Το Facebook ξεκίνησε σαν ένα δίκτυο που σας βοηθούσε να αναζητήσετε και να ανακαλύψετε τους παιδικούς σας φίλους, και κατέληξε να ανεβάζει και να κατεβάζει κυβερνήσεις. Πώς μπορεί κάποιος να χρησιμοποιήσει τα δεδομένα σας που υπάρχουν στο Facebook για να αλλάξει τα αποτελέσματα ψηφοφορίας στις επόμενες εκλογές; Πώς μπορεί το Facebook να επηρεάσει τις εκλογές;
Πρώτα απ ‘όλα, ας δούμε γιατί οι αναλυτές αγαπούν το Facebook. Παρόλο που είναι γεμάτο memes και βίντεο με γάτες, οι συντονιστές στρατηγικής μιας πολιτικής καμπάνιας βρίσκουν πολλά ενδιαφέροντα.
Οι προσωπικές πληροφορίες είναι το είδος των δεδομένων που είναι απαραίτητο για τους πολιτικούς παράγοντες που θέλουν να σχεδιάσουν πως θα επηρεάσουν τις μάζες, και πως βελτιώσουν την πολιτική τους καμπάνια-ρητορική.
Για να κερδίσει τις εκλογές ένα πολιτικό κόμμα θα πρέπει να δείξει ότι είναι κοντά με αυτό που συμβαίνει στην πραγματικότητα. Το κοινό έχει φόβους, ανησυχίες και προσδοκίες για τη χώρα του και την ζωή του. Αν ένα πολιτικό κόμμα μπορέσει να τα αναγνωρίσει όλα αυτά με ακρίβεια, μπορεί να τα χρησιμοποιήσει για να κερδίσει τις εκλογές.
Το Facebook είναι ένας πολύ καλός τρόπος για να αναλύσετε αυτά τα διαφορετικά δημογραφικά στοιχεία. Από τα χόμπι, μέχρι τις επιλογές σταδιοδρομίας ως τις σκέψεις για πολιτικά θέματα, κάποιος που ενδιαφέρεται μπορεί να συγκεντρώσει πάρα πολλές χρήσιμες πληροφορίες από το Facebook που μπορούν να χρησιμοποιήσει για να επηρεάσει ψηφοφόρους.
Πώς συγκεντρώνονται τα δεδομένα του Facebook;
Το Facebook, καταγράφει κάθε πληροφορίες που δίνονται από κάθε προφίλ. Φωτογραφίες, λίστες φίλων, likes, κοινοποιήσεις, δημοσιεύσεις, και πολλά άλλα. Οι πολιτικοί αναλυτές χρειάζονται παραπάνω στοιχεία, και φυσικά η πλατφόρμα μπορεί να τα διαθέσει με πολλούς και διάφορους τρόπους.
Πόσες φορές έχετε συναντήσει ένα τεστ προσωπικότητας που μετρά ορισμένα στοιχεία: διαφάνεια, ευσυνειδησία, συμφωνία, εξωστρέφεια και νευρικότητα. Αυτά τα πέντε χαρακτηριστικά μπορούν να χρησιμοποιηθούν για την δημιουργία ενός ψυχολογικού προφίλ. Έτσι “επιτρέπουν” στους χρήστες να διαθέσουν τα δεδομένα τους δωρεάν.
Ένα τεστ προσωπικότητας σε κάνει να απαντήσεις σε μερικές προσωπικές ερωτήσεις γιατί οι ερευνητές θέλουν να μάθουν ποιος χαρακτήρας του Χάρι Πότερ σας ταιριάζει καλύτερα. Οι συμμετέχοντες στο τεστ μπορούν να μοιραστούν τα αποτελέσματα με τους φίλους τους, οι οποίοι στη συνέχεια κάνουν και οι ίδιοι το τεστ.
Οι αναλυτές λοιπόν δημιουργούν τεστς που ρωτούν αυτά τα πέντε χαρακτηριστικά που αναφέραμε παραπάνω. Αναλύοντας τα δεδομένα, μαζί με όλες τις άλλες πληροφορίες που διαθέτει ένα προφίλ, μπορεί να δημιουργηθεί ένα ψυχολογικό προφίλ που απέχει ελάχιστο από την πραγματικότητα.
Πώς χρησιμοποιούν οι καμπάνιες τα δεδομένα;
Όταν δημιουργήσουν οι αναλυτές τα προφίλ των πολιτών μιας χώρας, περνάμε στο άλλο τμήμα. Την διαφήμιση. Οι διαφημιστικές καμπάνιες θα διαθέτουν έναν ψυχολογικό χάρτη που θα τους αναφέρει τι σας αρέσει, τι φοβάστε και ποιες είναι οι προσδοκίες σας από μια νέα κυβέρνηση.
Έτσι οι διαφημιστές μπορούν πια με περισσότερη ασφάλεια να χρησιμοποιήσουν αυτά τα σημεία σε στοχευμένες διαφημίσεις που σας εμφανίζουν πληροφορίες που σχετίζονται με το προφίλ σας.
Για παράδειγμα, εάν το ψυχολογικό σας προφίλ δείχνει ότι φοβάστε το έγκλημα, θα δείτε διαφημίσεις που ισχυρίζονται ότι το τάδε πολιτικό κόμμα έχει σαν κυρίαρχο στόχο να καταπολεμήσει την εγκληματικότητα. Αν η οικογένεια είναι σημαντική για εσάς, θα δείτε διαφημίσεις που θα αναφέρουν ότι το υποψήφιο πολιτικό κόμμα θα φροντίσει για την οικογενειακή συνοχή.
Πώς επηρέασε το Facebook τις εκλογές των ΗΠΑ το 2016;
Για να δούμε αν λειτουργούν όλα τα παραπάνω, ας θυμηθούμε τι έγινε στις εκλογές των ΗΠΑ το 2016. Υπάρχουν πάρα πολλοί που ισχυρίζονται ότι ο Πρόεδρος Donald Trump δεν θα έκανε ποτέ κάτι τέτοιο και ότι κέρδισε τις εκλογές τίμια.
Η Cambridge Analytica (CA) πρόσφερε μια πολύ μεγάλη επιρροή στην εκστρατεία του Trump. Η εταιρεία εξειδικεύεται στην δημιουργία ψυχολογικών προφίλ των χρηστών για καλύτερη στόχευση των διαφημίσεων. Το Ρεπουμπλικανικό Κόμμα λοιπόν συνεργάστηκε με την CA για την εκστρατεία του Trump.
Πριν φτάσουμε όμως στον Donald Trump, η Cambridge Analytica είχε ήδη μια βάση δεδομένων για τους Αμερικάνους πολίτες. Μία από τις πιο επιτυχημένες πηγές συλλογής αυτών των δεδομένων ήταν ένα κουίζ που ονομάζεται “This is Your Digital Life”. Το συγκεκριμένο κουίζ έθετε ερωτήσεις στους χρήστες για την προσωπικότητά τους και τη ζωή τους.
320.000 άτομα έκαναν αυτό το κουίζ, όπως ανέφεραν οι The Straits Times. Ωστόσο, το 2015, το απόρρητο των δεδομένων του Facebook δεν ήταν τόσο αυστηρό όσο είναι τώρα. Έτσι το κουίζ μπορούσε να συγκεντρώσει πληροφορίες και για τους φίλους και τις επαφές του κάθε συμμετέχοντα χωρίς την άδειά του. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα τη δημιουργία 50 εκατομμυρίων προφίλ από ένα κουίζ.
Πριν από τις εκλογές, η Cambridge Analytica χρησιμοποιούσε αυτά τα προφίλ μόνο για σκοπούς marketing. Μετά την προσέγγιση της εταιρείας από το Ρεπουμπλικανικό κόμμα, άρχισε να χρησιμοποιεί τα δεδομένα για να καθοδηγήσει την προεκλογική εκστρατεία, ώστε να στοχεύει τα σωστά άτομα.
Μέχρι σήμερα, κανείς δεν γνωρίζει πραγματικά πόσο μεγάλη ήταν η επιρροή της Cambridge Analytica στις εκλογές των ΗΠΑ το 2016.
Σε κάθε περίπτωση, το σκάνδαλο της Cambridge Analytica ήταν τόσο μεγάλο, που τελικά η εταιρεία αναγκάστηκε να κλείσει τον Μάιο του 2018.
Το ντοκιμαντέρ The Great Hack κυκλοφόρησε το 2019 και είναι σχετικό με το σκάνδαλο δεδομένων Facebook-Cambridge Analytica. Έκανε πρεμιέρα στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Sundance του 2019 στην ενότητα Ντοκιμαντέρ και κυκλοφόρησε από το Netflix στις 24 Ιουλίου 2019. Συνιστούμε ανεπιφύλακτα να το δείτε.
Πόσο αποτελεσματική ήταν αυτή η στοχευμένη διαφημιστική καμπάνια;
Δεν υπάρχουν ουσιαστικά στοιχεία που αποδεικνύουν ότι η Cambridge Analytica επηρέασε σε μεγάλο βαθμό την ψηφοφορία. Δεν υπάρχει κανένα έγγραφο ή στατιστικό στοιχείο που να μπορεί να αποδείξει ότι οι στοχευμένες διαφημίσεις άλλαξαν την γνώμη των ψηφοφόρων.
Αυτό που είναι γνωστό, ωστόσο, είναι ότι η Cambridge Analytica χρησιμοποίησε δεδομένα από το Facebook για να βοηθήσει μια πολιτική εκστρατεία. Ανεξάρτητα από το αν ήταν επιτυχής η προσπάθεια ή όχι, το θέμα είναι ότι συνέβη. Έτσι αν ανησυχείτε για αυτό θα πρέπει να λάβετε άμεσα μέτρα για την προστασία των δεδομένων σας στο διαδίκτυο.
Αν έχετε θέμα με όλα τα παραπάνω και εξακολουθείτε να χρησιμοποιείτε το Facebook, δυστυχώς δεν μπορεί να σας βοηθήσει κανείς. Το Facebook είναι ένα χρυσωρυχείο για εταιρείες που θέλουν να συλλέξουν και να χρησιμοποιήσουν τα δεδομένα σας εναντίον σας.
Ο καλύτερος τρόπος για να σταματήσετε τις εταιρείες να συλλέγουν δεδομένα από το προφίλ σας, είναι να το εξαφανίσετε.
Τα κουίζ προσωπικότητας είναι διασκεδαστικά, αλλά δεν γνωρίζεται ποιος είναι από πίσω. Αθώες ερωτήσεις του τύπου “Ποιος υπερήρωας είσαι” ζητάνε ουσιαστικά πολύ προσωπικά στοιχεία. Αν φυσικά το ερωτηματολόγιο αρχίζει να σας ζητά email, όνομα, ημερομηνία γέννησης ή οποιαδήποτε άλλη προσωπική πληροφορία, καλό θα είναι να το κλείσετε άμεσα.