Έχετε αναρωτηθεί γιατί η Google δημιούργησε το domain YouTu.be; Υπάρχει μία ολόκληρη λογική πίσω από αυτό. Ας το δούμε.
Το YouTube όπως όλοι ξέρετε είναι η δημοφιλέστερη υπηρεσία φιλοξενίας βίντεο. Σε αυτήν μπορείτε να εγγραφείτε και να ανεβάσετε τα προσωπικά σας βίντεο. Γιαυτό άλλωστε έχει εκατομμύρια βίντεο στους servers της και κάθε ένα από αυτά έχει την δική του διεύθυνση url.
Η συνηθέστερη διεύθυνση που γνωρίζετε όλοι είναι η YouTube.com, αλλά σίγουρα έχει δει και κάποιες άλλες διευθύνσεις που οδηγούν σε βίντεο του Youtube, όπως η YouTu.be. Έχετε αναρωτηθεί ποτέ ποια είναι ακριβώς η διαφορά μεταξύ των διευθύνσεων URL του YouTube.com και του YouTu.be; Και γιατί η Google μπήκε στο κόπο να δημιουργήσει μία διεύθυνση κάτω από την κατάληξη του Βελγίου (be);.
Τι είναι το domain
Το Domain (όνομα χώρου ή όνομα τομέα) είναι ένα σύστημα ονοματοδοσίας περιοχών στο διαδίκτυο. Κάθε ένα είναι μοναδικό και σχετίζεται με μία IP. Τα domains αποτελούνται από το όνομα και μία κατάληξη που λέγεται και όνομα τομέα ανώτατου επιπέδου (TLD = Top-level domain). Μπορεί να υπάρξει και κατάληξη δύο, τριών ή και τεσσάρων επιπέδων.
Όταν η κατάληξη είναι μία από τα com, org, net, edu, gov, pro, name, biz και μερικά άλλα, είναι γενικό όνομα τομέα ανωτάτου επιπέδου (gTLD = general Top-level domain). Το Youtube.com ανήκει σε αυτήν την κατηγορία αφού έχει κατάληξη .com
Το YouTu.be είναι ένας κωδικός χώρας TLD (γνωστός και ως ccTLD). Το “όνομα_τομέα.be” έχει εκχωρηθεί στη χώρα του Βελγίου. Αντίστοιχα το .gr στην Ελλάδα, το .it στην Ιταλία και πάει λέγοντας.
Καθώς το .com σημαίνει όνομα τομέα για μια εμπορική οντότητα, οι ιδρυτές του YouTube αρχικά επέλεξαν το YouTube.com για την υπηρεσία κοινής χρήσης βίντεο από όλο τον κόσμο. Αυτό το όνομα τομέα καταχωρήθηκε στις 14 Φεβρουαρίου 2005.
Το 2006, η Google εξαγόρασε το YouTube και το 2009, η Google κυκλοφόρησε το όνομα τομέα YouTu.be. Εδώ το .be σημαίνει Βέλγιο. Αν και το .be είναι ccTLD του Βελγίου, δεν υπάρχει κανόνας που να απαγορεύει σε μη βελγικές οντότητες να καταχωρίσουν ένα όνομα τομέα .be. Έτσι, η Google κατοχύρωσε αυτό το όνομα τομέα .be για παγκόσμιο σκοπό.
Τα ccTLD μπορούν να καταχωρηθούν από οποιονδήποτε στον κόσμο και για οποιονδήποτε σκοπό. Σε ορισμένες περιπτώσεις, τα ccTLD καταχωρούνται για διαφορετικό σκοπό από το να υποδηλώνουν το όνομα της χώρας. Στην περίπτωση του YouTu.be, η Google έκανε ένα παιχνίδι με τα γράμματα. Ομοίως, ορισμένοι ιστότοποι που σχετίζονται με την τηλεόραση έχουν όνομα τομέα .tv. Αλλά το όνομα τομέα .tv δεν είναι γενικό και δεν σημαίνει τηλεόραση! Στην πραγματικότητα, δεν έχει καμία σχέση με την τηλεόραση. Το .tv είναι το ccTLD για τη χώρα του Τουβαλού. Γιαυτό και η εκχώρηση ονομάτων .tv είναι ένα καλό εισόδημα στον ετήσιο προϋπολογισμό της Τουβαλού.
Αλλά γιατί η Google δημιούργησε το YouTube.be;
Το 2009, η Google κατοχύρωσε το YouTu.be ως τρόπο συντόμευσης των διευθύνσεων URL του YouTube. Εκείνη την εποχή οι ιστοσελίδες micro-blogging (ειδικά το Twitter) είχα γίνει δημοφιλείς. Αυτοί οι ιστότοποι επέτρεπαν στους χρήστες να δημοσιεύουν μηνύματα που αποτελούνται από μικρό αριθμό χαρακτήρων.
Για παράδειγμα, το Twitter επέτρεπε αναρτήσεις με το πολύ 140 χαρακτήρες (τώρα αυτό το όριο έχει αλλάξει). Ως εκ τούτου, ήταν σημαντικό οι διευθύνσεις URL προς το YouTube να είναι όσο το δυνατόν μικρότερες, έτσι ώστε οι χρήστες να μπορούν να τις μοιράζονται εύκολα σε δημοφιλείς ιστότοπους, όπως το Twitter.
Προφανώς μη θέλοντας να πειράξει την ονοματολογία που ήδη υπήρχε (και ακόμα υπάρχει) στο YouTube.com, η Google χρησιμοποίησε ένα διαφορετικό domain και αυτό ήταν το Youtu.be. Με την κυκλοφορία του ονόματος τομέα YouTu.be, η Google μείωσε τη διεύθυνση URL ενός βίντεο κατά 15 χαρακτήρες.
Προσέξτε την διαφορά μεταξύ των δύο παρακάτω urls:https://www.youtube.com/watch?v=X40Tr3Q-BvE
και..https://youtu.be/X40Tr3Q-BvE
Οδηγούν στο ίδιο βίντεο μόνο που το 2ο url είναι μικρότερο κατά 15 χαρακτήρες.
Φυσικά η Google θα μπορούσε να συντομεύσει περαιτέρω τις διευθύνσεις URL του YouTube, αν μείωνε τον αριθμό των χαρακτήρων στο αναγνωριστικό του βίντεο (το τμήμα X40Tr3Q-BvE). Όμως, όπως γνωρίζετε, το YouTube είναι μια τεράστια πλατφόρμα κοινής χρήσης βίντεο.
Για να προσδιορίσει μοναδικά κάθε βίντεο, η Google χρειάζεται ένα αναγνωριστικό με αρκετά μεγάλο αριθμό χαρακτήρων. Έτσι, δεν μπορεί να συμβιβαστεί σε αυτό το κομμάτι. Αλλά δημιουργώντας το όνομα τομέα YouTube.be, η Google έσωσε έξυπνα 15 χαρακτήρες. Οι άνθρωποι που αγαπούν το Twitter θα καταλάβουν εύκολα τη σημασία αυτής της εξοικονόμησης!