Εταιρείες και φανατικοί οπαδοί

Μεγάλες τεχνολογίας όπως η , η Google, η Microsoft και η Samsung έχουν στρατό από σκληροπυρηνικούς θαυμαστές.

internet companies google

Και είναι πολύ χαρούμενες που αξιοποιούν αυτό το πάθος σας για να έχουν πρόσβαση στο πορτοφόλι σας. Η σχέση ωφελεί μόνο τη μία πλευρά, η οποία σίγουρα δεν είστε εσείς. Όχι, οι εταιρείες δεν είναι φίλοι σας.

Αγάπη χωρίς ανταπόκριση
Η «σχέση» μεταξύ ενός πιστού υποστηρικτή και μιας εταιρείας είναι ουσιαστικά μία ανεκπλήρωτη αγάπη. Και ακριβώς όπως η ρομαντική ανεκπλήρωτη αγάπη, αυτή η δυναμική συχνά έχει ως αποτέλεσμα η μία πλευρά να την υπερασπίζεται σθεναρά ή να αγνοεί εντελώς τα ελαττώματα της άλλης πλευράς.

Είναι μια εντελώς μονόπλευρη σχέση. Η εταιρεία παίρνει ακριβώς αυτό που θέλει, τα χρήματά μας, την τυφλή υποστήριξη και τη δωρεάν διαφήμιση, ενώ εμείς παίρνουμε μόνο ό,τι αποφασίζει ότι πρέπει να έχουμε. Είστε ένα προϊόν, όπως ένα πραγματικό τηλέφωνο, ένα tablet, ένας υπολογιστής κ.λπ.

Αυτό ισχύει ιδιαίτερα όταν το προϊόν είναι “δωρεάν”. Η Google δεν προσφέρει δωρεάν το Chrome, το Gmail ή ακόμα και το λειτουργικό σύστημα Android, για την ψυχή της μάνας της. Πληρώνετε για αυτά τα προϊόντα με τα προσωπικά σας στοιχεία, αν και μπορείτε να κερδίσετε πολλά χρήματα από αυτά.

Η Apple δεν άρχισε να εστιάζει στο απόρρητο επειδή ενδιαφέρεται πραγματικά για την προστασία σας. Γνωρίζουν ότι πρόκειται να δώσετε τα προσωπικά σας στοιχεία σε κάποια εταιρεία και η Apple θέλει να φαίνεται η πιο ασφαλής επιλογή. Αυτό δεν σημαίνει ότι δεν είναι η πιο ασφαλής επιλογή, αλλά μην νομίζετε ότι οι προθέσεις τους ήταν αγνές.

Ένας τρόπος με τον οποίο λειτουργεί αυτή η μονόπλευρη δυναμική είναι η αφαίρεση της επιλογής. Πώς μοιάζει αυτό; Ας μιλήσουμε για την Apple, η οποία είναι ίσως η πιο διαβόητη εταιρεία για αυτή τη συμπεριφορά.

Υπάρχουν μερικά παραδείγματα στα οποία θα μπορούσαμε να αναφέρουμε, αλλά το πιο πρόσφατο είναι η αφαίρεση της θήκης της κάρτας SIM στη σειρά iPhone 14. Και έτσι εάν θέλετε να χρησιμοποιήσετε ένα iPhone, θα πρέπει να είστε σε μια εταιρεία κινητής τηλεφωνίας που υποστηρίζει eSIM. Αυτή είναι μια απόφαση που ωφελεί αποκλειστικά και μόνο την Apple και τους μεγάλους παρόχους.

Όταν η ίδια εταιρεία αφαίρεσε την υποδοχή ακουστικών, ουσιαστικά ευλόγησε την βιομηχανία των δικών της Airpods. Οι οπαδοί της Apple έσπευσαν να υπερασπιστούν την απόφαση, με τα επιχειρήματα που τους παρείχε η Apple.

3 5 mm audio plug wire headphone

Μπορεί να ακούγεται σκληρό, αλλά η Apple δεν ενδιαφέρεται για το τι θέλετε. Η Apple γνωρίζει την ισχυρό δεσμό που έχει σε πολλούς χρήστες iPhone και εργάζεται ενεργά για να τον εμβαθύνει. Αυτός είναι ο κίνδυνος να εγκλωβιστείτε στο οικοσύστημα μιας εταιρείας.

Σίγουρα, το να έχετε ένα iPhone, Apple Watch, iPad και MacBook που λειτουργούν άψογα μαζί, είναι μια εξαιρετική εμπειρία, αλλά παρασύρεστε σε μια παγίδα. Τι πρόκειται να κάνετε όταν μια εταιρεία κάνει κάτι που δεν σας αρέσει: παρατάτε όλα τα προϊόντα της ή ζείτε με αυτό; Η Apple στοιχηματίζει ότι θα κάνετε το δεύτερο.

Εγγύηση και εκμετάλλευση
Ένα άλλο τρανό παράδειγμα με μεγάλη εφαρμογή και στην Ελλάδα είναι οι διάσημες εταιρείες λιανικής πώλησης ηλεκτρονικών προϊόντων, που σας ζητάνε τα στοιχεία σας για να σας πωλήσουν οτιδήποτε. Ακόμα και ένα handsfree, αξίας 10 ευρώ.

Δοκιμάστε να ψωνίσετε σαν ιδιώτης σε μεγάλα καταστήματα λιανικής και θα σας ζητήσουν το κινητό σας τηλέφωνο με την δικαιολογία “για να ισχύσει η εγγύηση”. Φυσικά όταν επιμείνετε στον αμαθή και άτυχο πωλητή ότι είναι παράνομο αυτό που αναφέρει και ότι η εγγύηση ισχύει έτσι κι αλλιώς με την παρουσία της απόδειξης αγοράς, θα σας τα γυρίσει και θα πει ότι “αν χάσετε το χαρτί της απόδειξης εμείς θα βρούμε την εγγύησή σας από το σύστημα μας”.

Πέρα ότι είναι δικό σας θέμα αν θα χάσετε την απόδειξη ή όχι, είναι φυσικά δικαίωμά σας να μην θέλετε να δώσετε το κινητό σας τηλέφωνο, γιατί πολύ απλά όλα πουλιούνται.

Σε κάποιο Αθηναϊκό μαγαζί μάλιστα, που δεν θέλουμε να αναφέρουμε επωνυμία, αρνούνται πεισματικά να σας κόψουν απόδειξη αν δεν δώσετε το τηλέφωνό σας, με την δικαιολογία ότι “δεν τους αφήνει το σύστημα”!!. Δεν δέχονται να περάσουν το 0000000000 σαν τηλέφωνο, οπότε αναγκαστικά θα πρέπει να τους δώσετε ένα ψεύτικο νούμερο, εν γνώση σας αλλά και εν γνώση τους.

Προϊόντα μιας χρήσης
Ένας άλλος τρόπος με τον οποίο οι εταιρείες αποκτούν αυτό που θέλουν εις βάρος σας είναι η δυνατότητα επισκευής, ή μάλλον η έλλειψή της. Αυτό είναι ένα πρόβλημα που ξεπερνά πολύ τα smartphone και τους υπολογιστές, αλλά σε αυτό θα εστιάσουμε εδώ.

Θυμάστε όταν σχεδόν κάθε smartphone (εκτός από το iPhone) είχε αφαιρούμενη μπαταρία; Μπορούσατε πολύ εύκολα να αγοράσετε μία εφεδρική και να την αλλάξετε όταν η διάρκεια ζωής της αρχικής μπαταρίας σας μειωθεί. Ήταν ένα απλό χαρακτηριστικό που επέκτεινε τη διάρκεια ζωής της συσκευής. Αλλά ταυτόχρονα και που μπορούσατε να κάνετε και ένα σίγουρο reset, αποσυνδέοντας το τηλέφωνο πλήρως από οποιαδήποτε πηγή ενέργειας.

Σήμερα, τα smartphone με αφαιρούμενες μπαταρίες είναι σπάνια, ειδικά στην κατηγορία high-end. Τα smartphone δεν ήταν ποτέ ιδιαίτερα εύκολα επισκευάσιμα από τον μέσο άνθρωπο, αν και αυτό ισχύει και για τους επιτραπέζιους υπολογιστές και τους φορητούς υπολογιστές.

Θα ήταν αναμφισβήτητα καλό για τους καταναλωτές (και το περιβάλλον) εάν τα smartphone και οι υπολογιστές ήταν πιο εύκολα επισκευάσιμα και αναβαθμίσιμα. Ωστόσο, υπάρχει μεγαλύτερο κέρδος από την πώληση ολοκαίνουργιων συσκευών, αλλά και από την αναγκαιότητα να τις δώσετε σε εξειδικευμένο συνεργείο να τις επισκευάσει, παρά να τις φτιάξετε μόνοι σας.

Οι εταιρείες θα πουν ότι η σφράγιση της μπαταρίας στο εσωτερικό της επιτρέπει να είναι ανθεκτική στο νερό, αλλά αυτό δεν είναι αλήθεια. Είναι βεβαίως δυνατό και μια συσκευή με αφαιρούμενη μπαταρία να είναι πλήρως αδιάβροχη. Δείτε το XCover 6 Pro της Samsung για παράδειγμα.

Οι εταιρείες θα φτάσουν στο σημείο να δημιουργήσουν ακόμα και τον δικό τους τύπο βίδας για να κάνουν πιο δύσκολο το άνοιγμα συσκευών. Η εύρεση γνήσιων ανταλλακτικών και τεκμηρίωση επισκευής μπορεί επίσης να είναι εφιάλτης.

Αυτό το πρόβλημα έχει τραβήξει αρκετή προσοχή ώστε έχει προταθεί νομοθεσία για το «Δικαίωμα στην επισκευή» σε αρκετές περιοχές και φυσικά και στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Θα απαιτούσε από τις εταιρείες να προσφέρουν γνήσια ανταλλακτικά, εργαλεία και τεκμηρίωση επισκευής. Αν οι εταιρείες νοιάζονταν για εμάς, δεν θα χρειάζονταν την κυβέρνηση να παρέμβει.

Πιθανότατα έχετε ακούσει για το πώς οι εταιρείες χρησιμοποιούν κόλπα συσκευασίας για να σας κάνουν να πληρώσετε περισσότερα για λιγότερο. Για παράδειγμα, ένα κουτί corn flakes φαίνεται να είναι μεγαλύτερο καθώς είναι ελαφρώς ψηλότερο, αλλά στην πραγματικότητα μπορεί και να περιέχει λιγότερη ποσότητα από πριν. Αυτό είναι κοινώς γνωστό ως «συρρίκνωση προϊόντος» και συμβαίνει και στην τεχνολογία.

Θέλετε παράδειγμα; Η τιμή του αυξάνεται τακτικά, αλλά ο κατάλογος ταινιών και τηλεοπτικών εκπομπών φαίνεται να συρρικνώνεται.

Ή αν θέλετε κοιτάξτε προς τα smartphone. Ήταν συνηθισμένο να παίρνετε από την εταιρεία μαζί με το τηλέφωνο και ένα καλώδιο φόρτισης, ένα φορτιστή, ένα ζευγάρι ακουστικά, ένα τζαμάκι και ένα πανί καθαρισμού με ένα νέο τηλέφωνο. Τώρα, υπάρχουν κάποιες εταιρείες που σας δίνουν μόνο το τηλέφωνο και το καλώδιο. Έχει μειωθεί η τιμή λόγω της συμπερίληψης λιγότερων αξεσουάρ; Όχι.

Θα μπορούσατε ακόμη και να υποστηρίξετε ότι η αφαίρεση θυρών, όπως η υποδοχή ακουστικών, είναι μια άλλη μορφή συρρίκνωσης στην τεχνολογία. Λιγότερες θύρες σημαίνει ότι πρέπει να ξοδέψετε επιπλέον χρήματα σε dongles και αξεσουάρ για να έχετε την ίδια λειτουργικότητα που ήταν ενσωματωμένη στο παρελθόν. Πληρώνετε περισσότερα για λιγότερα.

Οι εταιρείες δεν νοιάζονται για εμάς
Η Apple, η Google, η Microsoft, η Samsung και όλες οι άλλες εταιρείες που κατασκευάζουν τα gadget που αγαπάμε, είναι επιχειρήσεις. Ο στόχος μιας επιχείρησης είναι να βγάλει χρήματα. Μερικές φορές αυτός ο στόχος ευθυγραμμίζεται με το να δίνουν στους ανθρώπους αυτό που θέλουν, αλλά συχνά δεν συμβαίνει.

Η αλήθεια είναι ότι εσείς και εγώ δεν έχουμε σχέση με αυτές τις εταιρείες. Έχουμε συναλλαγές. Δεν πληρωνόμαστε για να τους διαφημίζουμε ή να υπερασπιζόμαστε τις αντικαταναλωτικές αποφάσεις τους. Μην τους δίνετε δωρεάν πάσο. Δεν είναι φίλοι σας.

iGuRu.gr The Best Technology Site in Greeceggns

Get the best viral stories straight into your inbox!















Written by Δημήτρης

O Δημήτρης μισεί τις Δευτέρες.....

2 Comments

Leave a Reply
  1. Δυστυχώς έχοντας επικρατήσει η τάση να ονομάζεται ως άνθρωπος το κάθε ομιλών δίποδο, χάσαμε το περιθώριο να εντάξουμε τους “ανθρώπους” σε κατηγορίες.
    Όχι κατηγορίες Α, Β, Γ κλπ τάξης, αλλά σε κατηγορίες που στοιχειοθετούνται από τον ρόλο που διαδραματίζουν στην καθημερινότητα των ιδίων αλλά και του περίγυρου τους.

    Αν υφίστατο αυτή η κατηγοριοποίηση, αυτή η ταξινόμηση, τότε θα είχαμε κάθε περιθώριο να αποδώσουμε τα τω Καίσαρος τω Καίσαρι και τα του Θεού τω Θεώ σε “ανθρώπους” που διαδραματίζουν μαύρο ρόλο στην καθημερινότητα των γύρω τους, ακόμη και σε αγνώστους τους.

    Ας πάρουμε για παράδειγμα τα “άτομα” που με πλαστά “ονόματα” – λογαριασμούς στο Twitter κυρίως, πλασάρουν και προτάσσουν ότι τους πουν οι εργοδότες τους (βλ. μίσθαρνα ενός συστήματος) ή ως “χρήσιμοι ηλίθιοι” ενός συστήματος. Τα “άτομα” αυτά, είτε της μίας είτε της άλλης υποκατηγορίας, επιδιώκουν -επιεικώς- άκομψα να επιβάλουν τις απόψεις τους στο σύνολο της κοινωνίας ή να “διαλύσουν” κάθε αντίθετη άποψη – γνώμη, μόνο και μόνο διότι έτσι τους είπαν να κάνουν ή έτσι θεώρησαν πως πρέπει να κάνουν, οι εταιρείες, τα κόμματα, ΤΑ ΣΥΜΦΕΡΟΝΤΑ, που εξυπηρετούν.

    Τα άτομα του είδους τους, είναι σαφέστατο ότι, όχι μόνο δεν διαθέτουν στοιχειωδώς επαρκές IQ αλλά, αντιθέτως, επιχειρούν και καταφέρνουν πολλές φορές, να καλύπτουν την έλλειψη τους αυτή, όχι με μάθηση, διδαχή και ανάπτυξη του νου τους, αλλά με πονηριά τις ελλείψεις και τα συμπλέγματα κατωτερότητας που τους διακατέχουν.
    Και γίνεται σαφές στον καθένα πως διαθέτουν αυτές τις “χάρες” (βλ. κόμπλεξ, άγνοια, στόχους μαύρους κλπ) όταν, με κοινή λογική ή με στοιχεία επιχειρεί κάποιος να τους θέσει ουσιώδεις και πραγματικής υπόστασης θέματα, σε αντιδιαστολή με τα κενά περιεχομένου και δογματικού χαρακτήρα λόγια που αυτοί προτάσσουν.
    Εκεί, σε τέτοιες περιπτώσεις, τα “άτομα” του είδους τους, τα επώνυμα ή ανώνυμα τρολς, αρχίζουν με περίσσια θρασύτητα την επίθεση, τους χαρακτηρισμούς και τις αήθεις πολλές φορές επιθέσεις. Γνωστή η τακτική τους, θα μου πείτε, μα στην πραγματικότητα, αυτό που κάνουν αυτά τα “άτομα” είναι η επιχείρηση να καλύψουν τις ΣΕ ΓΝΩΣΗ ΤΟΥΣ αδυναμίες, με ότι πιο ποταπό υπάρχει. Το θράσος.

    Ειδικότερα για τα “άτομα” – οπαδούς των εταιρειών, εκεί τα πράγματα είναι ακόμη χειρότερα από τα τρολ της πολιτικής αφού, τα μεν τρολ της πολιτικής το κάνουν διότι έχουν απολαβές, ενώ τα τρολ – θιασώτες εταιρειών, το κάνουν διότι επιχειρούν να καλύψουν το τίποτα που είναι με μια στάμπα μιας εταιρείας. Ας πούμε της εταιρείας που πουλάει φύκια για μεταξωτές κορδέλες και έχει ως σήμα ένα δαγκωμένο μήλο …

    Ως επίλογο, θα προσθέσω ένα.
    Θα διαφωνήσω ελαφρώς με την στατιστικού τύπου αναφορά του άρθρου όπου παρουσιάζει ως “θύματα” τα άτομα της κατηγορίας “ναι σε ότι πει ο ηλεκτρονικός πολυεθνικός γίγαντας τάδε” μιας και εδώ και δεκαετίες, εταιρείες κατασκευής τρακτέρ των ΗΠΑ (σ.σ. ΝΑΙ, κατασκευής τρακτέρ) έχει επιβάλει στην αγορά δικής τους πατέντας βίδες, δικής του πατέντας συνδέσεις σωλήνων υψηλής πίεσης κλπ, μόνο και μόνο για να έχει μόνιμα δέσμιους τους αγοραστές – πελάτες του, την ίδια ώρα που οι πελάτες του πληρώνουν 5 και 6 φορές επάνω το κάθε ανταλλακτικό, όταν το χρειάζονται και την ίδια ώρα που οι πελάτες αυτοί, … καμαρώνουν ως γύφτικα σκεπάρνια, οδηγώντας αυτά τα τρακτέρ μέσα στα χωράφια όπου άλλοι έχουν “ταπεινά” συναφή άλλων εταιρειών …

    Έχοντας μια στατιστική ηλικία που, κακά τα ψέματα, έχει ξεπεράσει τη μέση ηλικία, μόνο θλίψη μου προκαλούσε κάποτε η διαπίστωση ότι υπάρχουν άτομα που είναι εθελόδουλα θύματα ή και εθελόδουλα αυτόχειρες και υποχείρια συμφερόντων. Εδώ και καιρό όμως αδιαφορώ για όλους τους είδους (βλ. οπαδούς, ακολούθους, δογματικούς, διαπλάστες τάσεων κλπ) και επιλέγω αυστηρά ποιους θέλω γύρω μου, δίπλα μου, ως κύκλο και ως παρέα μου μιας και στη ζωή υπάρχουν έξυπνοι άνθρωποι και όχι έξυπνοι …

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Το μήνυμα σας δεν θα δημοσιευτεί εάν:
1. Περιέχει υβριστικά, συκοφαντικά, ρατσιστικά, προσβλητικά ή ανάρμοστα σχόλια.
2. Προκαλεί βλάβη σε ανηλίκους.
3. Παρενοχλεί την ιδιωτική ζωή και τα ατομικά και κοινωνικά δικαιώματα άλλων χρηστών.
4. Διαφημίζει προϊόντα ή υπηρεσίες ή διαδικτυακούς τόπους .
5. Περιέχει προσωπικές πληροφορίες (διεύθυνση, τηλέφωνο κλπ).