Το τελευταίο σκάνδαλο παραβίασης της ιδιωτικής ζωής στο Facebook από ένα σφάλμα που “έβγαλε στη φόρα” ιδιωτικές δημοσιεύσεις 14 εκατομμυρίων χρηστών του κοινωνικού δικτύου, ήρθε μια μέρα μετά την επιβεβαίωση ότι το Facebook, έχει συνάψει συμφωνίες ανταλλαγής δεδομένων με κινέζικες εταιρείες.
Το σκάνδαλο της Cambridge Analytica μετά από όλα αυτά φαίνεται να έγινε πριν από χρόνια.
Δυστυχώς η προσέγγιση του Facebook εξακολουθεί δεν φαίνεται να φέρνει αποτελέσματα ή έχει τόσες πολλές γκρίζες ζώνες στην προστασία προσωπικών δεδομένων, που θα χρειαστούν χρόνια για την διαλεύκανση τους. Εξάλλου η στροφή ενός κρουαζιερόπλοιου δεν κάτι που γίνεται άμεσα.
Υπάρχει ένα ρητό για το Facebook: “Είναι ευκολότερο να ζητάς συγνώμη παρά να ζητάς την άδεια”.
Φυσικά δεν μπορούμε να πούμε ότι κάθε πρόβλημα ιδιωτικότητας, είναι σκόπιμο από το Facebook. Λάθη συμβαίνουν και είναι κάτι το πολύ φυσιολογικό. Για το Facebook όμως αυτό σημαίνει ότι επηρεάζονται πάνω από 2 δισεκατομμύρια χρήστες, και μιλάμε για απίστευτα προσωπικές πληροφορίες.
Να αναφέρουμε ότι το Facebook τις περισσότερες φορές δεν ζητά καν συγγνώμη. Όμως μετά την τελευταία αποκάλυψη ο επικεφαλής της υπηρεσίας προστασίας προσωπικών δεδομένων, Erin Egan, βγήκε και ζήτησε συγγνώμη:
Πρόσφατα ανακαλύψαμε ένα σφάλμα που έστελνε αυτόματα δημόσια τις αναρτήσεις. Διορθώσαμε αυτό το ζήτημα και ξεκινώντας από σήμερα, το γνωστοποιούμε σε όλους τους ενδιαφερόμενους για να αναθεωρήσουν τις δημοσιεύσεις που έκαναν. Για να είμαστε σαφείς, το σφάλμα δεν επηρέασε παλιές δημοσιεύσεις. Θα θέλαμε να ζητήσουμε συγγνώμη για αυτό το λάθος.
Το post του Facebook που προσπαθεί να εξηγήσει αυτό το σφάλμα, έχει σαν τίτλο “Μια ενημέρωση για το σφάλμα επιλογής κοινού” ή “An Update on the Audience Selector Error”. Καμία απολογία, καμία υπόσχεση ότι δεν θα συμβεί ποτέ ξανά και καμία εξήγηση για το τι προκάλεσε το σφάλμα. Η δημοσίευση τελειώνει:
Έχουμε ακούσει δυνατά και ξεκάθαρα ότι πρέπει να είμαστε πιο διαφανείς με τον τρόπο κατασκευής των προϊόντων μας και τον τρόπο με τον οποίο τα προϊόντα αυτά χρησιμοποιούν τα δεδομένα σας – ακόμη και όταν τα πράγματα πάνε στραβά. Και αυτό κάνουμε.
Έτσι, το Faceboοk για άλλη μια φορά φαίνεται να έχει αποκτήσει ειδικότητα στο “δεν ζητάμε άδεια” και το έχουμε δει ξανά και ξανά. Να υπενθυμίσουμε τα ψυχολογικά τεστς του κοινωνικού δικτύου που πραγματοποιήθηκαν χωρίς κανείς να γνωρίζει κάτι.
Φυσικά αυτό που ακολούθησε ήταν και πάλι μια συγνώμη. Είναι μια “τέχνη” την οποία το Facebook φαίνεται να κατέχει πολύ καλά.