Όπως όλα (;) τα αεροσκάφη, και τα πλοία πρέπει να έχουν αναμεταδότες που μεταδίδουν τη θέση τους. Οι πληροφορίες είναι δημόσιες και μπορούν να προβληθούν σε ιστότοπους όπως το AIS Marine Traffic.
Ωστόσο, σύμφωνα με μια ανάλυση που δημοσιεύτηκε στους New York Times, μια εταιρεία ναυτιλιακών δεδομένων που ονομάζεται Windward “αποκάλυψε περισσότερες από 500 περιπτώσεις πλοίων που πειράζουν τα συστήματα δορυφορικής πλοήγησής τους για να κρύψουν τις τοποθεσίες τους”.
Το άρθρο, του Anatoly Kurmanaev, αναφέρει το κυπριακό δεξαμενόπλοιο Reliant, το οποίο παρατηρήθηκε να παίρνει πετρέλαιο από διυλιστήριο της Βενεζουέλας τον περασμένο Δεκέμβριο. Ωστόσο την ίδια στιγμή, το πλοίο ανέφερε τη θέση του σε απόσταση περίπου 300 ναυτικών μιλίων (περίπου 500 χιλιόμετρα), “στις ακτές της Αγίας Λουκίας”.
Είναι παράνομο (σύμφωνα με το διεθνές δίκαιο), αλλά η ταχέως αναπτυσσόμενη πρακτική επιτρέπει στα πλοία να παρακάμπτουν τους διεθνείς νόμους και κυρώσεις, αναφέρουν οι Times, και αυτό “θα μπορούσε να αλλάξει τον τρόπο με τον οποίο μετακινούνται τα αγαθά σε όλο τον κόσμο, με επιπτώσεις στην επιβολή του διεθνούς δικαίου, το οργανωμένο έγκλημα και το παγκόσμιο εμπόριο”.
Τις πρακτικές αυτές χρησιμοποιούν Κινέζικοι αλιευτικοί στόλοι που κρύβονται σε προστατευμένα ύδατα ανοιχτά της Νότιας Αμερικής, δεξαμενόπλοια που κρύβουν τις στάσεις τους σε ιρανικά λιμάνια πετρελαίου και πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων που δεν εμφανίζουν τα ταξίδια τους στη Μέση Ανατολή. Ένας αξιωματούχος των υπηρεσιών πληροφοριών των ΗΠΑ, ο οποίος ανέφερε εμπιστευτικές κυβερνητικές εκτιμήσεις υπό τον όρο της ανωνυμίας, δήλωσε ότι η τακτική εξαπάτησης έχει χρησιμοποιηθεί ήδη για λαθρεμπόριο όπλων και ναρκωτικών.
“Είναι ένας νέος τρόπος για τα πλοία να μεταδίδουν μια εντελώς διαφορετική ταυτότητα”, δήλωσε ο Matan Peled, ιδρυτής της Windward.
“Τα πράγματα έχουν ξεδιπλωθεί με μια εκπληκτική και τρομακτική ταχύτητα….”
Η εξάπλωση της χειραγώγησης AIS δείχνει πόσο εύκολο είναι να ανατρέψει κανείς την τεχνολογία του – το Παγκόσμιο Σύστημα Εντοπισμού Θέσης ή GPS – που χρησιμοποιείται σχεδόν παντού, ανέφερε η Dana Goward, πρώην ανώτερος αξιωματούχος της ακτοφυλακής των ΗΠΑ και πρόεδρος του Resilient Navigation and Timing Foundation, μιας ομάδας πολιτικής GPS με έδρα τη Βιρτζίνια. “Αυτό δείχνει πόσο ευάλωτο είναι το σύστημα”, είπε.