Φανταστείτε το παρακάτω σενάριο: προσγειώνεστε από την πτήση σας, διασχίζετε το αεροδρόμιο χωρίς σπρωξίματα και στη συνέχεια, περνάτε σε μια γραμμή μετρό υψηλής ταχύτητας που σε λιγότερο από 20 λεπτά σας μεταφέρει στο κέντρο της πόλης. Με το που φτάνετε δεν χρειάζεται να τηλεφωνήσετε κάποιο ταξί για το ξενοδοχείο: ένα μικρό αυτόνομο λεωφορείο σας περιμένει στην έξοδο και ξέρει ήδη πού πηγαίνετε.
Μετά από μια σύντομη βόλτα (τίποτα δεν απέχει παρά μερικές εκατοντάδες μέτρα) μέσω μιας πόλης που δεν έχει αυτοκίνητα και δρόμους αλλά ανοιχτές πλατείες και πλούσιους χώρους πρασίνου, το λεωφορείο σας αφήνει στο ξενοδοχείο σας.
Το check in δεν χρειάζεται. Ένα σύστημα αναγνώρισης προσώπου το έχει κάνει ήδη για εσάς. Πηγαίνετε κατευθείαν στο δωμάτιό σας, αγγίζετε με τα δάχτυλά σας τη λαβή της πόρτας για έλεγχο ταυτότητας και η πόρτα ανοίγει. Οι διακοπές σας μπορούν να ξεκινήσουν.
Στο ίδιο χρονικό διάστημα που θα χρειαζόταν κανονικά μόνο για περάσετε από τον έλεγχο διαβατηρίων, έχετε φτάσει στην “The Line” – μια πόλη μήκους 170 χιλιομέτρων στην Ερυθρά Θάλασσα στη βορειοδυτική Σαουδική Αραβία που κατασκευάζεται αυτή την στιγμή.
Αναμένεται να ολοκληρωθεί έως το 2030, και θα είναι εξοπλισμένη με κάθε στοιχείο υψηλής τεχνολογίας που συνήθως υπάρχουν σε ταινίες επιστημονικής φαντασίας, από ιπτάμενα ταξί έως ανθρωποειδή.
Και ενώ το μεγάλο μέρος του project εξακολουθεί να είναι ένα όραμα, οι σχεδιαστές και οι αρχιτέκτονες που εργάζονται στην ανέγερση της πόλης The Line παρέχουν ήδη μια συναρπαστική, ιδέα, για το πως θα μπορούσαν να είναι σύντομα οι έξυπνες πόλεις.
Η Line είναι ένα μέρος του Neom project, ένα portmanteau της ελληνικής λέξης “νέο” και της αραβικής λέξης “μέλλον”, και το οποίο κατασκευάζεται σε ένα κομμάτι γης στο μέγεθος του Βελγίου μέσα στην έρημο. Το Neom project ανακοινώθηκε από την κυβέρνηση της Σαουδικής Αραβίας στο πλαίσιο του “Οράματος για το 2030”, με στόχο τη δημιουργία ενός “εργαστηρίου διαβίωσης”, με υπερ-αυτοματισμό, δημιουργική επιχειρηματικότητα και βιώσιμες πρωτοβουλίες, με συνολικό εκτιμώμενο κόστος 500 δισεκατομμυρίων δολαρίων.
Μέσα στο Neom project, η πόλη Line θα εκτείνεται σε απόσταση περίπου 200 χιλιομέτρων, ένας διάδρομος που θα σκαφτεί μέσα στην έρημο και θα αποτελείται από μικρότερες κοινότητες που θα συνδέονται μεταξύ τους με μία μόνο γραμμή μετρό εξαιρετικά υψηλής ταχύτητας. Χωρίς αυτοκίνητα, αλλά υπηρεσίες μικρο-κινητικότητας με δυνατότητα AI, χωρίς δρόμους ή συμφόρηση, αλλά ένα αστικό περιβάλλον στο οποίο θα προστατεύεται το 95% της φύσης.
Όλα αυτά θα λειτουργούν μέσω του 100% ανανεώσιμου δικτύου της Neom.
Η πόλη Line θα οργανωθεί σε τρία επίπεδα. Στην κορυφή, οι άνθρωποι: τοποθετημένοι σε κοινότητες “ενότητες” περίπου 80.000 πολιτών η καθεμιά. Οι κάτοικοι δεν θα είναι ποτέ μακρύτερα από πέντε λεπτά με τα πόδια από οτιδήποτε χρειάζονται, συμπεριλαμβανομένων σχολείων, ιατρικών κλινικών και εγκαταστάσεων αναψυχής. Από κάτω, θα υπάρχει ένα αόρατο επίπεδο υπηρεσιών αφιερωμένο στον εφοδιασμό, και κάτω από αυτό, ένα στρώμα “σπονδυλικής στήλης”, που θα περιέχει το σύστημα μεταφοράς που θα συνδέει τις κοινότητες με υψηλή ταχύτητα. Η μετάβαση από το ένα άκρο της γραμμής στο άλλο, όπως υπόσχεται η ομάδα του Neom project, δεν θα χρειάζεται ποτέ περισσότερο από 20 λεπτά.
Η πόλη θα έχει το δικό της λειτουργικό σύστημα, το οποίο ονομάζεται Neos. Το λειτουργικό σύστημα συγκεντρώνει δεδομένα για τη λειτουργία των υπηρεσιών όσο το δυνατόν πιο αποτελεσματικά. Οι συσκευές IoT θα υπάρχουν παντού σε όλες τις κοινότητες για να βελτιώνουν τα κτίρια και να εξοικονομούν ενέργεια. Τα συστήματα AI θα εξισορροπούν το ηλεκτρικό δίκτυο για να μην υπάρχει σπατάλη ενέργειας. Τα δεδομένα θα χρησιμοποιούνται για την παρακολούθηση της κατάστασης διαφόρων στοιχείων σε ολόκληρη την πόλη, και σε καθένα από αυτά θα υπάρχει ένας “δείκτης κατάστασης” για την πρόβλεψη απαιτήσεων συντήρησης.
Όταν οι έξυπνες πόλεις χρησιμοποιούν επί του παρόντος περίπου το 1% των διαθέσιμων δεδομένων, το λειτουργικό Neos θα χρησιμοποιεί με το 90% των πληροφοριών των κοινοτήτων, αναφέρει ο Joseph Bradley, επικεφαλής τεχνολογίας της Neom.
Ας περάσουμε σε ένα άλλο επίπεδο:
Η πόλη Line θα γνωρίζει όλους τους κατοίκους της. Από τη στιγμή που θα βγουν από το αεροπλάνο, το λειτουργικό Neos θα προβλέψει την επόμενη κίνηση και θα ενεργεί ανάλογα.
Το λειτουργικό Neos θα γνωρίζει πού βρίσκονται οι κάτοικοι ανά πάσα στιγμή και θα παρακολουθεί την υγεία τους. Το λειτουργικό θα αντιδράσει άμεσα εάν κάποιος πέσει κάτω και παραμείνει στο έδαφος για πολύ ώρα, στέλνοντας drones για να τραβήξει βίντεο και να αποφασίσει ποιο θα είναι το κατάλληλο όχημα, εάν είναι απαραίτητο, για να παρέχει ιατρική βοήθεια.
Σε αυτή την πόλη οι πολίτες ενθαρρύνονται να μοιράζονται τα δεδομένα τους, και σε αντάλλαγμα μπορούν να έχουν ένα υψηλής αξίας, ευαίσθητο, και εξαιρετικά εξατομικευμένο αστικό περιβάλλον.
Πως σας φαίνεται να έχουν άλλοι την πρωτοβουλία για εσάς.
Πριν από καμία 20αριά χρόνια, ένας παλιός συνάδελφος, ο Γιάννης, για την ακρίβεια δάσκαλος θα έλεγα στα χρηματοοικονομικά, με ελαφρώς λοξεμένη σκέψη όπως κάθε ευφυής νους, σε κάποια αποστροφή του λόγου του μου είχε πει :
“σύντομα οι καμηλιέρηδες (εννοώντας του ζάμπλουτους Άραβες) θα γυρίσουν εκεί απ’ όπου ξεκίνησαν προ ενός αιώνα. Στην άμμο και στις καμήλες τους μιας και το πετρέλαιο θα πάψει διεθνώς να αποτελεί την κινητήριο δύναμη των πάντων.
Τελικά, ίσως ο Γιάννης και ο κάθε Γιάννης που είχε και έχει το ίδιο σκεπτικό, να έκανε ένα μικρό λαθάκι. Να παράβλεψε μια παράμετρο που προβλέπει ή/και διαβλέπει το πόσο μεγάλος είναι ο πλούτος που απέκτησαν οι “καμηλιέρηδες” και πως “δεν έχουν πει ακόμη την τελευταία τους κουβέντα ως κυβερνήτες του πλανήτη …
Για την ιστορία και μιας και το δημοσίευμα με έφερε χρόνια πίσω, θα αναφέρω έτσι για το κέφι μου και κάτι ακόμη. Άσχετο προς το κείμενο.
Με τον Γιάννη έπαψα να έχω επαφές διότι, τότε, στο σκεπτικό του που ανέφερα πιο πριν, είχε τελειώσει λέγοντας : “όταν θα πάψουν οι καμηλιέρηδες να έχουν πρωταρχικό ρόλο, πάλι, η πραγματική και αέναη δύναμη που διοικεί τον κόσμο θα έλθει στο προσκήνιο. Και αυτή (σύμφωνα με τον Γιάννη και την ομήγυρη του), ήταν οι Βόρειες Χώρες. Όπως ο Καναδάς, η Ρωσία, η Γερμανία.
Αυτή η τελευταία αναφερόμενη λέξη, αυτή η χώρα, ήταν ο λόγος που έπαψα να έχω κάθε σχέση μαζί του μιας και από τότε που οι Γερμανοί “δημιούργησαν πρόβλημα” στον πλανήτη Γη, απέχει μόνο ~70 χρόνια από σήμερα. 50 από τότε που έγινε η περί ου συζήτηση.
Και δυνάμει του “προβλήματος” που δημιούργησαν στην οικουμένη, αρνούμαι να ξεχάσω, αρνούμαι να πάψω να μη θέλω να επαναληφθεί το έγκλημα του παρελθόντος ξανά και ξανά και ξανά …
Όπως αρνούμαι να αποδεχθώ τον διαχωρισμό των ανθρώπων σε elit (που έχει τα πάντα για το κέφι της) και “σ’ εμάς” του υπόλοιπους …
Με εκτίμηση ακόμη και σ’ όσους έχω λογοφέρει για τα “μένουμε ασφαλείς” μιας και θεωρώ πως στην διαφωνία βρίσκεται η δημιουργία και σκεπτόμενος πως θα είναι μια μεγάλη νύχτα ότι έρχεται, αλλά όχι ανήλιαγη
Γ.Θ.Κ.