Η Rand Corporation είναι μια αμερικανική (μη κερδοσκοπική) δεξαμενή σκέψης. Μια πρόσφατη προειδοποίησή τους αφορά “ένα σενάριο που θα μπορούσε να συμβεί στο metaverse.”
Ας δούμε το σενάριο και τις προεκτάσεις του:
Ένας πολιτικός υποψήφιος δίνει μια ομιλία σε εκατομμύρια ανθρώπους. Αν και κάθε θεατής πιστεύει ότι βλέπει την ίδια εικόνα του υποψηφίου, στην εικονική πραγματικότητα βλέπει μια ελαφρώς διαφορετική εκδοχή. Για κάθε θεατή, το πρόσωπο του υποψηφίου έχει τροποποιηθεί διακριτικά ώστε να μοιάζει με τον ίδιο τον θεατή… Οι θεατές φυσικά δεν γνωρίζουν τίποτα για την αλλαγή της εικόνας.
Ωστόσο, επηρεάζονται έντονα από αυτό: Κάθε μέλος από το κοινό, είναι πιο ευνοϊκό προς τον υποψήφιο από ό,τι θα ήταν χωρίς κάποια ψηφιακή χειραγώγηση.
Δεν πρόκειται για εικασίες. Είναι γνωστό ότι ο μιμητισμός μπορεί να αξιοποιηθεί σαν ένα πολύ ισχυρό εργαλείο επιρροής. Μια σειρά πειραμάτων από ερευνητές του Στάνφορντ έδειξε ότι η ελαφρά αλλαγή των χαρακτηριστικών μιας άγνωστης πολιτικής φιγούρας για να μοιάζει με κάθε ψηφοφόρο έκανε τους ανθρώπους να αξιολογούν τους πολιτικούς πιο ευνοϊκά.
Τα πειράματα πήραν φωτογραφίες συμμετεχόντων στη μελέτη και των πραγματικών υποψηφίων σε μια μακέτα μιας προεκλογικής εκστρατείας. Οι φωτογραφίες κάθε υποψηφίου τροποποιήθηκαν ώστε να μοιάζουν με κάθε συμμετέχοντα. Οι μελέτες διαπίστωσαν ότι ακόμη και αν το 40% των χαρακτηριστικών του συμμετέχοντος αναμειγνύονταν στο πρόσωπο του υποψηφίου, οι συμμετέχοντες δεν γνώριζαν ότι η εικόνα είχε παραποιηθεί.
Στο metaverse, είναι εύκολο να φανταστεί κανείς τι μπορεί να προκαλέσει αυτό το είδος της μίμησης σε τεράστια κλίμακα.
Στην καρδιά κάθε εξαπάτησης βρίσκεται η συναισθηματική χειραγώγηση. Τα περιβάλλοντα εικονικής πραγματικότητας, όπως το metaverse του Facebook (τώρα Meta), θα επιτρέψουν την ψυχολογική και συναισθηματική χειραγώγηση των χρηστών του σε επίπεδο αδιανόητο για τα σημερινά δεδομένα…
Αυτή την στιγμή είμαστε πολύ μακριά στο να μπορέσουμε να υπερασπιστούμε τους χρήστες από τις απειλές που θα φέρει η νέα τεχνολογία….. Στην εικονική πραγματικότητα, η γλώσσα του σώματος και τα μη λεκτικά σήματα, όπως το βλέμμα των ματιών, οι χειρονομίες ή οι εκφράσεις του προσώπου μπορούν να χρησιμοποιηθούν για την επικοινωνία προθέσεων και την παραγωγή συναισθημάτων.
Βέβαια δεν θα πρέπει να περιμένουμε μέχρι να υλοποιηθούν πλήρως αυτές οι τεχνολογίες για να εξετάσουμε τα κατάλληλα προστατευτικά μέτρα.
Να υπενθυμίσουμε ότι η κοινωνία δεν έδωσε προσοχή στα κλασικά μέσα κοινωνικής δικτύωσης (Facebook, Twitter και άλλα) έως ότου τα πράγματα έχασαν τον έλεγχο εντελώς. Ας μην κάνουμε το ίδιο λάθος με το metaverse.