Σύμφωνα με τον Κινέζικο ζωδιακό κύκλο η Google έγινε δημόσια εταιρεία το έτος του πιθήκου, τον Αύγουστο του 2004.
Στο δυτικό πολιτισμό είμαστε εξοικειωμένοι με την ιστορία των τριών πιθήκων οι οποίοι: δεν βλέπουν κανένα κακό, δεν ακούν τίποτα, και δεν μιλούν για κανένα κακό. Σε ορισμένες ασιατικές κουλτούρες υπάρχει και μια τέταρτη μαϊμού: Αυτή που δεν κάνει κανένα κακό (Do no evil).
Το Do no evil σαν διάσημο σύνθημα της Google, συχνά παραποιείται και πολλοί εννοούν το: “Don’t be evil” ή “Μην είσαι κακός”, αλλά είναι ουσιαστικά το ίδιο.
Το 2015, η Google είχε κουραστεί από τις ευθύνες της και η τέταρτη μαϊμού αναδιοργάνωσε τις επιχειρηματικές της δραστηριότητες, μετονομάστηκε σε Alphabet, εγκατέλειψε το παλιό προβληματικό σύνθημα και το αντικατέστησε με το σύγχρονο: “Do the right thing” ή “Κάντε το σωστό.”
Είναι αρκετά κοντά στο παλιό σύνθημα αλλά είναι κάπως απίθανο να του δώσουμε διαφορετική ερμηνεία που παραπέμπει σε κάτι που δεν είναι ηθικό. Όμως και νέο σύνθημα είναι αρκετά ασαφής με μια διατύπωση που παρέχει ατελείωτες σχετικιστικές κινήσεις που μπορούν να απαντήσουν σε οποιαδήποτε πρόκληση.
Ένας evil πειρασμός …
Κανείς δεν θα μπορούσε να σκεφτεί ηθικά το σύνθημα της Google “Don’t be Evil” λόγω της στρατηγικής σημασίας της εταιρείας στο Διαδίκτυο αλλά και για τις οικονομίες ολόκληρων χωρών.
Καθώς η Google μεγάλωσε σε μέγεθος μεγάλωσαν και οι ανησυχίες περισσότερο για την φιλοσοφία της “Don’t be Evil.”
Έχουμε δει πολλές φορές πως το σύμπαν αγαπά την ειρωνεία και βρίσκει ευκαιρίες για να σκάσει υπερμεγέθη ύβρεις στις φιλοδοξίες μας.
Με ένα σύνθημα όπως το “Don’t be Evil” υπήρχε ο εφιαλτικός κίνδυνος ότι η Google με κάποιο τρόπο θα κατέληγε να είναι υπεύθυνη για κακά που δεν είχε φανταστεί ποτέ. Η μοίρα φαίνεται να λατρεύει τέτοιες ευκαιρίες.
Ένα λιγότερο κακό σύνθημα …
Κάποτε κάποιος πρότεινε ένα σύνθημα αντικατάστασης του moto της Goοgle, με στόχο τη μείωση των κινδύνων για την προσέλκυση καταστροφικών ειρωνικών συνεπειών:
“Βουρτσίστε τα δόντια σας πριν τον ύπνο.”
Εάν το χρησιμοποιούσε η Goοgle τι χειρότερο θα μπορούσε να συμβεί; Συνθήματα όπως τα: Μην είσαι γκρινιάρης, μην κοιμάσαι σε συνεδριάσεις, και πρέπει να μασάτε καμιά φορά τσίχλα μέντας, δεν κάνουν κάποιο κακό αν και κανείς δεν ξέρει πως θα χρησιμοποιηθούν κάποια μέρα.
Όμως με το “Don’t be Evil” δεν υπάρχει τέλος στις δυνητικές καταστάσεις που έρχονται από ένα σύμπαν που έχει σαν υψηλό κίνητρο την ειρωνική παρέμβαση.
Η Google έκανε το σωστό και εμείς θα πρέπει να απαλλαγούμε από αυτό.
Από τον Tom Foremski του ZDNet.