Η έρευνα της Edelman Trust αποκάλυψε μια “άνευ προηγουμένου κρίση εμπιστοσύνης” στις ΗΠΑ και σε 22 χώρες. Ο λόγος; τα Fake News.
Η αποτυχία του Facebook, της Google και του Twitter να αντιμετωπίσει τις επιζήμιες επιπτώσεις των Fake News (ψεύτικων ειδήσεων) δημιούργησε μεγάλη δυσπιστία στις πλατφόρμες των κοινωνικών μέσων, τις μηχανές αναζήτησης και τις εφαρμογές ειδήσεων, αναφέρει η Edelman Trust Barometer 2018, μια έρευνα που πραγματοποιήθηκε σε πάνω από 33.000 άτομα από 28 χώρες.
Όμως η εμπιστοσύνη στη δημοσιογραφία έχει βελτιωθεί σημαντικά. Έτσι σήμερα, φαίνεται να υπάρχει ένα τεράστιο χάσμα μεταξύ της κάθε πλατφόρμας μέσων μαζικής ενημέρωσης και της κατά πολύ βελτιωμένης δημοσιογραφία.
Ο Richard Edelman, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Edelman, της μεγαλύτερης ιδιωτικής εταιρείας δημοσίων σχέσεων, δήλωσε ότι λόγω των Fake News, υπάρχει “μια άνευ προηγουμένου κρίση εμπιστοσύνης στις ΗΠΑ.”
“Είναι η πρώτη φορά που μια τεράστια πτώση της εμπιστοσύνης δεν συνδέεται με κάποιο πιεστικό οικονομικό ζήτημα ή μια καταστροφή όπως η πυρηνική καταστροφή της Φουκουσίμα. Στην πραγματικότητα, είναι η απόλυτη ειρωνεία καθώς συμβαίνει σε μια εποχή ευημερίας, με το χρηματιστήριο και τα ποσοστά απασχόλησης στις ΗΠΑ να βρίσκονται σε ύψη ρεκόρ. Η αιτία αυτής της πτώσης οφείλεται στην έλλειψη αντικειμενικών ειδήσεων και λογικού λόγου.”
Οι ψεύτικες ειδήσεις και η αδυναμία των πλατφορμών κοινωνικών μέσων και των μηχανών αναζήτησης να τις αντιμετωπίσουν, δημιούργησε μια σειρά καταστάσεων απώλειας εμπιστοσύνης στις περισσότερες χώρες που συμμετείχαν στην έρευνα.
Πρόκειται για ένα μεγάλο φαινόμενο με δυνητικά μεγάλο μακροπρόθεσμο κόστος για τις πλατφόρμες των social media. Οι μετοχές του Facebook έπεσαν περισσότερο από 6% όταν ανακοίνωσαν ότι θα σταματούσαν να δείχνουν πολλές ειδήσεις στα feeds των χρηστών – κάτι που υπονοούσε ότι δεν μπορεί να βρεθεί μια μηχανική λύση.
Η έρευνα του Edelman ανακάλυψε ότι ένας μεγάλος αριθμός ατόμων (63%) δήλωσαν ότι δεν μπορούσαν να εμπιστευτούν το σχέδιο του facebook για να μάθουν εάν μια είδηση προέρχεται από αξιόπιστη δημοσιογραφική πηγή. Ωστόσο, η εμπιστοσύνη των ανθρώπων στη δημοσιογραφία και τους δημοσιογράφους σημείωσε διψήφια άνοδο, τη μεγαλύτερη από όλες τις κατηγορίες.
Ο Edelman αναφέρει ότι η παγκόσμια κρίση εμπιστοσύνης μπορεί να αντιμετωπιστεί μόνο από την επιχειρηματική κοινότητα. Σχεδόν τα δύο τρίτα των ερωτηθέντων αναμένουν ότι οι διευθύνοντες σύμβουλοι θα οδηγήσουν στην αλλαγή πολιτικής και δεν θα περιμένουν για κάποια κυβερνητική δράση. Οι επιχειρήσεις έχουν πολύ υψηλότερη πιστοληπτική ικανότητα από τα κυβερνητικά ιδρύματα.
… το χτίσιμο της εμπιστοσύνης (του 69 τοις εκατό) είναι πλέον η προτεραιότητα για τους διευθύνοντες συμβούλους, καθώς ξεπερνάει την παραγωγή νέων προϊόντων και υπηρεσιών υψηλής ποιότητας (68 τοις εκατό) ….
Οι τεχνολογικές επιχειρήσεις είναι οι πλέον αξιόπιστες βιομηχανίες (όχι όμως και οι πλατφόρμες των social media) στο 75%. Εκπαίδευση 70%. Επαγγελματικές υπηρεσίες 68%, και χρηματοπιστωτικές υπηρεσίες με ένα ποσοστό 54%.
Περισσότερες πληροφορίες:
- Facebook: γνωρίζετε όλα όσα γνωρίζει για σας;
- Facebook: μπορείτε να δείτε ποιος βλέπει το προφίλ σας;