Μετά την διαγραφή ειδήσεων από το News Feed. το Facebook προσπαθεί να κερδίσει επιπλέον κίνηση, από τα δημοσιογραφικά κανάλια.
Σήμερα το Facebook θα αποκαλύψει την καρτέλα “Νέα”. Το project στηρίζουν ήδη γύρω στους 200 εκδότες. Ανάμεσα σε αυτούς και οι: Wall Street Journal και BuzzFeed News. Κανείς δεν φαίνεται να έχει μάθει το μάθημα του, από την χρήση της πλατφόρμας.
Όταν κτίζεις σε ξένο οικόπεδο μην εκπλαγείς όταν δεις μπουλντόζες. Και πραγματικά, δεδομένου του ιστορικού του Facebook με τους εκδότες, κανείς δεν θα πρέπει να εκπλαγεί.
Ας δούμε λίγο την ιστορία και ας μάθουμε από αυτήν:
Το 2007, πριν γίνουν οι ειδήσεις προτεραιότητα του Facebook, ξεκινά μια πλατφόρμα προγραμματιστών, που οδηγεί στη δημιουργία εταιριών όπως την Zynga. Μόλις ξεκίνησε το spam να κατακλύζει το News Feed, το Facebook σταμάτησε τις πλατφόρμες που χρησιμοποιούσε η Zynga. Στη συνέχεια τα παιχνίδια άρχισαν να μεταναστεύουν σε αυτόνομες εφαρμογές για κινητά, αλλά η Zynga δεν ανέκαμψε ποτέ πλήρως.
Το 2011, το Facebook εγκαινιάζει την πλατφόρμα open graph με τα Social Reader apps που κάνουν auto-share σε φίλους τα άρθρα ειδήσεων που διαβάζετε. Οι εκδότες όπως η The Guardian και η Washington Post ανταγωνίζονται για την κατασκευή αυτών των εφαρμογών και για το πόσα viral άρθρα δημοσιεύονται.
Όμως το 2012, το Facebook αλλάζει το σχεδιασμό στο news feed και οι εταιρείες, έχασαν το μεγαλύτερο μέρος των χρηστών τους. Με αυτά αυτά και με τα άλλα οι δημοσιογραφικές εταιρείες άρχισαν να κλείνουν τις εφαρμογές τους και το Facebook άρχισε να εγκαταλείπει ξανά άλλη μια πλατφόρμα.
Το 2015, το Facebook εγκαινιάζει τα Instant Articles, φιλοξενώντας περιεχόμενο ειδήσεων μέσα στην εφαρμογή του, για να φορτώνει γρηγορότερα. Όμως οι αυστηροί κανόνες της πλατφόρμας που περιόριζαν τις διαφημίσεις, τα subscription signup boxes και τα κυκλώματα που αναδημοσίευαν, οδήγησαν τους εκδότες να αφήσουν τα Instant Articles. Μέχρι τα τέλη του 2017, πολλοί εκδότες είχαν εγκαταλείψει την πλατφόρμα.
Τέλος του 2015, το Facebook άρχισε να κάνει μια “στροφή προς το βίντεο”, αναφέροντας 1 δισεκατομμύριο προβολές βίντεο τη ημέρα. Έτσι ο αλγόριθμος ειδήσεων άρχισε να δίνει προτεραιότητα στα βίντεο και οι ημερήσιες προβολές (σύμφωνα με την εταιρεία) ανέβηκαν στα 8 δισεκατομμύρια σε ένα μόνο έτος. Φυσικά οι σελίδες ειδήσεων μετατόπισαν το προσωπικό και τους πόρους τους από το κείμενο στο βίντεο.
Μετά όμως από μια δίκη αποκαλύφθηκε ότι το Facebook άλλαζε τις μετρήσεις προβολής των βίντεο από 150 μέχρι και 900 τοις εκατό.
Μέχρι το τέλος του 2017 το Facebook έκοψε από τα viral videos 50 εκατομμύρια ώρες ανά μέρα προβολής (πάνω από 2 λεπτά ανά χρήστη) και αργότερα επέτρεψε την πληρωμή των εκδοτών για τα Live video, καθώς γενικά ο αλγόριθμός του εγκατέλειψε τα βίντεο των εκδοτών υπέρ του περιεχομένου από φίλους.
Το 2018, το Facebook ανήγγειλε ότι θα μειώσει την παρουσία ειδήσεων στο News Feed από το 5% στο το 4%, και ότι θα δώσει προτεραιότητα στις δημοσιεύσεις φίλων αλλά και στο οικογενειακό περιεχόμενο. Τα referrals συρρικνώθηκαν απότομα, καθώς η Google κατέκτησε τον τίτλο του top referrer, ενώ ορισμένες εταιρείες χτυπήθηκαν σκληρά σαν το Slate, το οποίο έχασε το 87% της κίνησής του από το Facebook. Έτσι υπάρχουν κάποιοι εκδότες που αισθάνονται ότι εγκαταλείφθηκαν.
Το Facebook τυπικά υπερασπίζεται την στρατηγική του, αναφέροντας ότι κάνει ό, τι καλύτερο για τους χρήστες του. Αυτό που δεν αναφέρει είναι το πώς δίνεται η προτεραιότητα στους υπόλοιπους ενδιαφερόμενους.
Το Facebook θα πρέπει να κρατήσει μια σχέση ισορροπίας με όλους: τους χρήστες του, τους προγραμματιστές, τις εταιρείες και τους διαφημιστές. Όμως αυτή η σχέση γίνεται πολλές φορές καταχρηστική, αφού πολλές φορές η εταιρεία εκμεταλλεύεται τον τελικό χρήστη που τον χρησιμοποιεί, μαζί με την δημοσιογραφία.
Εν τω μεταξύ, και η σχέση με τους διαφημιστές δεν είναι η καλύτερη. Αν και είναι γνωστό ότι υπάρχει δυοπωλείο με την Google, η Google επιτρέπει στο Facebook να επιβιώνει με λανθασμένες μετρήσεις, ενώ οι προγραμματιστές θα πρέπει να είναι συνεχώς σε εγρήγορση καθώς πρέπει να αλλάζουν την προσέγγισή τους ανάλογα με τις αλλαγές της πλατφόρμας του κοινωνικού δικτύου.
Τα έσοδα του Facebook δεν προέρχονται μόνο από τις ειδήσεις, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι δεν ενδιαφέρεται για τις ειδήσεις. Όμως η ιστορία δείχνει μια αστάθεια σε όλες τις σχέσεις που έχει δημιουργήσει το μεγαλύτερο κοινωνικό δίκτυο.
Θα είναι η νέα προσθήκη του Facebook βιώσιμη, ή πρόκειται για άλλο ένα πυροτέχνημα; Για άλλη μια φορά θα πρέπει να επαναλάβω ότι το Facebook δεν έχει κερδίσει την εμπιστοσύνη του κόσμου.