Ο ENISA, ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός για την Ασφάλεια Δικτύων και Πληροφοριών που εδρεύει στην Κρήτη, δημοσιεύει τις συστάσεις του για την ασφαλή σύναψη συμβάσεων για να είναι ασφαλής η ηλεκτρονική επικοινωνία αλλά και οι υπηρεσίες ηλεκτρονικών επικοινωνιών. Επιχειρεί έτσι να συμβάλλει στην μείωση των κινδύνων που κατέλυσαν το 2013 τα ευρωπαϊκά δίκτυα σταθερής και κινητής τηλεφωνίας, αφού παράλληλα διαπιστώσει ότι οι πάροχοι βασίζονται ολοένα περισσότερο στην παροχή υπηρεσιών για λογαριασμό τρίτων.
Ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός για την Ασφάλεια Δικτύων και Πληροφοριών (ENISA) δημοσιεύει σήμερα δύο εκθέσεις:
α) την έκθεση «Ασφαλής σύναψη συμβάσεων για ασφαλείς ηλεκτρονικές επικοινωνίες», που αναδεικνύει την αυξανόμενη εξάρτηση των παρόχων από τα προϊόντα και τις κατ’ ανάθεση υπηρεσίες ΤΠΕ, ενώ αναλύει επίσης τους σχετιζόμενους κινδύνους ασφαλείας που ενέχει η εν λόγω διαδικασία.
β) τον «Οδηγό ασφαλούς σύναψης συμβάσεων ΤΠΕ για τους παρόχους υπηρεσιών ηλεκτρονικών επικοινωνιών», στόχος του οποίου είναι να αποτελέσει πρακτικό εργαλείο για τους παρόχους, ώστε να αντιμετωπίζουν καλύτερα τους κινδύνους ασφαλείας όταν συναλλάσσονται με πωλητές και προμηθευτές προϊόντων και κατ’ ανάθεση υπηρεσιών ΤΠΕ.
Η έκθεση με τίτλο «Ασφαλής σύναψη συμβάσεων ΤΠΕ για ασφαλείς ηλεκτρονικές επικοινωνίες» διαδέχεται την τελευταία έκδοση της Ετήσιας έκθεσης περιστατικών, η οποία παρέχει συγκεντρωτική ανάλυση των περιστατικών ασφαλείας που οδηγούν σε σοβαρές διακοπές στη λειτουργία, με πρωταρχικό αίτιο τα προϊόντα και τις κατ’ ανάθεση υπηρεσίες ΤΠΕ τρίτων, ειδικά στον τομέα των βλαβών υλικού και των σφαλμάτων κώδικα λογισμικού.
Η φετινή έκθεση είναι αποτέλεσμα της συνεργασίας του ENISA με παρόχους και πωλητές, σε μια προσπάθεια αντιμετώπισης αυτών των ζητημάτων.
Τα κύρια ζητήματα που θέτουν οι πάροχοι ηλεκτρονικών επικοινωνιών είναι, μεταξύ άλλων:
- Η έλλειψη ελέγχων ασφαλείας από την πλευρά του πωλητή
- Οι ευπάθειες λογισμικού στα προϊόντα ή τις υπηρεσίες ΤΠΕ
- Η μη συμμόρφωση με τις απαιτήσεις ασφαλείας των συμβάσεων
- Η έλλειψη υποστήριξης από τους πωλητές σε περίπτωση περιστατικών
- Η μικρή διαπραγματευτική δύναμη των παρόχων
- Η έλλειψη πλαισίου ή καθοδήγησης για τους παρόχους κατά τη σύναψη συμβάσεων και την εξωτερική ανάθεση
Στο πλαίσιο αυτό, ο ENISA παρέχει γενικές συστάσεις και περιλαμβάνει τα αποτελέσματα έρευνας που διενήργησε σε παρόχους ηλεκτρονικών επικοινωνιών και πωλητές ΤΠΕ. Οι συστάσεις προς τα κράτη μέλη περιλαμβάνουν την ευαισθητοποίηση για τους κινδύνους ασφαλείας που συνδέονται με τη σύναψη συμβάσεων για προϊόντα και κατ’ ανάθεση υπηρεσίες ΤΠΕ. Επιπλέον, οι πωλητές και οι πάροχοι ενθαρρύνονται να αναπτύξουν συνεργατική προσέγγιση σε σχέση με τον καθορισμό των απαιτήσεων ασφαλείας, την ανταλλαγή πληροφοριών για τις ευπάθειες και τις απειλές ασφαλείας, και το μετριασμό των περιστατικών.
Οδηγός ασφαλούς σύναψης συμβάσεων ΤΠΕ για τους παρόχους υπηρεσιών ηλεκτρονικών επικοινωνιών
Ο Οδηγός αντιστοιχίζει τους κινδύνους ασφαλείας με το πλήρες πλαίσιο των απαιτήσεων ασφαλείας που μπορεί να χρησιμοποιηθεί από τους πωλητές ως εργαλείο κατά τη σύναψη συμβάσεων, ενώ εξετάζει τους κινδύνους ασφαλείας για τις βασικές υπηρεσίες στα δίκτυα και τις υπηρεσίες επικοινωνιών.
Ο Καθηγητής Udo Helmbrecht, εκτελεστικός διευθυντής του ENISA, σχολίασε: «Κάθε χρόνο βλέπουμε από την ετήσια έκθεση περιστατικών ότι τα προϊόντα και οι υπηρεσίες διαχείρισης τρίτων στον τομέα των ΤΠΕ αποτελούν σημαντικό αίτιο διακοπών στη λειτουργία. Ένα απλό σφάλμα κώδικα λογισμικού μπορεί να έχει σοβαρή επίπτωση στη διαθεσιμότητα των υπηρεσιών διαδικτύου και τηλεφωνίας, ενώ οι πάροχοι δεν είναι πάντα σε θέση να επιλύουν μόνοι τους τέτοια ζητήματα γρήγορα. Ο Οδηγός ασφαλείας για τη σύναψη συμβάσεων ΤΠΕ που δημοσιεύουμε σήμερα αποτελεί πρακτικό εργαλείο που θα βοηθήσει τους παρόχους να αγοράζουν προϊόντα και υπηρεσίες ΤΠΕ από πωλητές και προμηθευτές, με τις απαραίτητες απαιτήσεις ασφαλείας».
- Οι πλήρεις εκθέσεις δημοσιεύονται στην διεύθυνση https://www.enisa.europa.eu/activities/Resilience-and-CIIP/Incidents-reporting/requirements-ecomms-vendors