Cloud: Υπάρχουν μερικοί που αποφεύγουν να βάζουν δεδομένα τους στο σύννεφο, αναφέροντας: “Η αποθήκευση στο Cloud είναι επικίνδυνη”, ή “δεν υπάρχει ιδιωτικότητα στο Cloud.” Φυσικά υπάρχει πάντα και η ερώτηση: “Τι γίνεται με τους hackers;”
Εν τω μεταξύ, υπάρχουν άλλοι, που στέλνουν GBs δεδομένων στο Dropbox. Υπάρχουν εργασίες που γίνονται πολύ πιο εύκολα από το Cloud.
Τελικά μήπως όσοι δεν βλέπουν κανένα πρόβλημα με τη χρήση του cloud, έχουν δίκιο; Μήπως οι πρώτοι είναι απλά παρανοϊκοί;
Παρακάτω θα δούμε μερικούς βάσιμους λόγους που μπορεί να σας οδηγήσουν στην αποφυγή αποθήκευσης δεδομένων στο διαδίκτυο, αν και είναι πραγματικά δύσκολο να αφήσουμε την ευκολία της αποθήκευσης αντιγράφων ασφαλείας, αλλά και της πρόσβασης σε αρχεία μας από πολλές συσκευές.
Όμως μήπως δίνουμε πολύ περισσότερα από ό, τι παίρνουμε όταν χρησιμοποιούμε το σύννεφο;
Τι είναι το “Cloud”;
Το σύννεφο ή Cloud, είναι ένας πολύ αμφιλεγόμενος όρος. Με μια ευρεία έννοια, σημαίνει μια web υπηρεσία που τρέχει σε κάποιον διακομιστή. Όμως ο ίδιος ορισμός θα μπορούσε να ισχύει σχεδόν για οποιοδήποτε ιστοχώρο. Όμως αναφερόμαστε σε πολλές σύγχρονες υπηρεσίες ιστού που εμφανίστηκαν την τελευταία δεκαετία. Είναι ιστότοποι που λειτουργούν περισσότερο σαν εφαρμογές που τρέχουν στον υπολογιστή σας, χωρίς να τρέχουν στον υπολογιστή σας, αλλά κάπου σε ένα “σύννεφο” υπολογιστών που βρίσκονται κάπου αλλού.
Η λίστα υπηρεσιών Cloud συμπεριλαμβάνει παρόχους αποθήκευσης όπως το Dropbox και το Box, συγκεκριμένες εναλλακτικές λύσεις όπως τις Google Photos και iPhotos, κοινωνικά δίκτυα όπως το Facebook και το Twitter, εφαρμογές ιστού όπως το Google Drive και το Office 365, υπηρεσίες streaming όπως το Netflix και το Spotify.
Το πρόβλημα λοιπόν με όλες τις παραπάνω υπηρεσίες, είναι ότι βρίσκονται online, και αυτό σας κάνει να εξαρτιέστε από υπολογιστές άλλων.
Ας δούμε τι θα πρέπει να σκεφτείτε πολύ σοβαρά για την κάθε υπηρεσία Cloud:
Κάθε ενέργειά σας αφήνει και ένα (;) ίχνος
Στο διαδίκτυο τίποτα δεν είναι ανώνυμο. Για να συνδεθούμε με τον ιστό, χρησιμοποιούμε μια διεύθυνση IP. Κάθε ιστοσελίδα που επισκέπτεστε μπορεί να δει αυτή τη διεύθυνση IP. Και δεν είναι μόνο αυτό.
Μιλάμε για πάρα πολλές πληροφορίες και δεν έχουμε αρχίσει ακόμα να μιλάμε για τις υπηρεσίες cloud. Πολλοί ιστότοποι λοιπόν, παρακολουθούν και καταγράφουν αυτές τις πληροφορίες χρησιμοποιώντας cookies. Χάρη στα cookies, μπορούν να “διαβάσουν” ποια μέρη έχετε επισκεφθεί στον ιστό ακόμα και αν εσείς θεωρείτε ότι “κυκλοφορείτε” ανώνυμα. Με την δημιουργία ενός μόνο λογαριασμού (κάτι που σχεδόν κάθε υπηρεσία Cloud το απαιτεί), τα ίχνη σας στον ιστό μεγαλώνουν, αποκτούν ψευδώνυμα, κωδικούς πρόσβασης και πολλά άλλα.
Τίποτα από όσα κάνετε δεν είναι ιδιωτικό
Για να σας δείξει μια ιστοσελίδα, ένας διακομιστής θα πρέπει να λάβει συγκεκριμένες πληροφορίες από σας, και αυτές οι πληροφορίες υποτίθεται ότι δεν πρέπει να αποθηκεύονται.
Όταν δημιουργείτε ένα λογαριασμό, τα πράγματα αλλάζουν. Ολόκληρο το σύστημα δημιουργίας ενός λογαριασμού έχει κατασκευαστεί για να διατηρεί δεδομένα. Τα δεδομένα αυτά μπορεί να είναι όλα τα μηνύματα που έχετε στείλει, η μουσική που έχετε ακούσει, οι πληροφορίες της πιστωτικής σας κάρτας ή το ιστορικό των αγορών σας.
Φυσικά σε περίπτωση που “κινείστε” offline, κανείς δεν θα παρακολουθήσει μια επιστολή που έχετε στείλει στο ταχυδρομείο. Ένας ραδιοφωνικός σταθμός ίσως μπορεί να “δει” πόσους ακροατές έχει κατά προσέγγιση, αλλά δεν γνωρίζει παραπάνω δεδομένα. Όταν πληρώνετε μετρητά θα πάρετε μια απόδειξη, που είναι ανώνυμη. (Οι πιστωτικές κάρτες, αντίθετα, δίνουν πληροφορίες, είτε τις χρησιμοποιείτε online είτε offline).
Online τώρα, μια διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου ή το όνομα κάποιου χρήστη μπορεί να είναι αρκετά για να συσχετιστούν δύο διαφορετικοί λογαριασμοί. Τα cookies ή το ιστορικό περιήγησης ιστού (το οποίο ορισμένα προγράμματα περιήγησης συγχρονίζουν στο διαδίκτυο) μπορούν να μαρτυρήσουν την ταυτότητά σας. Μπορεί να εκπλαγείτε όταν μάθετε πόσο εύκολο είναι να γνωρίζουν ποιοι είστε και τι κάνετε.
Όλοι έχουμε ένα προφίλ δεδομένων
Οι πληροφορίες που διαθέτουμε στο διαδίκτυο, αγοράζονται και πωλούνται τακτικά. Το Facebook, για παράδειγμα, δεν χρησιμοποιεί μόνο τα δεδομένα που συλλέγει από τη χρήση των υπηρεσιών του ή των cookies για να μας παρακολουθήσει στον ιστό. Η εταιρεία αγοράζει και πληροφορίες για να καλύψει τα κενά που έχει για μας. Αυτό συμβαίνει επειδή στόχος κάθε επιχείρησης είναι να γνωρίζει όσο το δυνατόν περισσότερα για τους πελάτες της. Έτσι είναι σε θέση να στοχεύσει καλύτερα.
Φυσικά οι πληροφορίες αυτές δεν ενδιαφέρουν μόνο την επιχείρηση που τις συλλέγει και δεν συλλέγονται μόνο από επιχειρήσεις. Οι αρχές επιβολής του νόμου, οι υπηρεσίες πληροφοριών, οι hackers και άλλοι πολλοί, αναζητούν τις πληροφορίες, μέσω νόμιμων ή παράνομων οδών, για να μάθουν περισσότερα για εμάς. Πέρυσι είδαμε να αξιοποιούν την επιχειρηματική στρατηγική του Facebook για να στοχεύσουν ψηφοφόρους και να χειραγωγήσουν τις Αμερικάνικες εκλογές.
Το Facebook, το Twitter, η Amazon, η Google ή το Dropbox αποθηκεύουν διαφορετικές λεπτομέρειες για τον καθένα από εμάς. Κάποιος που έχει πρόσβαση σε όλες αυτές τις πληροφορίες μπορεί να καταλάβει πού ζούμε, πού πηγαίνουμε, ποιος μας αρέσει, τι τρώμε, τι αγοράζουμε, ποιες πιστωτικές κάρτες χρησιμοποιούμε και πότε.
Φυσικά υπάρχουν πολλοί που δεν έχουν πρόβλημα αν η Google να γνωρίζει την κάθε εφαρμογή που έχουν εγκαταστήσει στο τηλέφωνό τους, αλλά δεν γνωρίζω αν θα ήταν ευχαριστημένοι αν κάτι τέτοιο συνέβαινε με την εφορία.
Οι Όροι Παροχής Υπηρεσιών μπορούν να αλλάξουν
Με τον κόσμο που συνεργαζόμαστε πρόσωπο με πρόσωπο, περιμένουμε από τους άλλους να κρατούν το λόγο τους. Με τις online εταιρείες η σχέση είναι απρόσωπη, και έχουμε μόνο τους όρους υπηρεσιών, που όλοι αναφέρουν ότι η εταιρεία διατηρεί το δικαίωμα να τους αλλάξει ανά πάσα στιγμή.
Αυτό δεν θα ήταν εντάξει στις προσωπικές σχέσεις μας. Αν υπογράψετε ένα συμβόλαιο, ξέρετε τι να περιμένετε. Το ίδιο ισχύει όταν νοικιάζετε ένα αυτοκίνητο, πληρώνετε για επισκευές ή προσλαμβάνετε κάποιον.
Αυτή η προσδοκία εξαφανίζεται με το boot του υπολογιστή. Οι όροι χρήσης τελικού χρήστη που συνοδεύουν τις περισσότερες μη δωρεάν εφαρμογές και οι όροι παροχής υπηρεσιών που απαιτούνται από οποιαδήποτε υπηρεσία στο διαδίκτυο δεν είναι στατικοί. Μπορούν να αλλάξουν ανά πάσα στιγμή.
Cloud : Το μέλλον είναι αβέβαιο
Χρησιμοποιείτε το smartphone σας σαν φωτογραφική μηχανή; Ανεβάζετε αυτόματα τις εικόνες σας στο Google Photos;
Η Google είναι μια διαφημιστική εταιρεία. Παρέχει δωρεάν υπηρεσίες σαν αντάλλαγμα για τη συλλογή δεδομένων που την βοηθάνε να κατανοήσει καλύτερα τις συνήθειες του τελικού χρήστη, ώστε να πλασάρει τις κατάλληλες διαφημίσεις. Αλλά το είδος των δεδομένων που συλλέγει, δεν έχουν καμία σχέση με τις πληροφορίες που έχει ένα περιοδικό, που γνωρίζει μόνο τη διεύθυνση του σπιτιού μας.
Η Google γνωρίζει κάθε αναζήτηση μας, κάθε ιστότοπο που επισκεπτόμαστε, κάθε επαφή στην οποία έχουμε στείλει κάποιο μήνυμα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, αλλά και το περιεχόμενο όλων αυτών των μηνυμάτων (μόνο τα metadata σύμφωνα με την εταιρεία).
Τι θα κάνει η Google με αυτά τα δεδομένα; Ας δούμε πως ξεκίνησε….
Πριν από χρόνια η Google ήταν κατά κύριο λόγο μια μηχανή αναζήτησης που χρησιμοποιούσε τα δεδομένα μας για την εμφάνιση καλύτερων αποτελεσμάτων. Στη συνέχεια επεκτάθηκε σε ηλεκτρονικό ταχυδρομείο, και τώρα χρησιμοποιεί τα δεδομένα μας για να οργανώσει τα εισερχόμενά μας, να μπλοκάρει τα spam, και να προσπαθήσει να προβλέψει τις απαντήσεις μας.
Με το YouTube, η Google χρησιμοποιεί τα δεδομένα μας για να μας εμφανίσει βίντεο που πιστεύει ότι μας αρέσουν. Αυτό το φιλτράρισμα μπορεί να περιορίσει το ποιοι είμαστε και το τι θέλουμε. Μπορεί να μας οδηγήσει προοδευτικά να βλέπουμε μόνο αυτά που θέλουν οι εταιρείες. Φυσικά αυτή η ίδια συμπεριφορά έχει ήδη επιπτώσεις στις εκλογές ανά τον κόσμο.
Η εταιρεία θέλει να μας καθίσει μέσα σε αυτοκίνητα χωρίς οδηγό. Μόλις η συγκεκριμένη τεχνολογία θα είναι έτοιμη, μπορείτε να περιμένετε να δείτε και την ενσωμάτωση των Maps. Τι θα κάνει η Google με όλες αυτές τις πληροφορίες που θα συλλέγει από κάθε μας ταξίδι; Τι θα κάνει με τις πληροφορίες που αποθηκεύουμε στο Google Drive; Τι θα γίνει στο μέλλον όταν αποφασίσει να επεκταθεί και σε κάποιον άλλο κλάδο;
Δεν χαρίζουμε μόνο τα δικά μας δεδομένα
Έχεις παιδί με smartphone; Η Google το γνωρίζει. Στέλνεις φωτογραφίες σε συγγενείς; Κάθε φωτογραφία ανεβαίνει αυτόματα στους διακομιστές της Google, ναι την ίδια εταιρεία που έχει τα δεδομένα του παιδιού σας. Η εταιρεία αναζήτησης που δεν είναι πλέον μόνο μια εταιρεία αναζήτησης, χρησιμοποιώντας τεχνολογίες αναγνώρισης προσώπου, και τους αλγορίθμούς της έχει συμπεράνει τη σχέση σας με το παιδί σας ή τους συγγενείς σας.
Το παιδί σας είναι ήδη συνδεδεμένο στο διαδίκτυο, διαθέτει προφίλ του και παρακολουθείται, χωρίς την συγκατάθεση σας.
Η παρακολούθηση μέσω τρίτων δεν αφορά μόνο τα παιδιά. Μπορεί να μην έχετε καν κάποιο λογαριασμό στο Facebook, και κάποιος ανεβάζει μια φωτογραφία με εσάς. Ένα tag φτάνει για να αποκτήσει η εταιρεία τις πρώτες της πληροφορίες για εσάς. Το πρόσωπό σας θα αρχίσει να υπάρχει σε κάποια βάση δεδομένων.
Τι μπορείς να κάνεις;
Σε ορισμένες περιπτώσει, δεν μπορείτε να κάνετε τίποτα. Δεν έχετε τον έλεγχο αν κάποιος φίλος σας ανεβάσει μια φωτογραφία σας σε μια υπηρεσία που δεν χρησιμοποιείτε.
Παραβιάσεις δεδομένων συμβαίνουν, και αν δεν σας έχει συμβεί καλό θα ήταν να το περιμένετε. Είναι το φυσικό επακόλουθο της αποθήκευσης δεδομένων σε υπηρεσίες τρίτων. Οι hackers θα ενδιαφερθούν περισσότερο για ένα dump που περιέχει εκατομμύρια λογαριασμούς, από το να επιτεθούν σε ένα μεμονωμένο υπολογιστή. Έτσι είναι ένας τρόπος για να μειώσετε τις πιθανότητες να συμβεί κάτι άσχημο είναι να αποφύγετε όσο είναι δυνατόν τις υπηρεσίες Cloud.
Αν πάλι πρέπει να χρησιμοποιήσετε μια υπηρεσία cloud, προσπαθήστε να χρησιμοποιήσετε προϊόντα από εταιρείες που μπορείτε να εμπιστευτείτε, παρόλο που δεν είναι και τόσο εύκολο να τις προσδιορίσετε. Θα πρέπει να κάνετε κάποια έρευνα. Το Electronic Frontier Foundation, το οποίο υποστηρίζει τα πολιτικά δικαιώματα μας online μπορεί να σας δώσει μερικές ιδέες. Προσωπικά, μου αρέσουν οι εταιρείες που χρησιμοποιούν ελεύθερες και ανοιχτές πηγές, επειδή αυτό είναι ένα σημάδι του ότι δεν προσπαθούν να κρύψουν τι κάνουν. Τουλάχιστον, ρίξτε μια ματιά στους όρους υπηρεσιών πριν από την αποδοχή.
Βέβαια ακόμα κι αν καταφέρετε να αποφύγετε όλες τις υπηρεσίες στο Cloud και αν δεν έχετε δημιουργήσει ποτέ κάποιο online λογαριασμό, αυτό δεν σημαίνει ότι δεν σας παρακολουθούν. Ορισμένοι πάροχοι υπηρεσιών διαδικτύου προσαρμόζουν το επιχειρησιακό μοντέλο τους ώστε να παρακολουθούν όσα κάνουν οι πελάτες τους για να μπορούν να πουλήσουν αυτές τις πληροφορίες.
Τελικά, η μη χρήση αυτών των υπηρεσιών (όταν έχουμε την επιλογή) είναι το σαφέστερο μήνυμα που μπορούμε να στείλουμε.