Αν είστε χρόνια χρήστης στο Facebook δείτε τους λόγους για τους οποίους πρέπει να διαγράψετε τον λογαριασμό σας από αυτήν την πλατφόρμα.
Σε αυτό το άρθρο αποφασίσαμε “να τα βάλουμε” με το Facebook. Όχι ότι οι άλλοι είναι καλύτεροι, όλες άλλωστε οι ιδιωτικές εταιρείες έχουν ένα και μοναδικό σκοπό: το Κέρδος. Όμως τα πάντα στο διαδίκτυο είναι εξαιρετικά ρευστά. Οι συνθήκες αλλάζουν συνέχεια και αυτό είναι και το μαγικό στον κόσμο του internet. Και θα πρέπει κάθε στιγμή να αναθεωρούμε τις αποφάσεις μας και τις κινήσεις μας, ακόμα και για το Facebook.
Από τη άλλη οι social media πλατφόρμες ή αλλιώς στα Ελληνικά, τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, αποτελούν αναπόσπαστο μέρος της καθημερινής μας ζωής και βασίζονται στην βασική φυσική ανάγκη του ανθρώπου να επικοινωνήσει και να επιδειχθεί. Τα social media σας επιτρέπουν να πλάσετε ένα διαφορετικό εαυτό σας, χτισμένο όπως εσείς τον φαντάζεστε και κάτι σαν την ταινία Inception να ζείτε σε ένα φανταστικό κόσμο. Λειτουργεί κάπως σαν ναρκωτικό θα υποστήριζε κάποιος.
Αφήστε την δυνατότητα να μπορείτε να εκφράζεστε χωρίς να κοιτάτε το συνομιλητή σας στα μάτια. Σας δίνει μία πολύ μεγαλύτερη ελευθερία έκφρασης, απαλλαγμένη από τον φόβο της απόρριψης ή της απαξίωσης.
Τα διαφορά social media έχουν μία “εξειδίκευση”, μία γενική γραμμή περιεχομένου. Αν και οι πλατφόρμες μέσων κοινωνικής δικτύωσης αντιγράφουν η μία τα χαρακτηριστικά της άλλης, και επομένως υπάρχει μία κάποια αλληλοκάλυψη, αλλά η κάθε μία κατάφερε να έχει ένα δικό της τομέα.
Αν Θέλετε να μάθετε τι συμβαίνει στον κόσμο τότε θα πάτε στο Twitter. Αν θέλετε να ασχοληθείτε με το αστεία βίντεο θα πάτε στο TikTok. Αν θέλετε να μοιράσετε φωτογραφίες θα πάτε στο Instagram. Αν θέλετε να συνομιλήσετε με έναν φίλο θα πάτε σε Viber, WhatsApp και ούτω καθεξής.
Πού τελικά όμως είναι προσανατολισμένο το Facebook; Η νέα γενιά το αναφέρει ως η πλατφόρμα των πατεράδων της και γενικά των παππούδων. Κάποτε ήταν η πλατφόρμα με τους πιο ενεργούς καθημερινούς χρήστες, αλλά δεν είναι πλέον έτσι. Τελικά αξίζει αυτή η πλατφόρμα σήμερα ή όχι;
Αν και είναι εντελώς προσωπικοί οι λόγοι και το κάθε ένα από εσάς να αποφασίσει αν θα μείνει ή θα φύγει, αν και σαν iGuru έχουμε σελίδα στο Facebook (άλλωστε κάποιοι από εμάς τα έχουμε τα χρονάκια μας), δείτε μερικούς αρνητικούς λόγους που μπορεί να σας πείσουν ότι δεν πρέπει να χρησιμοποιείτε πια το Facebook.
Δηλαδή ας ρίξουμε κάτω την προσωπικότητά μας και ας κάνουμε τον δικηγόρο του διαβόλου για να διαβάλουμε το Facebook, παραθέτοντας έξι λόγους που θα πρέπει να φύγετε από αυτό.
Table of Contents
Το Facebook σας παρακολουθεί
Υπάρχουν πολλά προβλήματα με τη χρηστικότητα του Facebook. Ωστόσο, ίσως το πιο ανησυχητικό από όλα τα ζητήματα είναι ο τρόπος με τον οποίο το Facebook σας παρακολουθεί στον ιστό.
Ας προσπαθήσουμε να είμαστε δίκαιοι. Το Facebook παρέχει τις υπηρεσίες του δωρεάν και σε αντάλλαγμα, δεχόμαστε ότι παραδίδουμε δεδομένα σε μια από τις μεγαλύτερες διαφημιστικές εταιρείες στον κόσμο.
Αλλά το Facebook σας παρακολουθεί επίσης ακόμα και όταν δεν χρησιμοποιείτε τον ιστότοπο. Ακόμη χειρότερα, δεν χρειάζεστε να έχετε καν λογαριασμό στο Facebook, η εταιρεία φροντίζει να σας παρακολουθεί. Και βρίσκεται πίσω από περισσότερες από μία διαρροές δεδομένων με σοβαρές συνέπειες.
Λογικά δεν υπάρχει ούτε ένα άτομο που να μην έχει ακούσει για το σκάνδαλο δεδομένων Facebook–Cambridge Analytica που συνέβη το 2018 και οδήγησε σε ένα απόλυτο χάος στο απόρρητο.
Αλλά δυστυχώς, αυτό δεν είναι το μόνο σκάνδαλο διαρροής δεδομένων. Αν και τα σκάνδαλα αυτά επέφεραν πολλές έρευνες και πρόστιμα, ωστόσο δεν φαίνεται ότι οι χρήστες του Facebook μπορούν να αισθάνονται ασφαλείς.
Πειραματισμός με τον άνθρωπο
Ίσως θυμάστε ότι το 2012 το Facebook διεξήγαγε ένα πείραμα σε 689.000 ανυποψιάστους χρήστες του.
Σε μια περίοδο αρκετών μηνών, οι μισοί από τους «συμμετέχοντες» υποβλήθηκαν σε σταθερά θετικό περιεχόμενο. Οι άλλοι μισοί είχαν αρνητικό περιεχόμενο.
Εκτός από το ηθικό ζήτημα αυτής της κίνησης, μπορεί κανείς μόνο να κάνει εικασίες σχετικά με την αρνητική επίδραση που θα μπορούσε να είχε σε όσους χρήστες που υποφέρουν από συναισθηματικά προβλήματα και βλέπανε αρνητικές ειδήσεις.
Και δεν είναι η μόνη φορά που το Facebook έκανε αυτό το κόλπο. Υπάρχουν τουλάχιστον άλλα επτά παραδείγματα υψηλού προφίλ από το τέλος της δεκαετίας.
Με λίγα λόγια: Το Facebook σας βλέπει ως ποντίκι εργαστηρίου.
Fake News
Η συνθηματική φράση «ψευδείς ειδήσεις» μπορεί να έχει παγιωθεί ως μέρος του καθημερινού μας λεξιλογίου τα τελευταία χρόνια, αλλά η ιδέα της σκόπιμης τροφοδοσίας των ανθρώπων με παραπληροφόρηση είναι τόσο παλιά όσο και ο ίδιος ο ανθρώπινος πολιτισμός.
Δεν είμαστε εδώ για να συζητήσουμε τις φιλοσοφικές απόψεις γύρω από τις ψεύτικες ειδήσεις. Μπορείτε να αποφασίσετε ποια θέση να κρατήσετε στο θέμα “ελευθερία του λόγου”.
Ωστόσο, ένα πράγμα είναι σαφές: με τα χρόνια, το Facebook προσπάθησε σκληρά, αλλά ανεπιτυχώς, να πλασαριστεί ως πύλη ειδήσεων. Για αυτό θα έπρεπε να τηρήσει κάποιες βασικές αρχές της ειδησεογραφίας, όπως την αξιοπιστία.
Όμως η εταιρεία απέτυχε. Ναι, το Facebook μπορεί να προσπαθεί να αντιμετωπίσει την παραπληροφόρηση, αλλά παρόλα αυτά τα fake news έχουν ευδοκιμήσει. Κάνει αρκετά το Facebook; Δεν νομίζουμε, δεδομένου ότι έχει επίσης κατηγορηθεί ότι επηρέασε σκόπιμα τις Αμερικάνικες εκλογές. Είναι μια προβληματική κατάσταση.
Εάν χρησιμοποιείτε το Facebook ως κύρια πηγή ειδήσεων, ήρθε η ώρα να αποχωρήσετε. Θα πρέπει να αναζητήσετε αλλού μία αξιόπιστη ειδησεογραφική πηγή. Αν το χρησιμοποιείτε για να κάνετε την πλάκα σας και να γελάσετε με τα fake news, να διαβάσετε για ανθρώπους που πιστεύουν στη κοίλη Γη, ή στην επίπεδη Γη ή ότι θα κάνουν μία ανακοίνωση και το Facebook θα σταματήσει να τους παρακολουθεί, είστε καλά. Μείνετε εκεί.
Αμφισβητούμενες πρακτικές απορρήτου
Το Facebook έχει μπερδέψει και περιπλέξει τις ρυθμίσεις απορρήτου του επίτηδες.
Ακολουθεί ένα απόσπασμα του Zuckerberg από τον Guardian το 2010:
“Με απλά λόγια, πολλοί από εσάς πιστεύατε ότι τα στοιχεία ελέγχου [απορρήτου] μας ήταν πολύ περίπλοκα. Πρόθεσή μας ήταν να σας δώσουμε πολλά λεπτομερή στοιχεία ελέγχου, αλλά μπορεί να μην ήταν αυτό που θα θέλατε πολλοί από εσάς. Απλώς χάσαμε το νόημα.”
Δεκατρία χρόνια μετά από αυτή την δήλωση το Facebook προσφέρει μια ρύθμιση απορρήτου σχεδόν για τα πάντα, αλλά χρειάζεστε ένα ολόκληρο εγχειρίδιο για να βρείτε κάθε κρυφή επιλογή. Μοιάζει να είναι εσκεμμένα μη φιλικό προς το χρήστη.
Το Facebook θέλει να παραβλέπετε τις ρυθμίσεις, ώστε να μπορεί να χρησιμοποιεί νόμιμα τα δεδομένα σας.
Το Facebook έχει αλλάξει την ροή του
Όταν το Facebook εμφανίστηκε για πρώτη φορά στη σκηνή, ήταν πραγματικά κάτι το επαναστατικό. Σίγουρα, ιστότοποι όπως το MySpace είχαν γνωρίσει κάποια προηγούμενη επιτυχία, αλλά το Facebook ήταν το πρώτο δίκτυο που ήταν πραγματικά κατάλληλο για ευρεία χρήση.
Αλλά όσο περνούσε ο καιρός, το newsfeed γινόταν όλο και πιο αραιό. Τα υπερβολικά μεγάλα δίκτυα φίλων και ένας κατακλυσμός αναρτήσεων από διαφημιστές, σελίδες που είχατε κάνει “Like” πριν από χρόνια και οργανώσεις “ειδήσεων” σήμαιναν ότι το δίκτυο έχασε την αρχική του γοητεία.
Μάλιστα το τελευταίο χρόνο βλέπετε πιο πολλές διαφημίσεις παρά τα νέα των φίλων σας. Θα πρέπει κάθε φορά που μπαίνετε στο Facebook να πάτε στις “Ροές” για να δείτε μία αναλογία 70% νέα φίλων και 30% διαφημίσεις.
Τι είναι πια το Facebook;
Σε σύγκριση με όλους τους άλλους χώρους κοινωνικής δικτύωσης, το Facebook φαίνεται σαν το μεγαλύτερο χάος. Σας επιτρέπει να ανεβάζετε ζωντανά βίντεο, γενικά να μοιράζεστε βίντεο, φωτογραφίες και καταστάσεις, να αγοράζετε πράγματα, όλα δηλαδή όσα μπορείτε να κάνετε και σε άλλες πλατφόρμες, οι οποίες είναι πολύ πιο εξειδικευμένες. Τι νόημα έχει λοιπόν το Facebook;
Το Facebook έχει αποκτήσει φήμη επειδή είναι το μέρος όπου οι άνθρωποι πηγαίνουν για να μοιραστούν τις απόψεις τους, κραδαίνοντας μια φαινομενικά ακλόνητη στάση. Ως αποτέλεσμα, δεν είναι ασυνήθιστο να βρείτε χρήστες στο Facebook που διαφωνούν κάθετα ακόμα και με κάτι που αναγνωρίζεται παγκοσμίως ως γενική αλήθεια. Και θέλουν να το ξέρετε ότι διαφωνούν.
Είναι επίσης ένα μέρος για να μοιράζονται υπερβολικά προσωπικά νέα. Μερικές φορές είναι ωραία νέα, όπως οι αρραβώνες και οι γάμοι, αλλά άλλες φορές σχετίζονται με το δράμα ή την κακία. Άλλες φόρες πέφτουν όλοι επάνω στο profile ενός κακοποιού ή εγκληματία και βγάζουν τα εσώψυχά τους κάνοντας τηλεδίκες και βρίζοντας.
Και έχει πολλές, πάρα πολλές διαφημίσεις και μάλιστα στοχευμένες. Σε σημείο μάλιστα που να μην μπορείτε να δείτε τα τελευταία νέα των φίλων σας γιατί θα πρέπει να βρεθείτε στην 3η σελίδα για να πέσετε επάνω τους.
Ο δικηγόρος του Διαβόλου
Ήρθε η ώρα να σταματήσετε να χρησιμοποιείτε το Facebook. Αυτό που ήταν κάποτε το Facebook δεν υπάρχει πια. Μπορεί να ξεκίνησε ως πρωτοπόρος στα κοινωνικά δίκτυα, αλλά τώρα μάλλον υστερεί. Έχει γίνει μια λιγότερο ευχάριστη εκδοχή του εαυτού του.
Επίσης το Facebook απειλεί ενεργά τα δεδομένα σας. Υπήρξαν τόσες πολλές διαρροές δεδομένων και παραβιάσεις απορρήτου όλα αυτά τα χρόνια που σίγουρα δεν θα ήταν έκπληξη αν ακολουθήσει και άλλη.
Γιατί λοιπόν να ξοδέψετε χρόνο σε μια πλατφόρμα που κάποια στιγμή θα απηυδήσετε με ότι γράφετε εκεί μέσα; Μόνο αν την πάρετε σαν αστείο, σαν χιουμοριστίκο σκηνικό επάνω στην ελαφρότητα της ανθρώπινης σκέψης, θα μπορέσετε να διαβάσετε αυτόν τον κυκεώνα των ανακολουθιών, ειδήσεων, fake news, και πραγματικά εκκεντρικών απόψεων.
Το διέγραψα και ησύχασα. Τολμήστε το και σεις. Η μεγαλύτερη αποτοξίνωση που μπορεί να κάνει κάποιος. Ελευθερία.
Συμφωνώ απολύτως και είναι για κόσμο που μπορεί να διαβάσει και να κατανοήσει και όχι για κόσμο που έχει υπομονή 5″ ίσα ίσα για να δει μια εικόνα στο ινστα ή ένα βίντεο στο τικ τοκ
Εγώ πάλι απορώ πώς έχει κρατήσει τόσα χρόνια. Έπρεπε να είχε τελειώσει προ πολλού.
Το MySpace ήταν στο αέρα μόλις 4-5 χρόνια. Το Facebook πόσο πια; Ακόμα και οι πιο μεγάλες ηλικίες έχουν πάει στο Instagram, ή ακόμα και στο TikTok.
Απλά υπάρχει για να βλέπουμε κακής ποιότητας φωτογραφίες που ανεβάσαμε το 2010.
Το Facebook έχει αντικαταστήσει τα forum και τα site αγοραπωλησιών (ίσως και το tinder). Ακόμα, έχει τις εκδηλώσεις που βρίσκω απίστευτα βολικές.
Θέλω community support στον σχεδιασμό 3d? Υπάρχει σχετική ομάδα, θέλω για το 3d printing? Υπάρχει ομάδα, θέλω για το αμάξι? Τη μηχανή? Τον υπολογιστή? Το σπίτι? Τον κήπο? Είναι όλα εκεί.