Mayflower Autonomous Ship ή MAS: Αν και τα αυτο-οδηγούμενα αυτοκίνητα είναι που κάνουν πρωτοσέλιδα τα τελευταία χρόνια, υπάρχουν κι άλλες μορφές αυτόνομων μεταφορών.
Αυτό το μήνα, η IBM και η Promare, μια οργάνωση θαλάσσιων ερευνών με έδρα το Ηνωμένο Βασίλειο – θα δοκιμάσουν ένα πρωτότυπο σύστημα ναυτιλιακής πλοήγησης με τεχνητή νοημοσύνη (AI) πριν από το επιχείρημα της 6ης Σεπτεμβρίου που αποσκοπεί σε ένα αυτόνομο ταξίδι στον Ατλαντικό σαν αυτό που πραγματοποίησε το αρχικό Mayflower πριν από 400 χρόνια.
Το αρχικό πλοίο Mayflower, το 1620 μετέφερε τους πρώτους Άγγλους εποίκους στις ΗΠΑ, ταξιδεύοντας από το Plymouth του Ηνωμένου Βασιλείου στο σημερινό Plymouth της Μασαχουσέτης.
Το αυτόνομο πλοίο Mayflower (MAS), από την άλλη θα χρησιμοποιεί ηλιακή και αιολική ενέργεια, μαζί με μια εφεδρική γεννήτρια ντίζελ.
Το πρώτο Mayflower ταξίδευε με μέγιστη ταχύτητα περίπου 2,5 κόμβων και χρειάστηκε περίπου δύο μήνες για να φτάσει στον προορισμό του. Η αναβαθμισμένη έκδοση του κινείται με 20 κόμβους και θα φτάσει σε λιγότερο από δύο εβδομάδες.
Η αποστολή, η οποία αναγγέλθηκε για πρώτη φορά τον Οκτώβριο που μας πέρασε, έχει σαν στόχο να αντιμετωπίσει όλα τα εμπόδια που συναντώνται στην πλοήγηση ενός πλοίου, χωρίς όμως την ανθρώπινη παρέμβαση.
Ο πλοίαρχος “AI Captain”, όπως ονομάζεται, δεν θα μπορεί να βασίζεται πάντα στο GPS και τη δορυφορική συνδεσιμότητα και η επεξεργασία δεδομένων θα πρέπει να γίνεται σε πραγματικό χρόνο. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο όλα τα AI και η έξυπνη πλοήγηση πρέπει να βρίσκονται επί του σκάφους, καθιστώντας τον κάθε καίριας σημασίας υπολογισμό διαθέσιμο συνεχώς, κάτι απαραίτητο για την επιτυχία της επιχείρησης.
“Ο υπολογισμός είναι κρίσιμος παράγοντας για την κατασκευή ενός αυτόνομου πλοίου όπως το Mayflower,” ανάφερε ο Rob High, CTO της IBM.
“Το πλοίο πρέπει να αισθάνεται το περιβάλλον του, να λαμβάνει έξυπνες αποφάσεις για κάθε κατάσταση και στη συνέχεια να ενεργεί στο ελάχιστο χρονικό διάστημα – ακόμη και με την παρουσία διακοπτόμενων συνδέσεων, ενώ όλα διατηρούνται ασφαλή από cyberthreats”.
Η ομάδα πίσω από το νέο Mayflower έχει εκπαιδεύει τα AI μοντέλα του σκάφους τα τελευταία χρόνια, χρησιμοποιώντας εκατομμύρια θαλάσσιες εικόνες που συλλέχθηκαν από κάμερες στον Plymouth Sound, αλλά και από άλλα open source data sets.
Για την μηχανική μάθηση, το πλοίο χρησιμοποιεί ένα σύστημα IBM Power AC922, το οποίο χρησιμοποιείται σε μερικούς από τους μεγαλύτερους AI υπερυπολογιστές παγκοσμίως. Παράλληλα με το PowerAI Vision της IBM, ο Captain AI της Mayflower έχει φτιαχτεί για να ανιχνεύει και να εντοπίζει πλοία και σημαντήρες – καθώς και άλλους κινδύνους, όπως συντρίμμια – και να λαμβάνει άμεσα αποφάσεις για το τι πρέπει να κάνει στη συνέχεια.