Mastodon vs Twitter

Το Twitter είναι πολλά πράγματα, αλλά σταθερό δεν είναι, τουλάχιστον από τον Δεκέμβριο του 2022. Αυτό έχει αφήσει πολλούς χρήστες να αναζητούν εναλλακτικές πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης. Μια τέτοια πλατφόρμα είναι και το Mastodon, ένας ιστότοπος microblogging ανοιχτού κώδικα που έχει τραβήξει το ενδιαφέρον αρκετών χρηστών από την κυκλοφορία του το 2016. Είναι όμως το Mastodon μια εναλλακτική του Twitter;

Ας το ανακαλύψουμε

mastodon twitter

Τι είναι το Mastodon;

Το Mastodon είναι μια πλατφόρμα microblogging ανοιχτού κώδικα παρόμοια με το Twitter. Δημιουργήθηκε από τον Eugen Rochko το 2016 και από τότε έχει γίνει ένα από τα πιο δημοφιλή αποκεντρωμένα κοινωνικά δίκτυα στο διαδίκτυο.

Σε αντίθεση με το Twitter, το οποίο ανήκει και ελέγχεται από μία μόνο εταιρεία, το Mastodon διατηρείται από ένα δίκτυο ανεξάρτητων διακομιστών που διαχειρίζονται μεμονωμένοι χρήστες ή ομάδες. Αυτό σημαίνει ότι κάθε διακομιστής μπορεί να ορίσει τους δικούς του κανονισμούς για την εποπτεία περιεχομένου, διευκολύνοντας τους χρήστες να βρίσκουν κοινότητες που ταιριάζουν με τα ενδιαφέροντά τους ή τις τοποθεσίες τους.

Mastodon vs Twitter: Ομοιότητες

Εάν έχετε ήδη λογαριασμό στο Mastodon, θα έχετε παρατηρήσει κάποιες ομοιότητες μεταξύ της πλατφόρμας και του Twitter. Μερικές από αυτές:

1. Toots και tweets
Το Mastodon και το Twitter χρησιμοποιούν σύντομα μηνύματα, που ονομάζονται “toots” στο Mastodon και “tweets” στο Twitter. Αυτά μπορεί να περιλαμβάνουν κείμενο, εικόνες, βίντεο και άλλα μέσα. Μπορούν να δημοσιοποιηθούν ή να σταλούν ιδιωτικά σε άλλους χρήστες. Μια διαφορά που πρέπει να σημειωθεί είναι ότι ενώ τα tweets μπορούν να έχουν μόνο έως 280 χαρακτήρες, το Mastodon επιτρέπει στους χρήστες να γράφουν μεγαλύτερα μηνύματα έως και 500 χαρακτήρων.

2. Followers and Following
Το Mastodon και το Twitter επιτρέπουν στους χρήστες να ακολουθούν άλλους χρήστες, πράγμα που σημαίνει ότι το περιεχόμενο που δημοσιεύουν θα εμφανίζεται στις ροές των ακολούθων τους. Μπορούν επίσης να κάνουν “σίγαση” ή να αποκλείσουν οποιονδήποτε χρήστη δεν θέλουν να βλέπουν στη ροή τους.

3. Hashtags
Και οι δύο πλατφόρμες χρησιμοποιούν hashtags για να οργανώσουν το περιεχόμενο και να διευκολύνουν τους χρήστες να βρίσκουν αναρτήσεις που σχετίζονται με ένα συγκεκριμένο θέμα. Στο Mastodon, μπορείτε να βρείτε όλες τις αναρτήσεις για ένα συγκεκριμένο θέμα σε πολλές περιπτώσεις χρησιμοποιώντας κάποιο hashtag.

4. Timeline
Τόσο το Mastodon όσο και το Twitter εμφανίζουν τις αναρτήσεις των χρηστών σε μορφή χρονοδιαγράμματος (Timeline), που διευκολύνει τους χρήστες να κάνουν κύλιση στο πρόσφατο περιεχόμενο.

Σε τι διαφέρει το Mastodon από το Twitter;

Αν και το Mastodon είναι παρόμοιο με το Twitter, υπάρχουν μερικές βασικές διαφορές που το ξεχωρίζουν. Ορισμένες από αυτές είναι από χαρακτηριστικά, ενώ άλλες σχετίζονται με την υποκείμενη κουλτούρα της πλατφόρμας.

1. Αποκεντρωμένο Δίκτυο

Μία από τις πιο αξιοσημείωτες διαφορές μεταξύ του Mastodon και του Twitter είναι ότι το Mastodon είναι ένα αποκεντρωμένο δίκτυο. Δεν ανήκει και δεν ελέγχεται από μία μόνο εταιρεία όπως το Twitter. Αντίθετα, το Mastodon διατηρείται από ένα δίκτυο ανεξάρτητων διακομιστών που διαχειρίζονται μεμονωμένοι χρήστες ή ομάδες.

2. Συντονισμός περιεχομένου

Μια άλλη διαφορά μεταξύ του Mastodon και του Twitter είναι ο τρόπος με τον οποίο εποπτεύεται το περιεχόμενο. Στο Twitter, όλο το περιεχόμενο υπόκειται στους ίδιους κανόνες εποπτείας που ορίζει το Twitter. Το Mastodon βασίζεται σε “περιπτώσεις” – μεμονωμένους διακομιστές που λειτουργούν από μεμονωμένους χρήστες ή ομάδες που αποφασίζουν τι είδους περιεχόμενο θέλουν να επιτρέψουν στον διακομιστή τους.

Αυτό βοηθά στη δημιουργία μικρότερων, πιο εστιασμένων κοινοτήτων από ό,τι μπορείτε να βρείτε σε μεγαλύτερες πλατφόρμες όπως το Twitter ή το Facebook.

3. Ρυθμίσεις απορρήτου

Το Mastodon έχει πιο ισχυρές ρυθμίσεις απορρήτου από το Twitter. Οι χρήστες μπορούν να επιλέξουν εάν θέλουν οι αναρτήσεις τους να είναι δημόσιες, ορατές μόνο στους ακόλουθους ή ορατές μόνο σε αναφερόμενους χρήστες. Αυτό δίνει στους χρήστες περισσότερο έλεγχο ως προς το ποιος βλέπει το περιεχόμενό τους και βοηθά να κρατούν μακριά τα trolls και τους spammers.

4. Διεπαφή χρήστη

Πριν από την εξαγορά του Twitter από τον Elon, το Mastodon ήταν μόνο για τους γνώστες της τεχνολογίας. Πολλά από τα εύσημα για αυτό πηγαίνουν στο UI της πλατφόρμας, η οποία είναι πολύ λιγότερο διαισθητική και φιλική προς το χρήστη από το Twitter. Αυτό συμβαίνει γιατί το Mastodon προοριζόταν να είναι μια εναλλακτική λύση ανοιχτού κώδικα για το Twitter και όχι απαραίτητα ο “δολοφόνος του Twitter”.

5. Διαφημίσεις και Προώθηση

Το Mastodon δεν επιτρέπει διαφημίσεις ή οποιαδήποτε μορφή προώθησης, πράγμα που σημαίνει ότι οι χρήστες δεν χρειάζεται να ανησυχούν μήπως δουν ads στα timeline τους.

6. Πιθανή προσέγγιση χρηστών

Το Twitter είναι πολύ μεγαλύτερο από το Mastodon, επομένως τα tweets έχουν τη δυνατότητα να προσεγγίσουν ένα πολύ ευρύτερο κοινό. Στο Mastodon, το περιεχόμενο μπορεί να προσεγγίσει έναν σχετικά μικρό αριθμό ατόμων, ακόμα κι αν έχει δημοσιευτεί στους πιο δημοφιλείς διακομιστές. Αυτό οφείλεται στην αποκεντρωμένη δομή του Mastodon, η οποία εμποδίζει το περιεχόμενο να φτάσει σε χρήστες που είναι σε άλλους διακομιστές.

7. Κοινό

Το Twitter τείνει να προσελκύει περισσότερους χρήστες, ενώ το Mastodon γενικά προσελκύει χρήστες με γνώσεις τεχνολογίας που αναζητούν μια εναλλακτική λύση στο Twitter. Αυτό σημαίνει ότι το περιεχόμενο στο Mastodon μπορεί να είναι πιο τεχνικό και πιο εστιασμένο σε ορισμένα θέματα από αυτά που θα έβρισκε κανείς στο Twitter.

Είναι το Mastodon μια εναλλακτική λύση για το Twitter;

Δεδομένων των ομοιοτήτων του με το Twitter, το Mastodon μπορεί σίγουρα να θεωρηθεί σαν μια βιώσιμη εναλλακτική λύση για τους χρήστες που αναζητούν μια πλατφόρμα ανοιχτού κώδικα με περισσότερο έλεγχο στις ρυθμίσεις απορρήτου. Ωστόσο, το Twitter διαθέτει περισσότερα χαρακτηριστικά και καλύτερο σχεδιασμό της πλατφόρμας, κάτι που το κάνει να ξεχωρίζει από εναλλακτικές λύσεις.

Η φήμη του Twitter σαν γέφυρα μεταξύ “κοινών θνητών” και των διασημοτήτων, ή πολιτικών το καθιστά μια πολύ ελκυστική πλατφόρμα για πολλούς χρήστες. Το Mastodon μπορεί να έχει τα χαρακτηριστικά για να ανταγωνιστεί το Twitter, αλλά το κοινό του και η δυναμική του κάνουν τις δύο πλατφόρμες πολύ διαφορετικές.

Εάν είστε τεχνολόγοι, το Mastodon μπορεί να είναι μια καλή εναλλακτική λύση του Twitter. Είναι όμως απίθανο να είναι μια αρκετά καλή εναλλακτική λύση του Twitter για τον γενικό πληθυσμό. Όχι όπως είναι σήμερα τουλάχιστον.

Αξίζει να σημειωθεί εδώ ότι το Mastodon είναι ακόμα μια πολύ νέα πλατφόρμα και καθώς συνεχίζει να αναπτύσσεται και να εξελίσσεται, οι δυνατότητες και η βάση των χρηστών του αρχίζουν να μοιάζουν όλο και περισσότερο με το Twitter.

Συμπερασματικά, το Mastodon πληροί τις προϋποθέσεις σαν μια βιώσιμη εναλλακτική λύση του Twitter, αλλά προς το παρόν για ένα πολύ εξειδικευμένο κοινό: χρήστες με γνώσεις τεχνολογίας που αναζητούν μια πλατφόρμα ανοιχτού κώδικα με περισσότερο έλεγχο στις ρυθμίσεις απορρήτου και την εποπτεία περιεχομένου.

Το Twitter, από την άλλη πλευρά, παραμένει μια δημοφιλής πλατφόρμα για όσους θέλουν να προσεγγίσουν ένα πολύ ευρύτερο κοινό και να εμπλακούν με διασημότητες, πολιτικούς ή influencers. Τελικά, η απόφαση επιλογής μιας πλατφόρμας έναντι μιας άλλης θα εξαρτηθεί από τους στόχους και τις προτιμήσεις του κάθε χρήστη. Ποιος λέει ότι δεν μπορείτε να έχετε λογαριασμούς και στις δύο πλατφόρμες;

Πρόσκληση για τον λογαριασμό του iGuru στο Mastodon

iGuRu.gr The Best Technology Site in Greeceggns

Get the best viral stories straight into your inbox!















Written by giorgos

Ο Γιώργος ακόμα αναρωτιέται τι κάνει εδώ....

2 Comments

Leave a Reply
  1. Και εγώ αναρωτιέμαι τι κάνεις ακόμα εδώ.
    Το twitter δεν επιτρέπει 140 χαρακτήρες μόνο. Ψάξε βρες το σωστό.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Το μήνυμα σας δεν θα δημοσιευτεί εάν:
1. Περιέχει υβριστικά, συκοφαντικά, ρατσιστικά, προσβλητικά ή ανάρμοστα σχόλια.
2. Προκαλεί βλάβη σε ανηλίκους.
3. Παρενοχλεί την ιδιωτική ζωή και τα ατομικά και κοινωνικά δικαιώματα άλλων χρηστών.
4. Διαφημίζει προϊόντα ή υπηρεσίες ή διαδικτυακούς τόπους .
5. Περιέχει προσωπικές πληροφορίες (διεύθυνση, τηλέφωνο κλπ).