Μετά το σκάνδαλο Facebook Cambridge Analytica, θυμηθήκαμε ότι το μεγαλύτερο κοινωνικό δίκτυο μας παρακολουθεί και ότι συλλέγει τα δεδομένα μας. Ο κ. Mark Zuckerberg κλήθηκε για ακρόαση στο κογκρέσο των Ηνωμένων Πολιτειών, και συνέχισε με την ρητορική που γνωρίζουμε χρόνια:
Οι πληροφορίες σας δεν διατίθενται σε τρίτους και χρησιμοποιούνται μόνο για διαφημιστικούς σκοπούς. Έχω την ευθύνη σαν CEO και θα φτιάξω τα πράγματα.
Από που συλλέγει όμως το Facebook τις πληροφορίες που χρησιμοποιεί για να μας σερβίρει διαφημίσεις, ή μετά το σκάνδαλο της CA, μπορούμε να πούμε με σιγουριά ότι τις χρησιμοποιεί και για διάθεση προς τρίτους. Φυσικά δεν περιμένουμε ότι κάποια στιγμή θα το παραδεχτεί. Ευτυχώς σκάνδαλα όπως αυτό της CA, έρχονται να μας δείξουν τι έρχεται αύριο…
Η νέα σελίδα του κοινωνικού δικτύου που επεξηγεί από που αντλούνται τα δεδομένα αναφέρει:
Χρησιμοποιούμε πληροφορίες από διάφορες πηγές, όπως αυτές που περιγράφονται παρακάτω, προκειμένου να αποφασίσουμε ποιες διαφημίσεις μπορεί να είναι χρήσιμες για εσάς.
Δραστηριότητα στις εφαρμογές και στις υπηρεσίες του Facebook
Ένας από τους βασικότερους παράγοντες που μας επιτρέπει να γνωρίζουμε ποιες διαφημίσεις ίσως θέλετε να δείτε είναι η δραστηριότητά σας στην οικογένεια εφαρμογών και υπηρεσιών του Facebook. Στη δραστηριότητά σας περιλαμβάνονται μεταξύ άλλων τα εξής:
- Οι Σελίδες που αρέσουν σε εσάς και στους φίλους σας
- Πληροφορίες από τα προφίλ σας στο Facebook και στο Instagram
- Οι τοποθεσίες στις οποίες κοινοποιείτε την παρουσία σας μέσω του Facebook
Δείτε τις διαφημιστικές προτιμήσεις σας
Παρακάτω αναφέρουμε επιγραμματικά όλες τις πηγές άντλησης δεδομένων που χρησιμοποιεί το Facebook για να σταματήσουμε στις πληροφορίες που κοινοποιείτε σε επιχειρήσεις:
Δεδομένα δίνουν όσοι:
- Έχουν δει μια ιστοσελίδα που χρησιμοποιεί το pixel του Facebook
- Έχουν κατεβάσει την εφαρμογή τους για κινητά
- Έχουν κάνει μια αγορά (ή έχουν απλώς προσθέσει ένα προϊόν στο καλάθι αγορών)
- Έχουν δει τις ρυθμίσεις διαφημίσεων
Δεδομένα λαμβάνονται από διάφορες πηγές όπως:
- Από το πού συνδέεστε στο Internet (μέσω της Διεύθυνση ΙΡ σε υπολογιστές, tablet και κινητά).
- Πως χρησιμοποιείτε το κινητό σας (μέσω του GPS και Υπηρεσίες τοποθεσίας).
- Την τοποθεσία σας από τα προφίλ σας στο Facebook και στο Instagram.
Και για όσους δεν έχουν λογαριασμό στο Facebook και νομίζουν ότι έχουν καταφέρει να κρατήσουν την ανωνυμία τους, έρχεται η παρακάτω παράγραφος:
Πληροφορίες που κοινοποιείτε σε επιχειρήσεις
Όταν κοινοποιείτε σε μια επιχείρηση πληροφορίες όπως ο αριθμός τηλεφώνου ή η διεύθυνση email σας, η επιχείρηση μπορεί να προσθέσει τις πληροφορίες αυτές σε μια λίστα πελατών η οποία μπορεί να αντιστοιχιστεί στο προφίλ σας στο Facebook. Οι πληροφορίες αυτού του είδους μπορεί να προέρχονται μεταξύ άλλων από τις εξής πηγές:
- Προγράμματα επιβράβευσης πελατών (π.χ. κάρτα μέλους σούπερ μάρκετ)
- Πληροφορίες που συγκεντρώνουν οι πάροχοι δεδομένων
- Αγορές σε καταστήματα λιανικής
Να αναφέρουμε ότι οι λίστες πελατών που αναφέρονται παραπάνω δίνουν στον κάθε ενδιαφερόμενο ένα πολύ πλήρες προφίλ του κάθε καταναλωτή. Ο καταναλωτής αξιολογείται και ταξινομείται. Φυσικά όλα τα δεδομένα συλλέγονται σε τεράστιες βάσεις και δεν πρόκειται να χαθούν.
Όσοι ενδιαφέρονται και θέλουν να μάθουν παραπάνω για τις συγκεκριμένες λίστες και το πόσο ακριβείς μπορεί να είναι για τους διαφημιζόμενους μπορούν να διαβάσουν περισσότερα από εδώ.