Το Facebook αποκάλυψε την περασμένη εβδομάδα τα έξυπνα ηχεία Portal και Pοrtal+ που μπορούν να σας ακολουθήσουν ενώ πραγματοποιείτε μια κλήση βίντεο. Οι συσκευές αναμένεται να αποσταλούν στις αρχές Νοεμβρίου.
Τι θα συμβεί; Αν σκεφτεί κανείς την δυναμική του Facebook και τον παγκόσμιο αριθμό των μελών του, θα μπορούσε να υποθέσει ότι οι δύο συσκευές θα πάνε πολύ καλά στις πωλήσεις.
Ας σκεφτούμε λίγο πιο συστημικά:
Για να είμαι ξεκάθαρος: Δεν κάνω κάποιο σχολιασμό στρατηγικής και δεν πρόκειται για κριτική hardware ή λογισμικού, αφού κανείς δεν έχει δοκιμάσει τα Portal και Portal+.
Πρόκειται για μια διαφορετική οπτική.
Το Facebook είναι μια εταιρεία Διαδικτύου που διακρίνεται για την προσφορά “δωρεάν” υπηρεσιών που σερβίρουν διαφημίσεις. Η εταιρεία καθυστέρησε την κυκλοφορία των Pοrtal λόγω των σκανδάλων που όλοι γνωρίζουμε. Αν δεν υπήρχε η ιστορία με την Cambridge Analytica οι συσκευές Portal θα είχαν ανακοινωθεί τον Μάιο, κάτι που τελικά έγινε τον Οκτώβριο.
Δέκα μέρες όμως πριν την ανακοίνωση του Portal, το Facebook αποκάλυψε μια ακόμα μεγαλύτερη παραβίαση δεδομένων, και τέσσερις μέρες μετά την ανακοίνωση του Portal, η εταιρεία ανακοίνωσε νέες λεπτομέρειες για το hack.
Η εταιρεία ανακοίνωσε ποια προσωπικά δεδομένα είχαν κλαπεί: όνομα, φύλο, ηλεκτρονικό ταχυδρομείο, αριθμός τηλεφώνου, γλώσσα, κατάσταση σχέσης, τύποι συσκευών που χρησιμοποιούνται για πρόσβαση στο Facebook, και πρόσφατες αναζητήσεις.
Έτσι αν το Cambridge Analytica ήταν αρκετό για να καθυστερήσει την κυκλοφορία του Portal, αυτό το hack θα έπρεπε να έχει αποκλείσει το προϊόν μόνιμα.
Ας προχωρήσουμε όμως:
Οκτώ ημέρες μετά την ανακοίνωση του Pοrtal, το Facebook επιβεβαίωσε ότι θα χρησιμοποιήσει το Portal για να μάθει περισσότερα για εσάς, ώστε να μπορεί να σας στοχεύει καλύτερα με διαφημίσεις. Το ανέκδοτο ότι το Pοrtal είναι άλλη μια συσκευή που μπορεί να χρησιμοποιήσει το Facebook για να σας κατασκοπεύει δεν είναι πλέον ανέκδοτο.
“Η φωνητική κλήση στο Portal βασίζεται στην υποδομή του Messenger, οπότε όταν πραγματοποιείτε μια κλήση βίντεο στο Pοrtal, συλλέγουμε τους ίδιους τύπους πληροφοριών (π.χ. δεδομένα χρήσης, διάρκεια κλήσεων, συχνότητα κλήσεων) που συλλέγουμε και από άλλα μηνύματα του Messenger”, δήλωσε ένας εκπρόσωπος του Facebook στο Recode.
“Μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε αυτές τις πληροφορίες για να ενημερώσουμε τις διαφημίσεις που σας παρουσιάζουμε σε όλες μας τις πλατφόρμες. Άλλα γενικά δεδομένα χρήσης, όπως η συνολική χρήση εφαρμογών κ.λπ., μπορούν επίσης να χρησιμοποιηθούν στις πληροφορίες που χρησιμοποιούμε για την προβολή διαφημίσεων.”
Παρόλα αυτά η σελίδα προϊόντων του Facebook αναφέρει για το Portal “private by design”.
Αν μετά από όλα τα παραπάνω κάποιος αγοράσει τις συσκευές μάλλον τόσο καιρό συζητάμε για ιδιωτικότητα με ένα κοινό που δεν δίνει σημασία στις ατομικές ελευθερίες και την διαδικτυακή του προστασία. Οπότε καλά να πάθουν…