Η Google κυκλοφόρησε αυτήν την εβδομάδα μια επέκταση του Chrome που δείχνει πόσες διαφημίσεις φορτώνονται σε οποιαδήποτε δεδομένη ιστοσελίδα, ποιοι είναι οι διαφημιζόμενοι ή ποιες εταιρείες διαφημίσεων υπάρχουν στη σελίδα και ποια δεδομένα χρηστών έχουν χρησιμοποιηθεί για την εμφάνιση εξατομικευμένων διαφημίσεων.
Η επέκταση, με το όνομα Ads Transparency Spotlight, είναι διαθέσιμη στο επίσημο Chrome Web Store.
Η Google αναφέρει ότι κυκλοφόρησε την επέκταση για να διευκολύνει τους χρήστες να κατανοήσουν πώς εμφανίζονται οι διαφημίσεις. Η εταιρεία παρουσίαζε στο παρελθόν πληροφορίες για τις δικές της διαφημίσεις μέσω του συνδέσμου “Γιατί αυτή η διαφήμιση” που είχε ενσωματώσει σε κάθε διαφήμιση, αλλά αυτός ήταν ένας μηχανισμός ειδικά για το Google Ads.
Η νέα επέκταση Ads Transparency Spotlight δημιουργήθηκε χρησιμοποιώντας το νέο API “Ad Disclosure Schema” που δημιουργεί ένα ομοιόμορφο σύστημα μέσω του οποίου οι διαφημιζόμενοι μπορούν να αποκαλύψουν πώς λειτουργούν οι διαφημίσεις τους.
Προς το παρόν, η επέκταση του Chrome αντλεί τις πληροφορίες της μόνο από το Ad Disclosure Schema της Google και τις εμφανίζει μέσα στην επέκταση, αλλά η Google ελπίζει ότι κι άλλοι διαφημιζόμενοι σύντομα θα κυκλοφορήσουν ένα παρόμοιο API/schema για τα συστήματά τους και θα κάνουν την επέκταση πιο χρήσιμη, βοηθώντας ταυτόχρονα τους χρήστες να καταλάβουν στο πώς και στο γιατί βλέπουν συγκεκριμένες διαφημίσεις.
Σύμφωνα με την Google, η επέκταση θα εμφανίζει πληροφορίες όπως:
- Λεπτομερείς πληροφορίες σχετικά με τις διαφημίσεις σε μια ιστοσελίδα, συμπεριλαμβανομένου και του αριθμού των διαφημίσεων στη σελίδα.
- Μια λίστα παρόχων διαφημίσεων που είναι υπεύθυνοι για την προβολή των διαφημίσεων στη σελίδα.
- Τους λόγους για τους οποίους οι διαφημίσεις εμφανίζονται σε μια σελίδα. Ένας συνδυασμός πολλών παραγόντων που αποφασίζουν ποια διαφήμιση θα εμφανίζεται σε μια σελίδα:
- Τα δημογραφικά σας στοιχεία: Μπορεί να περιλαμβάνουν την ηλικία, το φύλο και άλλες πληροφορίες.
Marketing Campaign: Μια επίσκεψη στον ιστότοπο του διαφημιζόμενου σας πρόσθεσε σε ένα Marketing Campaign.
Η τοποθεσία σας: Γενικά χώρα ή πόλη.
Η τοποθεσία σας: Συγκεκριμένα – Η συγκεκριμένη τοποθεσία σας.
Τα ενδιαφέροντά σας: Θέματα που σχετίζονται με ιστότοπους που έχετε επισκεφτεί ή ενδιαφέροντα που δηλώσατε οι ίδιοι.
Περιεχόμενο: Θέματα που εμφανίζονται σε οποιονδήποτε επισκέπτεται αυτήν τη σελίδα.
Άλλες πληροφορίες: Όλοι οι άλλοι λόγοι.
Εκτός από τις εταιρείες που προβάλλουν διαφημίσεις απευθείας, η επέκταση θα συμπεριλαμβάνει και εταιρείες από τον κλάδο της τεχνολογίας διαφημίσεων, όπως εταιρείες που φορτώνουν κουμπιά social media, web analytics, ή tracking scripts στη σελίδα.
Η επέκταση που κυκλοφόρησε αυτήν την εβδομάδα αποτελεί μέρος μιας ευρύτερης προσπάθειας της Google να ανανεώσει το διαφημιστικό οικοσύστημα και να ανακτήσει την εμπιστοσύνη των χρηστών.
Ξεκινώντας από την άνοιξη του 2019, η Google ξεκίνησε ένα project για να αλλάξει τις βασικές αρχές της διαφήμισης στον ιστό.
Καθώς οι επεκτάσεις αποκλεισμού διαφημίσεων έγιναν πιο δημοφιλείς και τα περισσότερα προγράμματα περιήγησης άρχισαν να διαθέτουν ενσωματωμένες λειτουργίες για τον αποκλεισμό των scipts παρακολούθησης και του fingerprinting, η Google είδε το μέλλον: Ο ιστός κατευθυνόταν προς μια κατάσταση όπου οι διαφημίσεις θα αποκλείονταν από τα περισσότερα προγράμματα περιήγησης και οι ιστότοποι που εξαρτώνται από τις διαφημίσεις τελικά θα εξαφανιστούν αργά, αφού δεν θα μπορούν να έχουν έσοδα.
Το σχέδιο της Google είναι να αποτρέψει μια τέτοια μελλοντική κίνηση που θα μπλοκάρει το τοξικό σύστημα διαφημίσεων που έχουμε σήμερα.
Το πρώτο πράγμα που έκανε η Google ήταν να απομακρύνει τα cookies τρίτων, μια τεχνολογία που επιτρέπει στους διαφημιζόμενους να παρακολουθούν τους χρήστες των browsers με απίστευτη ακρίβεια.
Δεύτερον, η Google ανέπτυξε ένα ενσωματωμένο πρόγραμμα αποκλεισμού διαφημίσεων στον Chrome, που δεν αποκλείει διαφημίσεις σε όλους τους ιστότοπους, αλλά μόνο σε αυτούς που δεν συμπεριφέρονται σωστά.
Όσον αφορά τις αντικαταστάσεις της σημερινής τεχνολογίας διαφημίσεων, η Google ανακοίνωσε το 2019 το Privacy Sandbox, μια νέα τεχνολογία που θα ενσωματωθεί στο Chrome και θα λειτουργεί με την κοινοποίηση αρκετών πληροφοριών από τους χρήστες, ώστε οι διαφημιζόμενοι να μπορούν να οργανώνουν τους χρήστες σε γενικές ομάδες, χωρίς όμως να παρέχουν πληροφορίες φια την δημιουργία ενός μεμονωμένου προφίλ. Για παράδειγμα “σε αυτό τον χρήστη αρέσουν τα σπορ αυτοκίνητα” αντί του “αυτός ο χρήστης επισκέφτηκε τους ιστότοπους BMW και McLaren πριν από 20 ώρες”).
Αυτή την εβδομάδα, η Google ανακοίνωσε επίσης επίσημα ένα νέο API φιλικό στην προστασία της ιδιωτικής ζωής σαν μέρος αυτού του σχεδίου για ένα καλύτερο οικοσύστημα διαφημίσεων.
Ονομάζεται Trust Token API, και πρόκειται για μια νέα τεχνολογία του προγράμματος περιήγησης που έρχεται να αντιμετωπίσει πιθανά προβλήματα που θα εμφανιστούν μετά το τέλος της υποστήριξης των cookies τρίτων.
Το νέο Trust Token API θα δημιουργεί μοναδικά κρυπτογραφικά υπογεγραμμένα διακριτικά για κάθε χρήστη που οι διαφημιζόμενοι δεν θα μπορούν να χρησιμοποιήσουν για παρακολούθηση. Οι διαχειριστές των σελίδων όμως θα εξακολουθούν να έχουν πρόσβαση για να μπορούν να προσδιορίσουν εάν ένας χρήστης είναι bot ή ένα πραγματικό άτομο.
Αυτό το API βρίσκεται ακόμη σε εξέλιξη και η Google δημοσίευσε μια εισαγωγή στη νέα τεχνολογία στο ιστολόγιο Web.dev της τον περασμένο μήνα.