπτομέρειες του νόμου είναι το ευχολόγιο για τους ανταγωνιστές των μεγαλύτερων εταιρειών.
Μερικά παραδείγματα:
Η Apple και η Google, που κατασκευάζουν τα λειτουργικά συστήματα που τρέχουν σχεδόν σε κάθε smartphone, θα πρέπει να χαλαρώσουν τις απαιτήσεις τους.
Η Apple θα πρέπει να επιτρέψει εναλλακτικές λύσεις του App Store για τη λήψη εφαρμογών, μια αλλαγή που η εταιρεία έχει προειδοποιεί ότι θα μπορούσε να βλάψει την ασφάλεια. Ο νόμος θα επιτρέπει επίσης σε εταιρείες όπως τις Spotify και η Epic Games να χρησιμοποιούν τρόπους πληρωμής διαφορετικούς από αυτούς που ορίζει η Apple στο App Store, που χρεώνει προμήθεια 30%.
Η Amazon δεν θα μπορεί να χρησιμοποιεί δεδομένα που συλλέγονται από εξωτερικούς πωλητές στις υπηρεσίες της, για να προσφέρει ανταγωνιστικά προϊόντα, μια πρακτική της εταιρείας που αυτή την στιγμή αποτελεί αντικείμενο ξεχωριστής αντιμονοπωλιακής έρευνας από την Ε.Ε. .
Ο νόμος θα οδηγήσει σε σημαντικές αλλαγές για τις εφαρμογές ανταλλαγής μηνυμάτων. Το WhatsApp, το οποίο ανήκει στη Meta, θα πρέπει να προσφέρει τρόπους στους χρήστες ανταγωνιστικών υπηρεσιών όπως το Signal ή το Telegram να στέλνουν και να λαμβάνουν μηνύματα σε κάποιον που χρησιμοποιεί το WhatsApp.
Οι αντίπαλες υπηρεσίες θα πρέπει επίσης να κάνουν τα προϊόντα τους διαλειτουργικά με το WhatsApp.
Για τους μεγαλύτερους πωλητές διαδικτυακής διαφήμισης, (Meta και Google), θα υπάρξουν νέα όρια για την προβολή στοχευμένων διαφημίσεων χωρίς την συναίνεση του χρήστη. Τέτοιες διαφημίσεις (βασισμένες σε δεδομένα που συλλέγονται από άτομα καθώς μετακινούνται μεταξύ YouTube και άλλες υπηρεσίες της Google ή μεταξύ Instagram και Facebook) είναι εξαιρετικά προσοδοφόρες και για τις δύο εταιρείες.
Με αυτές τις ενέργειες, η Ευρώπη εδραιώνει την ηγετική της θέση σαν την πιο δυναμική ρυθμιστική αρχή εταιρειών τεχνολογίας.
Τα ευρωπαϊκά πρότυπα υιοθετούνται συχνά σε όλο τον κόσμο και η τελευταία νομοθεσία ανεβάζει περαιτέρω τον πήχη φέρνοντας τις μεγάλες τεχνολογικές εταιρείες σε μια νέα εποχή εποπτείας.
“Αντιμετωπίζοντας τις μεγάλες διαδικτυακές πλατφόρμες που συμπεριφέρονται σαν να είναι “πολύ μεγάλες για να τις νοιάζει”, η Ευρώπη πάτησε πόδι”, δήλωσε ο Thierry Breton, ένας από τους κορυφαίους αξιωματούχους της ψηφιακής τεχνολογίας στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
“Βάζουμε ένα τέλος στη λεγόμενη Άγρια Δύση που κυριαρχεί στον χώρο των πληροφοριών. Ένα νέο πλαίσιο που μπορεί να γίνει αναφορά για τις δημοκρατίες σε όλο τον κόσμο.”
Την Πέμπτη που μας πέρασε, εκπρόσωποι του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου κατέγραψαν τις τελευταίες λεπτομέρειες του νόμου στις Βρυξέλλες, μετά από περίπου 16 μήνες συνομιλιών, και έθεσαν τις βάσεις για μια τελική ψηφοφορία στο Κοινοβούλιο μεταξύ εκπροσώπων από τις 27 χώρες της ένωσης.
Η έγκριση αυτή θεωρείται τυπική.