Δείτε μία ιστορική αναδρομή των εικονιδίων των Windows από την έκδοση 1 έως την έκδοση 11.
Τα Windows κυριάρχησαν τις τελευταίες δεκαετίες σαν λειτουργικό σύστημα στους οικιακούς υπολογιστές. Οι παλαιότεροι από εσάς έχουν ζήσει όλη την διαδρομή τους, αρχομένης από το 1985 μέχρι και σήμερα. Με την άφιξη των Windows 11 είπαμε να σας θυμίσουμε την ιστορία του λειτουργικού συστήματος μέσα από τα εικονίδια του.
Σε αυτή την ιστορική αναδρομή θα αντιληφθείτε και την τεχνολογική ανάπτυξη της ανάλυσης των οθονών, του βάθους χρώματος και των γραφικών γενικότερα. Φανταστείτε ότι θα ξεκινήσουμε από την εποχή που παίζαμε το παιχνίδι Asteroid και θα καταλήξουμε στα σημερινά παιχνίδια που πλησιάζουν στα γραφικά τις κινηματογραφικές ταινίες. Πάμε να τα δούμε:
Windows 1.x (1985) και Windows 2.x (1987)
Στις δύο πρώτες εκδόσεις των Windows, τα εικονίδια των εφαρμογών εμφανίζονταν μόνο εάν ελαχιστοποιούσατε ένα πρόγραμμα στη γραμμή εργασιών στο κάτω μέρος της οθόνης (στα Windows 1.x) ή στην επιφάνεια εργασίας (στα Windows 2.x). Τα εικονίδια ήταν απλές ασπρόμαυρες εικόνες που είχαν μέγεθος 32 × 32 pixel.
Για να εκτελέσετε μία εφαρμογή στα Windows 1.0 ή 2.0, έπρεπε να διαλέξετε ένα όνομα αρχείου από μια λίστα που υπήρχε σε ένα πρόγραμμα που ονομάζονταν “MS-DOS Executive”. Το MS-DOS Executive δεν εμφάνιζε εικονίδια, μόνο τα ονόματα των αρχείων (κάτι σαν να πληκτρολογούσατε την εντολή “dir” στο DOS). Εκείνες τις μέρες, τα Windows λειτουργούσαν ως βασικό κέλυφος γραφικών πάνω από το MS-DOS, οπότε η βασική λίστα αρχείων είχε νόημα, ακόμα κι αν δεν ήταν τόσο ελκυστική οπτικά.
Windows 3.0 (1990)
Στα Windows 3.0 ήρθε επιτέλους το χρώμα. Μην φανταστείτε τίποτα μεγάλα πράγματα, απλά τα εικονίδια περιείχαν 16 χρώματα και η ανάλυσή τους παρέμεινε στα 32 × 32 εικονοστοιχεία. Η Microsoft τότε πλάσαρε τα εικονίδια ως «3D» αφού τους είχε προσομοιωμένες σκιές ώστε να μοιάζουν τριδιάστατα. Η σχεδίαση των εικονιδίων αυτών είχε γίνει από την καλλιτέχνη Susan Kare ή οποία είχε φιλοτεχνήσει και τα εικονίδια του Macintosh.
Η αλήθεια είναι ότι για τα δεδομένα της εποχής τα εικονίδια των Windows 3.0 ήταν ένα μεγάλο βήμα ως προς την παρουσίαση του λειτουργικού. Το χρώμα και η αίσθηση των τριών διαστάσεων τα έκανε ελκυστικά και έθεσε την αισθητική βάση που θα χρησιμοποιούσε η Microsoft στις επόμενες μελλοντικές εκδόσεις και εφαρμογές.
Windows 3.1 (1992)
Στα εικονίδια των Windows 3.1 προστέθηκε το εφέ dithering για να προσομοιώσουν όσο το δυνατόν περισσότερο την τρίτη διάσταση. Από πλευράς τεχνικής δεν άλλαξε τίποτα αφού συνέχισαν να χρησιμοποιούν μία ανάλυση 32Χ32 pixels και μόνο 16 χρώματα, αλλά η αίσθηση βάθους βελτιώθηκε.
Η τεχνική dithering ουσιαστικά είναι η προσθήκη θορύβου σε μία φωτογραφία σε τυχαίες θέσεις, έτσι ώστε να μοιάζει πιο αληθινή. Και όταν λέμε “θόρυβο” στην τεχνική της φωτογραφίας εννοούμε την παραμόρφωση του χρώματος ανά pixel, ειδικά σε μεγάλα μοτίβα. Προσέξτε το κίτρινο χρώμα στην παλέτα με το πινέλο και θα δείτε ότι δεν είναι ένα ενιαίο κίτρινο αλλά “έχει θόρυβο”.
Windows 95 και NT 4.0 (1995)
Στα Windows 95 στα περισσότερα εικονίδια η ανάλυση παραμένει 32 Χ 32 pixel με 16 μόνο χρώματα, και με μία αλλαγή στην γραφική τους εμφάνιση. Όμως για πρώτη φορά εμφανίζεται το Win32 API με υποστήριξη για εικονίδια 256 × 256 pixel με 16,7 εκατομμύρια χρώματα.
Τότε με το πρόσθετο πακέτο Plus! μπορούσατε να ενεργοποιήσετε 65.536 εικονίδια χρώματος, που η Microsoft τα ονόμαζε εκείνη την εποχή ως υψηλό χρώμα. Στην πραγματικότητα την δυνατότητα αυτή δεν την χρησιμοποίησαν πολλοί χρήστες των Windows 95. Τα Windows NT 4.0 κυκλοφόρησαν το 1996 και ουσιαστικά έφεραν τα Windows 95 στην οικογένεια των NT.
Windows 98 (1998)
Εδώ τα πράγματα κάνουν ένα μεγάλο βήμα ή αν θέλετε ξεκολλάμε από την ανάλυση των 32 Χ 32 pixels. Τα Windows 98 διατίθενται με εικονίδια 256 χρωμάτων από προεπιλογή και σε μέγεθος 48 × 48 pixel. Ορισμένα εξ αυτών παρέμειναν στην φτωχή ανάλυση των 32 Χ 32 pixels.
Την εποχή αυτή εμφανίστηκαν και οι οθόνες υψηλής ανάλυσης (για την εποχή τους) αν και οικονομικά δεν ήταν για όλους. Κάποια σχέδια εικονιδίων, όπως ο Υπολογιστής μου και ο Κάδος Ανακύκλωσης άλλαξαν εμφάνιση, αν και τα περισσότερα παρέμειναν ίδια με τα Windows 95 και τα 3.1.
Windows 2000 και Windows Me (2000)
Όπως τα Windows 98, τα Windows 2000 διατέθηκαν με εικονίδια συστήματος 256 χρωμάτων, τα οποία ήταν διαθέσιμα σε μεγέθη 32 × 32 και 48 × 48 pixel. Αρκετά μεγάλα εικονίδια της επιφάνειας εργασίας έλαβαν ξανά ένα facelift, με περισσότερες λεπτομέρειες και βάθος χρώματος. Τα Windows Me χρησιμοποίησαν τα περισσότερα εικονίδια με τα Windows 2000.
Windows XP (2001)
Τα Windows XP υποστήριξαν για πρώτη φορά εικονίδια 32 bit (16,7 εκατομμύρια χρώματα). Τα γραφικά απογειώθηκαν, και τα εικονίδια απόκτησαν ημιδιαφανή σκιά, είχαν μεγαλύτερη κλίση για περισσότερη αίσθηση βάθους (περίπου τα 3/4), καθώς και καμπύλες στις άκρες τους. Όπως με τα Windows 2000, τα περισσότερα εικονίδια συστήματος XP είχαν μέγεθος 32 × 32 ή 48 × 48 pixel αλλά με πολύ περισσότερα χρώματα.
Όσο αναφορά τον σχεδιασμό τα εικονίδια των XP έκαναν μια νέα αρχή, δίνοντας στα Windows ένα νέο στυλ. Τα Windows XP θεωρήθηκαν η πιο επιτυχημένη έκδοση του λειτουργικού συστήματος μέχρι τότε και η πλήρη ανανέωση και ποιότητα των εικονιδίων έπαιξε ένα ρόλο σε αυτό.
Windows Vista (2007)
Στα Windows Vista, η Microsoft περιλάμβανε μια νέα διεπαφή Aero που έδινε έμφαση στα γυαλιστερά ημιδιαφανή εφέ και στις σκιές. Για πρώτη φορά, τα Windows εμφανίστηκαν με ένα σύνολο εικονιδίων συστήματος 256 × 256 pixel. Ωστόσο, το σετ δεν ήταν πλήρες και έτσι αν χρησιμοποιούσατε μικρά εικονίδια στην Εξερεύνηση, αυτά ουσιαστικά ήταν τα ίδια σε μικρότερη κλίμακα.
Η Microsoft κατηγορήθηκε ότι προσπάθησε να αντιγράψει τα εικονίδια του Mac OS X. Όπως και να είχε τα Vista ήταν γενικότερα μία αποτυχία και γρήγορα περάσαμε στην επόμενη έκδοση, τα Windows 7.
Windows 7 (2009)
Τα Windows 7 χρησιμοποίησαν ως επί το πλείστον το ίδιο σύνολο εικονιδίων με τα Vista, αλλά αλλάζοντας ορισμένα βασικά εικονίδια για προγράμματα, όπως το Control Panel και το Microsoft Paint. Αρκετά αναθεωρημένα εικονίδια απέκτησαν μια πιο επίπεδη, άμεση εμφάνιση, λιγότερη γυαλιστερή από αυτή των Vista.
Windows 8 (2012) και Windows 8.1 (2013)
Τα Windows 8 είχαν ένα εντελώς ριζοσπαστικό σχεδιασμό εμφάνισης. Έλειπε το κουμπί Έναρξης και εμφανίστηκαν για πρώτη φορά ένας νέος τύπος εικονιδίου που ονομαζόταν “Tile”, που επέτρεπε δυναμικές ενημερώσεις πληροφοριών μέσα στο ίδιο το πλακίδιο, στην αρχική οθόνη.
Στα Windows 8.1, ξαναεμφανίστηκε το πλήκτρο Έναρξης και πολλά εικονίδια εφαρμογών έγιναν απλές λευκές σιλουέτες αντικειμένων ή σχημάτων πάνω σε συμπαγές, έγχρωμο φόντο.
Windows 10 (2015)
Τα Windows 10 περιέχουν τα εικονίδια Tiles των Windows 8, ενώ ταυτόχρονα στον File Explorer χρησιμοποιούν τα εικονίδια τόσο από τα Windows 8.1 όσο και από την εποχή των Windows 7. Τα Windows 10 περιλάμβαναν επίσης ορισμένα επανασχεδιασμένα εικονίδια επιφάνειας εργασίας με πιο γωνιακή εμφάνιση και πιο απαλές κλίσεις.
Κάποια στιγμή το 2020, τα Windows άρχισαν να κυκλοφορούν νέα εικονίδια εφαρμογών στο Microsoft Store που εγκατέλειψαν την επίπεδη, γωνιακή εμφάνιση των Tile, υπέρ των πιο πολύχρωμων εικονιδίων με πιο στρογγυλό σχεδιασμό.
Όπως ισχύει σήμερα, το σετ εικονιδίων των Windows 10 εξακολουθεί να είναι μια τεράστια μικτή δεξαμενή τουλάχιστον τριών ή τεσσάρων διαφορετικών στυλ εικονιδίων που μεταφέρθηκαν από παλαιότερες εκδόσεις των Windows.
Windows 11 (2021)
Τα τελευταία χρόνια, η Microsoft πειραματίζεται με ένα ενοποιημένο σύνολο ολοκαίνουργων εικονιδίων για τα Windows 10. Φαίνεται ότι αυτά τα εικονίδια θα κυκλοφορήσουν σε ολοκληρωμένη μορφή με τα Windows 11.
Πιθανά τα Windows 11 θα εγκαταλείψουν εντελώς την έννοια των Tile των Windows 8 και 10 και θα έχουν περισσότερο βάθος και χρώμα. Προς το παρόν αυτό που έχουμε δει είναι μια επίπεδη εμφάνιση κινουμένων σχεδίων με χαμηλές λεπτομέρειες. Με την έλευση της standart έκδοσης των Windows 11 θα δούμε και το τελικό αποτέλεσμα.