Μια μεγάλη αλλαγή συνέβη στα Windows τα τελευταία χρόνια. Κάποιοι λένε ότι ξεκίνησε κατά την ανάπτυξη των Windows 11, του νεότερου λειτουργικού συστήματος της Microsoft, ενώ άλλοι αναφέρουν ότι ξεκίνησε ήδη με τα Windows 10, τα οποία κυκλοφόρησε η Microsoft το 2015.
Αυτή η αλλαγή, ενθαρρύνθηκε από τα ανώτερα στελέχη της Microsoft, και φαίνεται να άλλαξε τον τρόπο με τον οποίο η Microsoft αντιλαμβάνεται τα Windows.
Πώς; Με την ολοένα και μεγαλύτερη χρήση του λειτουργικού συστήματος σαν ένα πάνελ για διαφημίσεις και έσοδα. Ο λόγος μάλλον είναι προφανής. Η Microsoft έχει κάθε δικαίωμα να αλλάξει το λειτουργικό της σύστημα με όποιον τρόπο θέλει.
Φυσικά αυτές οι αλλαγές είναι τις περισσότερες φορές ενοχλητικές. Ορισμένες δεν μπορούν να κρυφτούν ή να αφαιρεθούν οριστικά, ενώ άλλες εμφανίζονται την χειρότερη στιγμή. Με άλλα λόγια, αυτή η τάση μπορεί να επηρεάσει την παραγωγικότητά σας.
Θα ήταν υπερβολικό να απαριθμήσουμε όλες τις πρόσφατες παραβάσεις της Microsoft, αλλά για να αναφέρουμε μερικές, πλέον υπάρχουν:
Διαφημίσεις στο μενού, στην οθόνη σύνδεσης του χρήστη, στην εφαρμογή λήψης βοήθειας, το Copilot εμφανίζει διαφημίσεις τρίτων, διαφημίσεις στην οθόνη κλειδώματος ή στην οθόνη των διαγνωστικών δεδομένων.
Η Microsoft φαίνεται να έχει φύγει εντελώς από την λογική των Windows XP, ή των Windows 7. Ένα λειτουργικό σύστημα κάθε λίγα χρόνια που είχε σαν προφανή στόχο την εξυπηρέτηση του κοινού και όχι την προώθηση προϊόντων. Αυτή την στιγμή η εταιρεία δοκιμάζει συνεχώς αλλαγές και ορισμένες από αυτές ενδέχεται να εισάγουν νέες διαφημίσεις ή προσφορές. Ο γνώστης των Windows, PhantomOfEarth, ανακάλυψε ότι η Microsoft για τη βελτίωση της χρησιμότητας της ενότητας Προτεινόμενα του μενού Έναρξης ετοιμάζει την προσθήκη προσφορών για εφαρμογές.
Εν τω μεταξύ η ενότητα των προτεινόμενων της Microsoft δεν έχει κάποια επιλογή για την πλήρη απόκρυψή της. Βέβαια το μοντέλο του Facebook που ουσιαστικά ορίζει τον πελάτη σαν προϊόν που καταναλώνει “αμάσητες” τις διαφημίσεις, είναι δωρεάν. Τελευταία και μετά τις πιέσεις της Ευρωπαικής Ένωσης το Facebook προσφέρει και μια έκδοση της υπηρεσίας επί πληρωμή, χωρίς διαφημίσεις.
Να υπενθυμίσουμε ότι τα Windows XP, ή τα Windows 7 ήταν λειτουργικά συστήματα επί πληρωμή. Το καθεστώς άλλαξε με τα Windows 10, που όταν κυκλοφόρησαν το 2015 η εταιρεία τα διέθετε δωρεάν στους νόμιμους χρήστες των 7, και 8. Μέχρι σήμερα αυτό δεν έχει αλλάξει. Η προσφορά δωρεάν αναβάθμισης έχει τελειώσει, αλλά μπορείτε ακόμα να χρησιμοποιήσετε δωρεάν τα Windows 10-11 σαν insiders.
Windows 10: γιατί είμαστε όλοι Insiders;
Έτσι αυτή την στιγμή η εταιρεία έχει την διακριτική ευχέρεια να διαθέτει πελάτες επί πληρωμή, πελάτες-testers (χωρίς να τους πληρώνει) και φυσικά καταναλωτικό κοινό για τις διαφημίσεις της. Όλη αυτή η γκάμα πελατών όμως είναι αναγκασμένη να βλέπει τις διαφημίσεις της Microsoft, πληρώνουν δεν πληρώνουν.
Φυσικά υπάρχουν αρκετοί δυσαρεστημένοι με τις πρακτικές της εταιρείας. Όμως δεν μπορούν να κάνουν πολλά λόγω της συμβατότητας των εφαρμογών που χρησιμοποιούν. Ναι υπάρχουν εφαρμογές που τρέχουν μόνο στο περιβάλλον της Microsoft, άντε και μερικές φορές και στο MacOS.
Η προώθηση των Windows (δια της συμβατότητας) από πολλές μεγάλες εταιρείες (βλέπε Adobe) ενισχύει το μονοπώλιο και προσφέρει απεριόριστα κέρδη αφού εξοντώνει με το γάντι τους ανταγωνιστές.
Φαίνεται ότι διανύουμε μια μεταβατική φάση των Windows όπως τα γνωρίζουμε. Σύντομα μπορεί να μην χρειαζόμαστε τα ογκώδεις PC αφού τα Windows θα “κατοικούν” στο cloud και μια σύνδεση θα χρειάζεται απλά ένα smartphone.
H Microsoft σαν εταιρεία φαίνεται να τρέχει παράλληλα διάφορα χαρτοφυλάκια (Office, Windows, Cloud PC, Cloud, Azure κλπ) χωρίς να προωθεί ένα ξεκάθαρο όραμα.