Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή πρότεινε την Τρίτη δύο νέες νομοθετικές πράξεις που, εάν εγκριθούν, θα υποχρεώσουν τις μεγάλες εταιρείες τεχνολογίας να αφαιρέσουν επιβλαβές περιεχόμενο και να ανοίξουν τον ανταγωνισμό. Διαφορετικά θα πρέπει να πληρώσουν βαριά πρόστιμα.
Η Επιτροπή χαρακτήρισε τους προτεινόμενους κανονισμούς ως απάντηση σε μια διεξοδική διαδικασία προβληματισμού των επιπτώσεων που είχε η ψηφιοποίηση, στα θεμελιώδη δικαιώματα, τον ανταγωνισμό και την οικονομία.
Το πρώτο προτεινόμενο μέτρο, που ονομάζεται Νόμος για τις Ψηφιακές Υπηρεσίες, θα απαιτούσε από όλες τις ψηφιακές υπηρεσίες να δημιουργήσουν μέτρα για την καταπολέμηση του παράνομου διαδικτυακού περιεχομένου, όπως μηχανισμούς για να μπορούν οι χρήστες να επισημάνουν τέτοιο περιεχόμενο και συνεργασίες με “αξιόπιστες πηγές”. Ο νόμος θα απαιτούσε επίσης από τις εταιρείες να δημιουργήσουν διασφαλίσεις για τους χρήστες των οποίων το περιεχόμενο έχει διαγραφεί από τις πλατφόρμες τους.
Ο νόμος για τις ψηφιακές υπηρεσίες δεν παρέχει κάποιο ορισμό του τι θεωρείται παράνομο διαδικτυακό περιεχόμενο, αλλά βασίζεται σε υφιστάμενους εθνικούς και κοινοτικούς νόμους που προσδιορίζουν το τι είναι παράνομο.
Θα απαιτηθεί επίσης από τις “πολύ μεγάλες πλατφόρμες” η εφαρμογή δράσεων για την αποτροπή κατάχρησης των συστημάτων τους και των μέτρων διαφάνειας, όπως οι διαδικτυακές διαφημίσεις και οι αλγόριθμοι που χρησιμοποιούνται για να προτείνουν περιεχόμενο στους χρήστες.
Η Mozilla επαίνεσε τον Νόμο για τις Ψηφιακές Υπηρεσίες της Επιτροπής, λέγοντας ότι οι απαιτήσεις διαφάνειας του νόμου – ιδιαίτερα η έκκλησή του για τις κοινοποιήσεις διαφημίσεων – θα ήταν ένα σημαντικό βήμα προόδου.
“Έχουμε πει και στο παρελθόν ότι για την καλύτερη αντιμετώπιση του παράνομου και επιβλαβούς περιεχομένου στο διαδίκτυο, χρειαζόμαστε ουσιαστική διαφάνεια ως προς τον τρόπο με τον οποίο αυτά τα προβλήματα εξαπλώνονται μέσω του διαδικτυακού διαφημιστικού οικοσυστήματος”, δήλωσε η Mozilla σε δήλωση.
“Είναι σημαντική η πρόταση της Επιτροπής που ακολουθεί τη σύσταση μας και ορισμένων άλλων υποστηρικτών ότι αυτές οι υποχρεώσεις αποκάλυψης πρέπει να ισχύουν για όλες τις διαφημίσεις.”
Οι εταιρείες που δεν μπορούν να περιορίσουν τη διάδοση παράνομου διαδικτυακού περιεχομένου θα αντιμετωπίσουν μεγάλα πρόστιμα βάσει του προτεινόμενου νόμου. Στην περίπτωση των πολύ μεγάλων πλατφορμών, όπως το Facebook, το Twitter και το YouTube, η Επιτροπή θα έχει άμεσες εξουσίες εποπτείας και θα μπορούσε, στις πιο σοβαρές περιπτώσεις, να επιβάλει πρόστιμα έως και 6% του παγκόσμιου κύκλου εργασιών ενός παρόχου υπηρεσιών.
Εν τω μεταξύ, ο νόμος για τις ψηφιακές αγορές, που ισχύει μόνο για τους “φύλακες”, θα απαιτούσε από αυτούς τους παρόχους να εφαρμόσουν προληπτικά μέτρα που διατηρούν την ανταγωνιστικότητα.
Σαν Gatekeepers ή φύλακες ορίζονται οι εταιρείες που είτε κερδίζουν περισσότερα από 6,5 δισεκατομμύρια ευρώ τα τελευταία τρία χρόνια, ή έχουν μια μέση κεφαλαιοποίηση της αγοράς ή μια ισοδύναμη αγοραία αξία που ανέρχεται σε τουλάχιστον 65 δισεκατομμύρια ευρώ.
Τέτοια μέτρα θα περιλαμβάνουν τη δημιουργία στοχευμένων μέτρων που θα επιτρέπουν σε λογισμικό τρίτων να λειτουργεί σωστά και να λειτουργεί με τις δικές τους υπηρεσίες.
Ο προτεινόμενος νόμος θα απαιτούσε επίσης από τους Gatekeepers να αποφεύγουν τις “αθέμιτες πρακτικές”. Ένα παράδειγμα που έδωσε η Επιτροπή αναφέρει τον αποκλεισμό των χρηστών από την απεγκατάσταση προεγκατεστημένου λογισμικού ή εφαρμογών.
Επιπλέον, η Επιτροπή θα αποκτήσει την εξουσία να διεξάγει στοχοθετημένες έρευνες αγοράς για να εκτιμήσει εάν πρέπει να προστεθούν νέες πρακτικές και υπηρεσίες Gatekeepers στα νομοσχέδια για να διασφαλιστεί ότι θα ενημερώνονται με το τρέχον τοπίο των ψηφιακών αγορών.
Για αυτούς που δεν συμμορφώνονται με αυτούς τους κανόνες, η ΕΕ πρότεινε να επιβληθούν πρόστιμα έως και το 10% του παγκόσμιου κύκλου εργασιών τους. Ο νόμος για τις ψηφιακές αγορές, εάν εγκριθεί, θα δώσει στις κυβερνήσεις της ΕΕ τη δυνατότητα να υποχρεώνουν τους επαναλαμβανόμενους παραβάτες να λαμβάνουν διαρθρωτικά μέτρα όπως την εκποίηση ορισμένων επιχειρήσεων, εάν κριθεί απαραίτητο.
“Οι δύο προτάσεις εξυπηρετούν ένα σκοπό: να διασφαλίσουμε ότι εμείς, ως χρήστες, έχουμε πρόσβαση σε μια ευρεία επιλογή ασφαλών προϊόντων και υπηρεσιών στο διαδίκτυο. Και ότι οι επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στην Ευρώπη θα μπορούν να ανταγωνίζονται ελεύθερα και δίκαια στο διαδίκτυο όπως κάνουν και εκτός σύνδεσης (offline). Πρέπει να είμαστε σε θέση να κάνουμε τις αγορές μας με ασφαλή τρόπο και να εμπιστευόμαστε τις ειδήσεις που διαβάζουμε. Επειδή αυτό που είναι παράνομο offline είναι εξίσου παράνομο στο διαδίκτυο”, δήλωσε η εκτελεστική αντιπρόεδρος της ΕΕ Margrethe Vestager.
Πέρυσι, η Ευρώπη επέβαλε στην Google πρόστιμο 1,49 δισεκατομμυρίων ευρώ για τις αντιανταγωνιστικές διαφημιστικές πρακτικές της.
Στις Ηνωμένες Πολιτείες, το Facebook αντιμετωπίζει επί του παρόντος ξεχωριστές αγωγές από την Ομοσπονδιακή Επιτροπή Εμπορίου των ΗΠΑ (FTC) και έναν συνασπισμό 46 γενικών γενικών εισαγγελέων. Αμφότεροι ζητούν από το μεγαλύτερο κοινωνικό δίκτυο να διαχωρίσει τις υπηρεσίες Instagram και WhatsApp.
Οι προτεινόμενες νομοθετικές πράξεις εξετάζονται από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και τα κράτη μέλη.