Τι θα πρέπει να κάνετε αν ένας σκληρός δίσκος σας χαλάσει ενώ είναι ακόμα σε εγγύηση; Οι κατασκευαστές ζητούν να τον αποστείλετε πίσω προς αξιολόγηση, αλλά πόσο εμπιστεύεστε δεδομένα σας να έρθουν σε τρίτα χέρια;
Πρόσφατα ήρθα σε ένα σοβαρό δίλλημα. Ένας σκληρός δίσκος μου αξίας 200 ευρώ σταμάτησε να δουλεύει και παρήγαγε ένα συγχρονισμένο, επαναλαμβανόμενο ήχο, σαν να είχαν χτυπήσει οι κεφαλές του. Ήταν εντός εγγύησης και αυτό σημαίνει ότι μπορούσα να ζητήσω την πλήρη αντικατάστασή του με νέο, εντελώς δωρεάν.
Αν βρεθείτε στην θέση μου θα διαπιστώσετε ότι ο κατασκευαστής (σχεδόν) πάντα θα σας ζητά να στείλετε την αποτυχημένη μονάδα δίσκου σας πίσω σε αυτόν για έρευνα. Αν όμως στο δίσκο υπάρχουν ευαίσθητες προσωπικές ή οικονομικές πληροφορίες, όπως σε εμένα, τότε αυτό αποτελεί πρόβλημα.
Παρόλο που ο σκληρός δίσκος σας δεν μπορεί να διαβαστεί από τον υπολογιστή σας, τα δεδομένα στη μονάδα είναι ακόμα εκεί. Αν μάλιστα εργάζεστε ως IT σε μία επιχείρηση και αυτό συμβεί σε ένα δίσκο της επιχείρησης, η παράδοση φυσικών μέσων με εμπιστευτικά δεδομένα πελατών σας θα μπορούσε στην πραγματικότητα να είναι παράνομη, ανεξάρτητα από το εάν η μονάδα δίσκου είναι πραγματικά σπασμένη ή όχι.
Αυτό συμβαίνει επειδή τα δεδομένα θα μπορούσαν να εξακολουθήσουν να είναι προσβάσιμα με τα σωστά εργαλεία, που σίγουρα διαθέτουν οι κατασκευαστές στα εργαστήρια τους.
Πολλοί αποτυχημένοι σκληροί δίσκοι έχουν ένα μόνο σημείο αστοχίας, όπως για παράδειγμα η πλακέτα ή η μαγνητική κεφαλή. Τέτοια μέρη ενός σκληρού δίσκου μπορούν να αντικατασταθούν για να επαναφέρουν τη μονάδα σε πλήρη κατάσταση λειτουργίας. Αφού συμβεί αυτό, τα δεδομένα του σκληρού δίσκου είναι προσβάσιμα σε οποιονδήποτε.
Για να μειώσουν τους χρόνους διεκπεραίωσης της εγγύησης, πολλοί κατασκευαστές απλώς θα αντικαταστήσουν τους ελαττωματικούς σκληρούς δίσκους με νέους, αντί να αναγκάσουν τον πελάτη να περιμένει μέχρι την αξιολόγηση και την επισκευή του υλικού τους. Ο κατασκευαστής σε δεύτερο χρόνο θα επισκευάσει τον δίσκο που δυσλειτουργεί και στη συνέχεια θα τον πουλήσει με έκπτωση ως «ανακαινισμένο» ή «επαναπιστοποιημένο» υλικό.
Φυσικά κάνει κάποιες κινήσεις για τη διαγραφή των υπαρχόντων δεδομένων πριν από την επαναφορά του σκληρού δίσκου στην αγορά, αλλά ακόμη και ένα ασφαλές σκούπισμα δεν αποτελεί εγγύηση 100% ότι τα δεδομένα είναι μη ανακτήσιμα.
Διαβάστε: Αγορά νέου σκληρού δίσκου: 6 πράγματα που πρέπει να γνωρίζετε
Εάν ένας σκληρός δίσκος δεν μπορεί να σωθεί και να μεταπωληθεί, τότε ο κατασκευαστής μπορεί να τον απορρίψει. Αλλά και πάλι, δεν υπάρχει καμία εγγύηση ότι θα χρησιμοποιήσουν μια μέθοδο καταστροφής τόσο ασφαλή όσο αυτή που θα μπορούσατε να κάνετε εσείς όταν θα αποφασίσετε να καταστρέψετε τα δικά σας ευαίσθητα δεδομένα.
Αυτό ισχύει ιδιαίτερα εάν αποστέλλετε σε έναν ξένο κατασκευαστή που εδρεύει σε μια χώρα με λιγότερο αυστηρούς νόμους περί απορρήτου και ασφάλειας δεδομένων.
Δεν υπάρχει πραγματική τέλεια λύση για αυτήν την κατάσταση. Το ίδιο ισχύει και σε ένα laptop που είναι σε εγγύηση και περιέχει ένα σκληρό δίσκο του κατασκευαστή. Λογικά, κάποιος θα έσβηνε όλα τα δεδομένα πριν στείλει τον σκληρό δίσκο πίσω σε έναν κατασκευαστή. Αλλά εάν το laptop δεν εκκινείται ή ο δίσκος δεν προσαρτάται καν, αυτό δεν αποτελεί επιλογή.
Άλλες επιλογές για να καταστήσετε τα δεδομένα απρόσιτα, όπως η διάνοιξη μιας τρύπας στον σκληρό σας δίσκο προφανώς θα ακυρώσουν την ίδια την εγγύηση που προσπαθείτε να εξαργυρώσετε. Οι λύσεις τύπου Hollywood να πλησιάσετε ένα ισχυρό μαγνήτη πάνω στο δίσκο ώστε να χάσει τα δεδομένα του είναι μόνο για ταινίες φαντασίας.
Το καλύτερο που ίσως θα μπορούσατε να κάνετε, αν βρεθείτε σε τέτοιο δίλλημα, είναι να καλέσετε τον κατασκευαστή ή τον πωλητή και να τους εξηγήσετε την κατάστασή σας. Πολλές εταιρείες κατανοούν πολύ περισσότερο από ό,τι φαντάζεστε, και είναι πολύ απίθανο να είστε ο πρώτος πελάτης που αντιμετωπίζει αυτό το αίνιγμα.
Ειδικά για μακροχρόνιους επιχειρηματικούς πελάτες, οι εταιρείες ενδέχεται να παραιτηθούν από την απαίτηση αποστολής του σκληρού δίσκου που δεν λειτουργεί σωστά. Ή μπορεί να προσφερθούν να το ταχυδρομήσουν πίσω αφού αξιολογήσουν την αιτία της αποτυχίας. Εάν μπορείτε να κλείσετε αυτό το είδος συμφωνίας, μπορείτε στη συνέχεια να απορρίψετε τη μονάδα δίσκου τεμαχίζοντάς την με ασφάλεια.
Αν όμως σας έχουμε προλάβει πριν συμβεί το κακό, τότε σας προτείνουμε στο εξής να λάβετε το παρακάτω μέτρο για την προστασία των δεδομένων στους δίσκους σας σε περίπτωση που καταστούν απρόσιτοι μέσω της κανονικής λειτουργίας:
Ο καλύτερος τρόπος για όσο τουλάχιστον χρόνο βρίσκεται σε εγγύηση, είναι να τον κρυπτογραφήσετε. Η κρυπτογράφηση δίσκου προστατεύει τα δεδομένα στο δίσκο σας κρυπτογραφώντας κάθε κομμάτι των πληροφοριών που είναι γραμμένες σε αυτόν.
Σε αυτήν την περίπτωση, εάν η μονάδα δίσκου σας πέσει σε λάθος χέρια, δεν θα μπορούν να έχουν πρόσβαση στα δεδομένα χωρίς το κλειδί αποκρυπτογράφησης ή χωρίς το υλικό ελέγχου ταυτότητας.
Αν δεν είναι σε εγγύηση ο ασφαλέστερος τρόπος για να ασφαλίσετε τα ψηφιακά σας αρχεία είναι να καταστρέψετε τα φυσικά μέσα, όπως ακριβώς θα κάνατε με ένα έντυπο έγγραφο. Κάνοντας το κομμάτια ή ανοιγοντάς του τρύπες στα plates με ένα τρυπάνι.