Ο νέος νόμος της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τις ψηφιακές υπηρεσίες Digital Services Act (ή απλά DSA) τέθηκε σε ισχύ από χθες 25 Αυγούστου, και επιβάλλει αυστηρούς κανονισμούς σε 19 από τους μεγαλύτερους παρόχους ψηφιακών υπηρεσιών που δραστηριοποιούνται στην περιοχή.
Οι νέοι κανονισμοί στοχεύουν στην αντιμετώπιση του παράνομου περιεχομένου, της παραπληροφόρησης αλλά και στην παροχή μεγαλύτερου ελέγχου στους αλγόριθμους των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, στους ίδιους τους χρήστες.
Ο DSA, που εγκρίθηκε τον Απρίλιο του 2022, στοχεύει ψηφιακές πλατφόρμες που έχουν περισσότερους από 45 εκατομμύρια ενεργούς χρήστες ανά μήνα. Οι εταιρείες που επηρεάζονται περιλαμβάνουν μεγάλες υπηρεσίες όπως το Facebook, το Instagram, το Google, το Bing, το App Store της Apple και το Google Play Store, καθώς και διάφορες πλατφόρμες όπως η Booking.com, το Aliexpress και το Snapchat.
Table of Contents
Βασικές Διατάξεις
Διαφάνεια και εποπτεία περιεχομένου: Οι υπηρεσίες πρέπει να δημοσιεύουν αναφορές που να περιγράφουν λεπτομερώς τις αποφάσεις εποπτείας περιεχομένου και τη διαχείριση κινδύνου.
Περιορισμοί διαφήμισης: Απαγορεύεται η στοχευμένη διαφήμιση σε παιδιά.
Έλεγχος αλγορίθμου: Παρέχεται στους χρήστες μια επιλογή εξαίρεσης σε χρονοδιαγράμματα που χρησιμοποιούν οι αλγόριθμοι, δίνοντάς τους περισσότερο έλεγχο στο περιεχόμενο που βλέπουν.
Παράνομο περιεχόμενο και μέτρα παραπληροφόρησης: Οι πλατφόρμες είναι υποχρεωμένες να αντιμετωπίσουν το παράνομο περιεχόμενο, την παραπληροφόρηση και θα πρέπει να προσφέρουν φιλικές προς το χρήστη διαδικασίες καταγγελίας.
Εκτίμηση Κινδύνου και Αναφορά: Οι νέες ετήσιες εκθέσεις είναι υποχρεωτικές όπου οι εταιρείες τεχνολογίας πρέπει να προσδιορίζουν τους κινδύνους της πλατφόρμας, συμπεριλαμβανομένων των επιπτώσεων της παραπληροφόρησης και της ψυχικής υγείας.
Προστασία ανηλίκων και ευαίσθητων δεδομένων: Οι κανόνες περιορίζουν τις πληροφορίες που μπορούν να χρησιμοποιηθούν για στοχευμένες διαφημίσεις, ειδικά όσον αφορά τους ανηλίκους και διάφορα ευαίσθητα δεδομένα, όπως οι πολιτικές απόψεις ή σεξουαλικότητα.
Εποπτεία και συμμόρφωση: Εισάγεται ένα νέο σύστημα εποπτείας, συμπεριλαμβανομένης της αυτοαξιολόγησης από τις εταιρείες, με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να διεξάγει ελέγχους. Η προθεσμία για την πρώτη έκθεση ήταν χθες.
Οι εταιρείες υποχρεούνται να καταβάλουν μια εισφορά που θα χρηματοδοτήσει την επιβολή του DSA. Η μη συμμόρφωση θα μπορούσε να οδηγήσει σε πρόστιμα έως και 6% των ετήσιων παγκόσμιων εσόδων ή κυρώσεις έως και 5% των μέσων ημερήσιων εσόδων.
Οι νέοι κανονισμοί είναι περιεκτικοί, αποτελούμενοι από 92 άρθρα που πρέπει να τηρούνται, γεγονός που απαιτεί σημαντικές προσαρμογές σε πάρα πολλές εταιρείες. Τόσο η Meta όσο και η TikTok φέρεται να έχουν περισσότερους από 1000 υπαλλήλους που εργάζονται για να διασφαλίσουν τη συμμόρφωση με τον νέο νόμο.
Οι κανονισμοί ισχύουν επί του παρόντος για τις 19 μεγαλύτερες ψηφιακές υπηρεσίες, αλλά θα επεκταθεί και σε άλλες διαδικτυακές υπηρεσίες και πλατφόρμες, συμπεριλαμβανομένων των παρόχων cloud, των παρόχων διαδικτύου και των πλατφορμών κοινής χρήσης περιεχομένου έως τον Φεβρουάριο του 2024.
Αντίδραση και Ανάλυση
Ο DSA αντιπροσωπεύει μια σημαντική αλλαγή στην προσέγγιση της Ευρωπαϊκής Ένωσης όσον αφορά τη ρύθμιση των μεγάλων εταιρειών τεχνολογίας. Στοχεύει στην παροχή ενός πιο διαφανούς και υπεύθυνου ψηφιακού περιβάλλοντος και στην προστασία των πολιτών από ανεπιθύμητες εξατομικευμένες διαφημίσεις και παραπληροφόρηση.
Η Sarah Eskens, επίκουρη καθηγήτρια δικαίου και τεχνολογίας στο Ελεύθερο Πανεπιστήμιο του Άμστερνταμ, αναφέρει ότι ο DSA προκαλεί τις πλατφόρμες να εξετάσουν την κοινωνική τους επιρροή, ιδιαίτερα όσον αφορά το παράνομο περιεχόμενο και την επιρροή στον δημόσιο διάλογο.
Ωστόσο, ο πλήρης αντίκτυπος του DSA θα αργήσει να φανεί. Οι μεγάλες εταιρείες τεχνολογίας έχουν σημαντικούς οικονομικούς πόρους και ενδέχεται να υπάρξουν παρατεταμένες νομικές μάχες.
Συνολικά, ο νόμος για τις ψηφιακές υπηρεσίες σηματοδοτεί ένα σημαντικό βήμα της ΕΕ για την απόκτηση μεγαλύτερου ελέγχου στον κλάδο. Η παγκόσμια επιρροή του μπορεί να θέσει νέα πρότυπα για την ψηφιακή διακυβέρνηση.
Τι είναι ο νόμος για τις ψηφιακές υπηρεσίες ή DSA;
Ο νόμος για τις ψηφιακές υπηρεσίες (DSA) είναι ένας κανονισμός της Ευρωπαϊκής Ένωσης που εισήχθη για την ενημέρωση του νομικού πλαισίου που περιβάλλει τις διαδικτυακές πλατφόρμες, ιδίως όσον αφορά το παράνομο περιεχόμενο, τη διαφανή διαφήμιση και την παραπληροφόρηση. Θεσπίστηκε το 2022. Ο DSA εκσυγχρονίζει την προηγούμενη Οδηγία για το ηλεκτρονικό εμπόριο του 2000 ( e-Commerce Directive), με στόχο την εναρμόνιση διαφόρων εθνικών νόμων σε ολόκληρη την ΕΕ.
Περιγράφει νέες υποχρεώσεις για τις πλατφόρμες, ιδιαίτερα εκείνες με περισσότερους από 45 εκατομμύρια χρήστες στην ΕΕ, για τη βελτίωση της εποπτείας και της διαφάνειας του περιεχομένου σε διάφορους τομείς όπως η λειτουργία αλγορίθμων και η διαφήμιση.
Ο DSA διατηρεί επίσης τις υπάρχουσες εξαιρέσεις ευθύνης για τους παρόχους φιλοξενίας, ορίζει πρόστιμα για την μη συμμόρφωση και ορίζει 19 συγκεκριμένες πολύ μεγάλες διαδικτυακές πλατφόρμες (VLOP από το Very Large Online Platforms ) και μηχανές αναζήτησης για άμεση ρύθμιση.
Η εισαγωγή του DSA θεωρείται ένα πολύ κρίσιμο βήμα για τη βελτίωση της διακυβέρνησης δεδομένων στην Ευρώπη και η απάντηση σε αναδυόμενες προκλήσεις, όπως η παραπληροφόρηση και οι αθέμιτες ανταγωνιστικές πρακτικές.