Αυτή την εβδομάδα, o CEO του Facebook Mark Zuckerberg κατήγγειλε δημόσια τις πολιτικές θέσεις της προεδρικής εκστρατείας του Donald Trump κατά τη διάρκεια της ομιλία του στο ετήσιο συνέδριο F8 της εταιρείας.
“Ακούω φωνές που φοβούνται την κατασκευή τοίχων και την αποστασιοποίηση από τους ανθρώπους, τους οποίους χαρακτηρίζουν ως “άλλους”, ανέφερε ο Zuckerberg, χωρίς να αναφέρει το όνομα του Trump.
“Ακούω καλέσματα για τον αποκλεισμό της ελεύθερης έκφρασης, την επιβράδυνση της μετανάστευσης, για τη μείωση του εμπορίου, και, σε ορισμένες περιπτώσεις, ακόμα και για τον αποκλεισμό της πρόσβασης στο διαδίκτυο.”
Η φετινή F8 έδειξε ότι ο 31χρονος δισεκατομμυριούχος είναι πρόθυμος να αναμειχθεί στην δημόσια πολιτική σκηνή. Ο Zuckerberg υπήρξε χορηγός εκστρατειών και κατά το παρελθόν, αλλά δεν ήταν αρκετά σαφές το ποιους υποστήριζε, ή η πολιτική που ακολουθεί το Facebook για τέτοιες δράσεις.
Στο εσωτερικό του Facebοok, η πολιτική συζήτηση ήταν πιο σαφής. Τον περασμένο μήνα, ορισμένοι εργαζόμενοι Facebοok χρησιμοποίησαν μια δημοσκόπηση της εταιρείας για να ρωτήσουν τον Zuckerberg αν η εταιρεία θα πρέπει να προσπαθήσει “να βοηθήσει στον αποκλεισμό της εκλογής του Trump το 2017.”
Κάθε εβδομάδα, οι εργαζόμενοι του Facebook ψηφίσουν σε μια εσωτερική δημοσκόπηση σχετικά με το τι θέλουν να ρωτήσουν τον Zuckerberg στην επερχόμενη Q&A session. Μια ερώτηση της δημοσκόπησης της 4ης Μαρτίου ήταν:
“Τι ευθύνες έχει το Faceboοk στο να βοηθήσει στον αποκλεισμό του Trump το 2017;”
Είναι προφανές ότι μερικοί εργαζόμενοι στο Facebοok είναι αντι-Trump. Φυσικά η πολιτική της εταιρείας φαίνεται να ευθυγραμμίζεται με την πολιτική όλης της Silicon Valley: φιλο-μεταναστευτική, φιλική προς το εμπόριο, και την επέκταση του διαδικτύου.
Εδώ θα πρέπει να υπενθυμίσουμε ότι περισσότεροι από 1.040 εκατομμύρια άνθρωποι χρησιμοποιούν το Facebook. Είναι το μέρος όπου βρίσκουν τα νέα ους, να μοιράζονται τις απόψεις τους (πολιτικές ή μη) και να αλληλεπιδρούν με φίλους, διασημότητες και πολιτικούς.
Και το Facebοok φυσικά δεν έχει καμία νομική ευθύνη και μπορεί να δώσει κάποια φιλτραρισμένη προβολή για το τι συμβαίνει στο δίκτυό τους.
“Το Facebοok μπορεί να προωθήσει ή να μπλοκάρει κάθε υλικό που θέλει”, ανέφερε ο καθηγητής νομικής στο UCLA Eugene Volokh στο Gizmodo.
“Το Facebοok χρησιμοποιεί το ίδιο δικαίωμα που δίνει η Πρώτη Τροπολογία δικαίωμα που χρησιμοποιεί και η εφημερίδα New York Times. Μπορούν να μπλοκάρουν εντελώς τον Trump, αν θέλουν. Να τον εμποδίσουν ή να τον προωθήσουν.
Όμως το Facebοok δεν είναι μέσο μαζικής ενημέρωσης και δεν έχει σχεδιαστεί για να μας ενημερώνει αν και πολλοί το χρησιμοποιούν για αυτό.
Δεν είναι εφημερίδα, περιοδικό ή website ειδήσεων.
Αν το Facebook αποφασίσει να παρέμβει στον αλγόριθμό του, μπορεί να αλλάξει ό, τι βλέπουμε, όπως και ένας συντάκτης αποφασίζει τι θα μπει στην πρώτη σελίδα, ή τι πρέπει δεν θα πρέπει να εμφανιστεί.
Η διαφορά είναι ότι οι αναγνώστες των παραδοσιακών μέσων ενημέρωσης (συμπεριλαμβανομένου και του web) μπορούν να εκπαιδευτούν (να μάθουν) στον πολιτικό προσανατολισμό της εταιρείας και να επιλέξουν τι θα διαβάζουν.
Βέβαια η πρακτική αυτή προωθεί την μονόπλευρη ενημέρωση… φαύλος κύκλος…
Συνεχίζοντας με το φαινόμενο Facebook θα πρέπει να αναφέρουμε ότι έχει τη δυνατότητα να φτάσει πολύ περισσότερους αναγνώστες από κάθε άλλη ιστοσελίδα.
Με το Facebook, κανείς δεν ξέρει τι βλέπει, ποια πολιτική παράταξη υποστηρίζει, ποιες είναι οι κατευθυντήριες γραμμές του. Έτσι δεν μπορούμε να γνωρίζουμε με ποιον τρόπο μπορεί να επηρεάσει τον τρόπο που βλέπουμε τον κόσμο.
Για όσους δεν θυμούνται το Facebook έχει “παίξει” πολύ βρώμικα στο παρελθόν.
Κατά τη διάρκεια των προεδρικών εκλογών του 2012, το Facebook παραποίησε κρυφά με ειδήσεις 1.900.000 feeds. Η εταιρεία έχει παραποιήσει επίσης news feeds, το 2010 κατά τη διάρκεια ενός πειράματος με πειραματόζωα 61 εκατομμύρια ανθρώπους για να ανακαλύψει πώς θα μπορούσε να επηρεάσει τον πραγματικό κόσμο.
Το 2012, το Facebook πειραματίστηκε σκόπιμα με τα συναισθήματα των χρηστών του. Η εταιρεία, και πάλι, παραποίησε κρυφά news feeds 700.000 ανθρώπων και κατέληξε στο συμπέρασμα ότι μπορεί ουσιαστικά να σας κάνει να νιώσετε ό, τι θέλει να νιώσετε.
Έτσι άσχετα με τις πολιτικές σας βλέψεις η ιστορία με τον Trump έρχεται να μας υπενθυμίσει τον ρόλο του κοινωνικού δικτύου στον τρόπο που ζούμε, ενεργούμε, και αισθανόμαστε.
Παρόλα αυτά, υπάρχουν ακόμα πάρα πολλοί που πιστεύουν ότι διαβάζουν…