Το Lockheed Martin X-59 είναι ίσως το πιο περίεργο αεροπλάνο που σχεδιάστηκε ποτέ. Η αιχμηρή μύτη του είναι το μισό μήκος του αεροπλάνου. Δεν υπάρχει κόκπιτ.
Τα φτερά είναι μικροσκοπικά σε σύγκριση με ολόκληρη την άτρακτο, και ο υπερμεγέθης κινητήρας της ουράς του μοιάζει με μια περίεργη καμπούρα.
Φυσικά, υπάρχει λόγος για τον σχεδιασμό αυτής της τρέλας.
Το σχέδιο είναι η μυστική συνταγή για την δημιουργία ενός υπερηχητικού που δεν ξεσηκώνει ανθρώπους και κτίρια στο έδαφος.
Το X-59, που αναπτύχθηκε μαζί με τη NASA, έχει σχεδιαστεί σαν ένα πειραματικό τζετ για να ελέγξει η NASA το μέγεθος της υπερηχητικής έκρηξης που δέχονται οι άνθρωποι στο έδαφος από ένα υπερηχητικό αεροσκάφος. Σύμφωνα με τον Dave Richardson, τον διευθυντή προγράμματος για το X-59 στη Lockheed Martin, με αυτό το νέο σχέδιο, οι άνθρωποι δεν θα πρέπει να περιμένουν μεγάλη έκρηξη.
Η “ήσυχη” υπερηχητική έκρηξη του X-59 δεν γίνεται με ακριβά μαγικά υλικά ή εξωγήινους κινητήρες, αναφέρει ο Richardson.
“Δεν υπάρχει κάποια ριζοσπαστική τεχνολογία στο ίδιο το αεροπλάνο. Είναι απλώς το σχήμα του αεροσκάφους.”
Το σχήμα του μοιάζει περισσότερο με εξωγήινο διαστημόπλοιο anime παρά με ένα πραγματικό όχημα που δημιουργήθηκε από ανθρώπινα όντα. Αυτό οφείλεται στο ότι δημιουργήθηκε από υπολογιστές και ανθρώπους, μέσω ειδικού λογισμικού που δημιουργήθηκε από τους μηχανικούς της εταιρείας Bethesda, στο Maryland.
Ο Richardson και η ομάδα του πήραν μερικά σημαντικά μαθήματα σχετικά με το σχεδιασμό για την υπερηχητική έκρηξη.
Πρώτον, τα βαριά, ογκώδη μέρη του αεροπλάνου έπρεπε να είναι όσο το δυνατόν πιο πίσω. “Πραγματικά δεν βάζουμε τίποτα μπροστά, αλλά θέλουμε να έχουμε αυτή τη μακρά αναλογία”, αναφέρει. Αυτό είχε σαν αποτέλεσμα μια εξαιρετικά λεπτή μύτη και σώμα, χωρίς διακοπές στην επιφάνεια που μπορεί να παράγουν θόρυβο όταν το αεροπλάνο σπάσει το φράγμα του ήχου.
Έμαθαν επίσης ότι οτιδήποτε προκαλεί κάποια ασυνέχεια στο σχήμα του αεροπλάνου – για παράδειγμα ένα παρμπρίζ ή ένα κουβούκλιο – μπορεί να αυξήσει το μέγεθος της έκρηξης. Αυτό τους οδήγησε να απαλλαγούν εντελώς από το παρμπρίζ. Το X-59 χρησιμοποιεί ένα εξωτερικό σύστημα όρασης, το οποίο είναι η μόνη προηγμένη τεχνολογία στο αεροπλάνο, σύμφωνα με τον Richardson.
Ο πιλότος πλοηγείται χρησιμοποιώντας μια κάμερα, βλέποντας το εξωτερικό μέσα από μια μεγάλη οθόνη. Αυτό το σύστημα έπρεπε να υποβληθεί σε αυστηρή πιστοποίηση από την Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Αεροπορίας για χρήση στον εθνικό εναέριο χώρο.
Το X-59 έχει σχεδιαστεί για να διαχειρίζεται και να διανέμει τα οστικά κύματα διαφορετικά από την αρχή, ενώ επίσης μπορεί να πετά με χαμηλότερες ταχύτητες από το Concorde (η ταχύτητα πλεύσης του Concorde ήταν στα 1.350 mph, ενώ το X-59 θα ταξιδεύει στα 925 περίπου mph).
“Νομίζω ότι οι περισσότεροι άνθρωποι κοιτάζουν το αεροπλάνο και λένε Περιμένετε, κάτι δεν πάει καλά”, αναφέρει ο Richardson. “Είναι πολύ μακρύ. Το σύστημα προσγείωσης είναι πολύ μακριά στο πίσω μέρος. Και γιατί είναι τόσο μακριά η μύτη;”
Η εναρκτήρια πτήση έχει προγραμματιστεί για τις αρχές του 2024, αναφέρει η Fast Company. “Αν πετύχουν τους στόχους τους, οι κατασκευαστές αεροσκαφών μάλλον θα αρχίσουν να χρησιμοποιούν τις ιδέες που ανακαλύφθηκαν σε εμπορικά αεροσκάφη”, αναφέρει ο Richardson.
“Ο σχεδιασμός του X-59 μπορεί να ξεπεράσει την πειραματική φύση και να εγκαινιάσει μια νέα εποχή στα ταξίδια υψηλής ταχύτητας σε όλο τον κόσμο”.