Όταν παρακολουθείτε ένα βίντεο στο Instagram ή στο Facebook, οι αλγόριθμοι της εφαρμογής σας παρακολουθούν.
Καθώς κάνετε κύλιση, μαζεύουν πληροφορίες για να καταλάβουν τι σας κάνει να ξεχωρίζετε — όχι μόνο για να σας δείξουν περιεχόμενο που σας κάνει να επιστρέφετε στην εφαρμογή, αλλά και για να σας δείξουν διαφημίσεις που είναι πιο πιθανό να σας κάνουν να αγοράσετε κάτι.
Η Meta αποκαλεί “δραστηριότητα” τις πληροφορίες που συγκεντρώνει σχετικά με τον τρόπο συμπεριφοράς των χρηστών στις εφαρμογές της. Αυτή η δραστηριότητα μπορεί να περιλαμβάνει αυτά που λέτε σε αναρτήσεις ή στα σχόλια που κάνετε στα κοινωνικά δίκτυα, το περιεχόμενο των (μη κρυπτογραφημένων) μηνυμάτων που στέλνετε ή λαμβάνετε, τα hashtag που χρησιμοποιείτε και πόσο χρόνο ξοδεύετε παρακολουθώντας ορισμένους τύπους αναρτήσεων ή βίντεο.
Όταν συγκεντρωθούν αυτές οι πληροφορίες μπορούν να αποκαλύψουν απίστευτα προσωπικές πληροφορίες, που κυμαίνονται από τις μουσικές προτιμήσεις ενός ατόμου έως τους εμμηνορροϊκούς κύκλους του.
“Αυτά τα δεδομένα είναι αρκετά ισχυρά με την έννοια ότι “λένε” τα πάντα για τη διαδικτυακή συμπεριφορά ενός ατόμου και επομένως και για τα ενδιαφέροντά του, και την προσωπικότητά του”, αναφέρει ο Tobias Judin, εκπρόσωπος της Νορβηγικής Datatilsynet για την προστασία της ιδιωτικής ζωής. Όταν αυτές οι πληροφορίες για την συμπεριφορά ενός χρήστη στο διαδίκτυο χρησιμοποιούνται για να ενημερώσουν τον τύπο διαφημίσεων που βλέπει αυτό το άτομο, μετατρέπεται σε αυτό που είναι γνωστό ως διαφήμιση συμπεριφοράς.
“Κυριολεκτικά ό,τι κάνετε σε αυτές τις πλατφόρμες μπορεί να καταγραφεί και να χρησιμοποιηθεί για διαφημιστικούς λόγους συμπεριφοράς”, λέει.
Για χρόνια, τα ευρωπαϊκά δικαστήρια υποστήριζαν ότι η Meta δεν μπορεί να χρησιμοποιήσει αυτό το είδος δεδομένων για διαφημίσεις, εκτός και εάν η εταιρεία ζητήσει τη ρητή — ναι ή όχι — συγκατάθεση των χρηστών. Τον Ιούλιο όμως η Νορβηγία προχώρησε ένα βήμα παραπέρα, χαρακτηρίζοντας παράνομο τον τρόπο με τον οποίο η Meta πραγματοποιεί τις συμπεριφορικές διαφημίσεις.
Η Datatilsynet απείλησε να απαγορεύσει τις συμπεριφορικές διαφημίσεις της Meta στη Νορβηγία και δεσμεύτηκε να επιβάλει πρόστιμο 100.000 δολάρια την ημέρα στην εταιρεία, εκτός κι αν αλλάξει τον τρόπο της. Η απαγόρευση επρόκειτο να τεθεί σε ισχύ στις 4 Αυγούστου.
Τρεις ημέρες πριν από αυτό, την 1η Αυγούστου, το Meta ενημέρωσε αθόρυβα μια παλιά δημοσίευση (από τον Ιανουάριο) στο blog της ανακοινώνοντας την πρόθεσή της να συμμορφωθεί.
“Σήμερα, ανακοινώνουμε την πρόθεσή μας να αλλάξουμε τη νομική βάση που χρησιμοποιούμε για την επεξεργασία ορισμένων δεδομένων για διαφημίσεις συμπεριφοράς για άτομα στην ΕΕ, τον ΕΟΧ και την Ελβετία από “νόμιμα συμφέροντα” σε “Συναίνεση”, αναφέρει η δημοσίευση, χωρίς να γράφει συγκεκριμένα πότε θα γίνει αυτή η αλλαγή.
Η Νορβηγία πάντως θεωρεί την κίνηση της Meta σαν νίκη.
Το πως θα καταφέρει η Meta (ή κάθε άλλη εταιρεία που θεωρεί τον πελάτη της προϊόν) να επιβιώσει, μάλλον δεν το σκέφτηκαν.