Θύρα OBD-II στα αμάξια: Τι είναι και πως χρησιμοποιείται;

Αν έχετε στην κατοχή σας ένα αυτοκίνητο κατασκευασμένο μετά το 1996, αυτό πιθανότατα διαθέτει μία θύρα OBD-II. Αλλά σε τι χρησιμεύει και πώς διαγιγνώσκετε σφάλματα με αυτή;

obd ii 2

Κάθε αυτοκίνητο ή φορτηγό που κατασκευάστηκε μετά το 1996 διαθέτει υποχρεωτικά μία θύρα OBD-II (Onboard diagnostics II). Η θύρα αυτή συνδέεται με τον ενσωματωμένο υπολογιστή του οχήματος, ο οποίος παρακολουθεί τις εκπομπές ρύπων, τα χιλιόμετρα, την ταχύτητα και άλλα δεδομένα για το αυτοκίνητό σας. Επίσης συνδέεται και με τη λυχνία Check Engine, η οποία ανάβει όταν ο υπολογιστής εντοπίσει πρόβλημα.

Ο ενσωματωμένος υπολογιστής διαθέτει μια θύρα OBD-II, 16 ακίδων κάτω από το ταμπλό και συνήθως στην πλευρά του οδηγού. Επιτρέπει σε έναν μηχανικό ή σε οποιονδήποτε άλλο να διαβάσει τον κωδικό σφάλματος χρησιμοποιώντας ένα ειδικό εργαλείο σάρωσης.

OBD-I vs OBD-II

obdii port

Πριν από το OBD-I, κάθε κατασκευαστής είχε το δικό του σύνολο προτύπων για το OBD, που σημαίνει ότι οι μηχανικοί έπρεπε να αγοράσουν ακριβά εργαλεία σάρωσης για κάθε τύπο βύσματος και κάθε πρωτόκολλο.

Το OBD-I παρουσιάστηκε για πρώτη φορά το 1987 και ξεκίνησε την τυποποίηση των ενσωματωμένων διαγνωστικών. Ωστόσο, είχε πολλά προβλήματα και ελλείψεις.

Ως αποτέλεσμα, το 1996, οι κατασκευαστές αυτοκινήτων άρχισαν να εξοπλίζουν αυτοκίνητα και φορτηγά με την θύρα OBD-II. Κάθε σύστημα είναι ως επί το πλείστον το ίδιο, αλλά υπάρχουν μικρές παραλλαγές. Αυτά είναι γνωστά ως πρωτόκολλα και είναι ειδικά για τους κατασκευαστές οχημάτων.

Υπάρχουν πέντε βασικά πρωτόκολλα σήματος:

  • SAE J1850 PWM: Pulse Width Modulation, που χρησιμοποιείται σε οχήματα Ford
  • SAE J1850 VPW: Variable Pulse Width που χρησιμοποιείται στα οχήματα της General Motors
  • ISO9141-2: Χρησιμοποιείται σε όλα τα Chrysler και σε μια ποικιλία ευρωπαϊκών ή ασιατικών οχημάτων
  • ISO14230-4 (KWP2000): Πρωτόκολλο Keyword, που χρησιμοποιείται σε διάφορες αμερικανικές, ευρωπαϊκές και ιαπωνικές μάρκες όπως Honda, Jeep, Land Rover, Subaru, Mazda, Nissan και άλλα.
  • ISO 15765 CAN: Controller Area Network, που χρησιμοποιείται σε όλα τα οχήματα που κατασκευάστηκαν μετά το 2008

Οι ακίδες 4 και 5 σε όλα τα πρωτόκολλα χρησιμοποιούνται για συνδέσεις γείωσης και ο ακροδέκτης 16 χρησιμοποιείται για τροφοδοσία από την μπαταρία του αυτοκινήτου.

Μόλις ο υπολογιστής αντιληφθεί ένα πρόβλημα με τον κινητήρα ή οποιοδήποτε άλλο εξάρτημα του αυτοκινήτου που παρακολουθεί, θα ανάψει η λυχνία Check Engine.

Πώς λειτουργεί το OBD-II;

Οι Κωδικοί Βλάβης του Διαγνωστικού Ελέγχου (DTC = Diagnostic Trouble Codes) αποθηκεύονται στο σύστημα του υπολογιστή. Οι κωδικοί μπορεί να διαφέρουν από τον έναν κατασκευαστή στον άλλο. Ωστόσο, οποιοσδήποτε διαθέτει εργαλείο σάρωσης OBD-II μπορεί να συνδεθεί στη θύρα OBD-II και να διαβάσει τους κωδικούς διαγνωστικών προβλημάτων από τον υπολογιστή του οχήματος.

Οποιοδήποτε εργαλείο σάρωσης OBD-II μπορεί να διαβάσει τους κωδικούς λόγω της τυποποιημένης σειράς των ακίδων (pinout). Τα εργαλεία σάρωσης συνήθως μπορούν να διαβάσουν όλα τα πρωτόκολλα που αναφέρονται παραπάνω. Το τυποποιημένο pinout έχει ως εξής.

  • Pin 1 : Χρησιμοποιείται από τον κατασκευαστή
  • Pin 2 : Χρησιμοποιείται από SAE J1850 PWM και VPW
  • Pin 3 : Χρησιμοποιείται από τον κατασκευαστή
  • Pin 4 : Γείωση
  • Pin 5 : Γείωση
  • Pin 6 : Χρησιμοποιείται από ISO 15765-4 CAN
  • Pin 7 : Η γραμμή K του ISO 9141-2 και του ISO 14230-4
  • Pin 10 : Χρησιμοποιείται μόνο από SAE J1850 PWM
  • Pin 14 : Χρησιμοποιείται από το ISO 15765-4 CAN
  • Pin 15 : Η γραμμή K ISO 9141-2 και ISO 14230-4
  • Pin 16 : Τροφοδοσία από την μπαταρία του αυτοκινήτου

Οι σαρωτές OBD-II μπορούν να συνδεθούν σε αυτές τις θύρες και να αναγνωρίσουν τον κωδικό βλάβης από οποιονδήποτε κατασκευαστή που χρησιμοποιεί ένα από τα πρωτόκολλα OBD-II.

Τι μπορεί να συνδεθεί στη θύρα OBD-II;

obd ii 1

Παραδοσιακά, ένας μηχανικός συνδέει ένα εργαλείο σάρωσης στη θύρα OBD-II για να διαβάσει τον κωδικό DTC. Οι λιγότερο ακριβοί σαρωτές θα παρείχαν μόνο έναν αριθμητικό κωδικό, τον οποίο ο μηχανικός θα αναζητούσε στη συνέχεια από το εγχειρίδιο του κατασκευαστή ή τον ιστότοπο σέρβις. Οι πιο δαπανηροί σαρωτές θα παρέχουν το αντίστοιχο κείμενο στους κωδικούς σφάλματος.

Ωστόσο, τα τελευταία χρόνια, υπάρχουν πιο προηγμένα εργαλεία διαθέσιμα για τους απλούς οδηγούς που δεν θέλουν να εξαρτώνται από έναν μηχανικό για να ανακαλύψουν τι συμβαίνει με το αυτοκίνητό τους.

Ένα παράδειγμα είναι οι σαρωτές OBD-II. Μπορείτε να τους βρείτε στην αγορά σε μια σειρά από διαμορφώσεις, όπως ενσύρματους ή ασύρματους. Μπορείτε επίσης να βρείτε συσκευές που συνδέονται με το smartphone ή το φορητό υπολογιστή σας και ορισμένες με τη δική τους οθόνη. Η γκάμα είναι μεγάλη. Και οι τιμές είναι ιδιαίτερα χαμηλές καθώς μπορείτε να βρείτε μία τέτοια συσκευή με bluetooth και με σύνδεση στο κινητό σας, με μόλις 5,00 ευρώ.

Μια άλλη επιλογή σύνδεσης σε θύρες OBD-II είναι οι GPS trackers. Αυτοί μπορούν να ενσωματωθούν στο όχημά σας, αν και συνήθως τοποθετούνται στη θύρα OBD-II για να παρέχουν στη συσκευή επαρκή ηλεκτρική ισχύ. Μία τέτοια συσκευή ανιχνεύει την θέση του οχήματός σας και είναι ιδιαίτερα χρήσιμη για την αποτροπή κλοπής του αυτοκινήτου αλλά και την παρακολούθηση νεαρών οδηγών ή ενοικιαζόμενων αυτοκινήτων.

Συσκευές και εφαρμογές σαρωτή OBD-II για κινητά

Το σύστημα υπολογιστή του αυτοκίνητου σας παρακολουθεί συνεχώς τα διάφορα συστήματα και εξαρτήματα σε όλο το αυτοκίνητό σας και αναμεταδίδει τα δεδομένα στην θύρα OBD-II. Αυτό σημαίνει ότι οποιαδήποτε συσκευή συνδέεται στη θύρα μπορεί να διαβάσει τις ίδιες πληροφορίες και να τις μεταβιβάσει στην κινητή συσκευή σας.

Φανταστείτε να ανοίγετε μια εφαρμογή στο τηλέφωνό σας και να βλέπετε την τρέχουσα κατανάλωση καυσίμου του οχήματός σας, τις θερμοκρασίες, την πίεση λαδιού, το ταχύμετρο, το στροφόμετρο και πολλά άλλα. Και όλα αυτά είτε σε νούμερα, είτε για τους λάτρεις της παλιάς τεχνολογίας, σε αναλογικά όργανα στην οθόνη του κινητού σας.

Το μόνο που χρειάζεται είναι να βρείτε το πρωτόκολλο επικοινωνίας του αυτοκινήτου σας και να αγοράσετε μία απλή συσκευή που υποστηρίζει το πρωτόκολλό σας, όπως οι παρακάτω:

Veepeak Mini WiFi OBD II Scanner, BAFX OBDII Code Reader & Scan Tool, Veepeak OBDCheck BLE Bluetooth OBD II, BlueDriver Pro OBD2 Bluetooth Scan Tool, Bluetooth OBDLink MX+ OBD2, ELM327 V2.1 Mini OBDII OBD 2 και ένα σωρό άλλα.

Επαναλαμβάνουμε ότι θα πρέπει να βεβαιωθείτε ότι η συσκευή που αγοράζετε υποστηρίζει το πρωτόκολλο του οχήματος σας. Από εκεί και πέρα, δεν έχετε παρά να κατεβάσετε μία δωρεάν εφαρμογή στο κινητό σας, όπως τις Torque Lite (OBD2 & Car), OBDclick – Free Auto Diagnostics OBD ELM327, inCarDoc – OBD2 ELM327, EOBD Facile – OBD2 Car Scanner, κλπ για να την συνδέσετε ασύρματα, μέσω bluetooth με την συσκευή σας.

Η οθόνες που διαθέτουν αυτές οι εφαρμογές θα ικανοποιήσουν και τους πιο απαιτητικούς, απλά θυμηθείτε να μην “χαζεύετε” το κινητό σας όταν οδηγείτε, γιατί θα προκαλέσετε ατύχημα.

Εκμεταλλεύεστε τη θύρα OBD-II σας

Η θύρα OBD-II ήταν διαθέσιμη σε οχήματα εδώ και πολλά χρόνια, αλλά μόλις πρόσφατα ήταν προσβάσιμη σε απλούς οδηγούς. Η κατοχή αυτών των συσκευών και εφαρμογών σάς δίνει πολύ καλύτερη εικόνα για το τι συμβαίνει με το όχημά σας, πολύ πριν εμφανιστούν σημαντικά προβλήματα.

Επιπλέον, υπάρχουν πολλές χρήσεις για τη θύρα OBD-II, καθώς δεν είναι αφιερωμένη μόνο στην αντιμετώπιση προβλημάτων. Μπορείτε επίσης να συντονίσετε το όχημά σας με τη θύρα OBD-II, αποδίδοντας περισσότερη ισχύ και καλύτερη οικονομία καυσίμου. Οι πιθανότητες είναι ατελείωτες!

iGuRu.gr The Best Technology Site in Greeceggns

Get the best viral stories straight into your inbox!















Written by Δημήτρης

O Δημήτρης μισεί τις Δευτέρες.....

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Το μήνυμα σας δεν θα δημοσιευτεί εάν:
1. Περιέχει υβριστικά, συκοφαντικά, ρατσιστικά, προσβλητικά ή ανάρμοστα σχόλια.
2. Προκαλεί βλάβη σε ανηλίκους.
3. Παρενοχλεί την ιδιωτική ζωή και τα ατομικά και κοινωνικά δικαιώματα άλλων χρηστών.
4. Διαφημίζει προϊόντα ή υπηρεσίες ή διαδικτυακούς τόπους .
5. Περιέχει προσωπικές πληροφορίες (διεύθυνση, τηλέφωνο κλπ).