Μετά την ολοκλήρωση των προεδρικών εκλογών στις ΗΠΑ που έφεραν τον Donald Trump στην θέση του Προέδρου της χώρας, άρχισαν μακροσκελείς συζητήσεις για το πόσο μπορούν να επηρεάσουν τα Social Media (κοινωνικά δίκτυα) και κατά πόσο οι ψεύτικες ειδήσεις συνέβαλαν στην έκβαση του αποτελέσματος.
Για το σκοπό αυτό, η Google και το Facebook ανακοίνωσαν ότι θα απαγορεύσουν στις σελίδες που μεταδίδουν ψευδείς ειδήσεις τη χρήση των δικτύων τους για διαφήμιση, μειώνοντας έτσι σημαντικά τις ροές εσόδων τους.
Ο CEO του Facebook Mark Zuckerberg αντέκρουσε διάφορους ισχυρισμούς που ήθελαν το κοινωνικό δίκτυο να προβάλει ψεύτικα νέα που επηρέασαν τα αποτελέσματα των εκλογών, αναφέροντας ότι “περισσότερες από το 99% των ειδήσεων που κυκλοφορούν είναι αυθεντικές.”
Ακόμη και αν λάβουμε στα σοβαρά τον ισχυρισμό του Zuckerberg, (καθώς πρέπει να σκεφτούμε ότι η άποψη των “ψευδών ειδήσεων που επηρεάζουν αποτελέσματα εκλογών” στα Social Media μπορεί να προέρχεται από ψηφοφόρους του αντίθετου κόμματος), το 1 τοις εκατό του συνόλου του περιεχόμενου που κυκλοφορεί στο Facebook εξακολουθεί να συμπεριλαμβάνει πάρα πολλές δημοσιεύσεις και έτσι η παραπληροφόρηση είναι γεγονός.
Φυσικά κανείς δεν μπορεί να πει με σιγουριά ότι η κίνηση των Social Media και των μηχανών αναζήτησης θα ανακόψει τη ροή των πλαστών ειδήσεων σε όλο το Web. Καμιά εταιρεία δεν έχει δεσμευτεί και δεν έχει αναφέρει το πως σκοπεύει να βελτιώσει τις μεθόδους της για τον εντοπισμό και τον αποκλεισμό τέτοιου περιεχομένου.
Ωστόσο, Gizmodo ανέφερε ότι θα κυκλοφορήσει μια ενημερωμένη έκδοση του Facebook που θα έχει σαν στόχο τον εντοπισμό και την απομάκρυνση κάθε είδους ψευδών ειδήσεων. Το συγκεκριμένο χαρακτηριστικό πιστεύεται ότι έχει παγώσει καθώς επηρέαζε δυσανάλογα ειδησεογραφικά sites της δεξιάς.
Νωρίτερα αυτό το μήνα, το BuzzFeed News διαπίστωσε ότι αρκετοί έφηβοι και οι νεαροί ενήλικες από τη Δημοκρατία της Μακεδονίας έτρεχαν ιστοσελίδες που δημοσίευαν πλαστές ειδήσεις και υποστήριζαν την Hillary Clinton, για να κερδίσουν χρήματα από διαφημίσεις.
Έτσι είναι πιθανό ότι η κίνηση της Google και του Facebook έρχεται θα εμποδίζει αυτές τις ιστοσελίδες να έχουν έσοδα από τα δίκτυα διαφημίσεων τους περιορίζοντας την ανάπτυξή τους.
Ας ελπίσουμε ότι τα Social Media θα ανακαλύψουν πιο εξελιγμένους τρόπους sniffing ψεύτικου περιεχομένου γιατί αυτοί που χρησιμοποιούν μέχρι σήμερα δεν φαίνεται να αποδίδουν.