Από το 2016 που είδαμε τον όρο “ψεύτικα νέα” ή fake news να κυκλοφορεί και να γίνεται viral, δεν άργησε πολύ να βρει το δρόμο του στο αμερικανικό λεξικό. Έτσι αν και οι ψεύτικες πληροφορίες στην ψηφιακή εποχή είναι τόσο παλιές όσο και το Internet, το 2016 ήταν η πρώτη φορά που ο όρος αποτυπώθηκε σαν ένα πολύ σοβαρό πρόβλημα.
Όλοι φαίνεται να κατανοούν το πρόβλημα, τώρα περισσότερο από ποτέ. Ωστόσο, σύμφωνα με μια νέα δημοσκόπηση της Pew Research, δεν θα πρέπει να είναι νομοθέτες αυτοί που θα το λύσουν. Το αντίθετο μάλιστα.
Σχεδόν το 60% των ερωτηθέντων συμφωνούν ότι το χάος ανήκει στις εταιρείες που το δημιούργησαν. Αναφέρουν επίσης ότι επιτρέποντας στους νομοθέτες να αντιμετωπίσουν το ζήτημα, κινδυνεύουμε περαιτέρω με περιορισμό ψηφιακών μας ελευθεριών.
Το δεύτερο μέρος της δημοσκόπησης γίνεται λίγο πιο ριζοσπαστικό.
Το 56% των ερωτηθέντων απάντησε ότι:
Οι εταιρείες τεχνολογίας θα πρέπει να λάβουν μέτρα για να περιορίσουν τις ψευδείς πληροφορίες στο διαδίκτυο, ακόμη και αν αυτό περιορίζει την ελευθερία των πληροφοριών.
Ή για να το πούμε διαφορετικά, αναφέρουν ότι “είμαστε εντάξει με εταιρείες τεχνολογίας που περιορίζουν τη ροή πληροφοριών για να σταματήσουν ψεύτικες ειδήσεις, αλλά κατά της κυβέρνησης που θέλει να κάνει το ίδιο.”
Το ενδιαφέρον είναι ότι τα αποτελέσματα δεν ακολούθησαν κανένα είδος πολιτικής γραμμής. Η αντίσταση στις κυβερνητικές ενέργειες των ΗΠΑ “προήλθε σχεδόν όλες τις δημογραφικές ομάδες που μελετήθηκαν”, σύμφωνα με την έρευνα.
Οι μόνες εξαιρέσεις ήταν από αυτούς με γνώσεις γυμνασίου ή όσους ήταν από 50 και άνω.
Μιλώντας για την ηλικία, το άλλο ενδιαφέρον είναι ότι οι νεότεροι Αμερικανοί που πήραν μέρος στην έρευνα ήταν και οι πιο ανθεκτικοί στις αλλαγές του κάθε τύπου. Οι ενήλικες από 18 έως και 29 ετών, πιστεύουν ότι ούτε οι ρυθμιστικές αρχές (65 τοις εκατό) ούτε οι εταιρείες τεχνολογίας (56 τοις εκατό) θα πρέπει να περιορίσουν τη ροή πληροφοριών για να σταματήσουν τη διάδοση των fake news.