Λίγες εβδομάδες πριν από τις αμερικανικές εκλογές, δημοσιογράφοι αποκάλυψαν ότι το Facebook συνεχίζει να εγκρίνει ψεύτικες διαφημίσεις από ψεύτικες πηγές.
Η αποκάλυψη φυσικά αναιρεί την πρόσφατη υπόσχεση της εταιρείας για πιο διαφανείς διαφημίσεις στο δίκτυό της.
Το γεγονός ότι η Ρωσία χρησιμοποίησε το διαφημιστικό σύστημα του Facebook για να παρέμβει στις εκλογές των ΗΠΑ το 2016, δεν φαίνεται να άγγιξε και τόσο πολύ την εταιρεία, αν και υπήρξαν αρκετές υποσχετικές δηλώσεις.
Εκείνη την εποχή, η COO της εταιρείας Sheryl Sandberg δήλωσε:
Ο απώτερος στόχος μας είναι πολύ απλός: θέλουμε να μειώσουμε τις κακές διαφημίσεις, θέλουμε να διασφαλίσουμε ότι οι άνθρωποι καταλαβαίνουν τι βλέπουν, ποιοι πληρώνουν για τις διαφημίσεις και τι προβάλλεται.
Τον Σεπτέμβριο, ο Mark Zuckerberg εξήγησε τι έκανε η εταιρεία του για την καταπολέμηση κάθε προεκλογικής απάτης:
Τώρα απαιτούμε από οποιονδήποτε που ζητεί πολιτικές διαφημίσεις στις ΗΠΑ να επαληθεύει την ταυτότητα και τον χώρο διαμονής του. Αυτό εμποδίζει κάποιον από τη Ρωσία, για παράδειγμα, να αγοράζει πολιτικές διαφημίσεις στις Ηνωμένες Πολιτείες και προσθέτει επιπλέον εμπόδια σε αυτούς που προσπαθούν να κρύψουν την ταυτότητά τους ή την τοποθεσία τους χρησιμοποιώντας πλαστούς λογαριασμούς.
Αυτό το μήνα όμως, η VICE News απέδειξε ότι το σύστημα διαφάνειας στις πολιτικές διαφημίσεις του Facebook δεν λειτουργεί. Οι δημοσιογράφοι πραγματοποίησαν δοκιμές για να δουν πόσο προσεκτικά ελέγχει η εταιρεία τους διαφημιζόμενους.
Οι δημοσιογράφοι ζήτησαν να αγοράσουν διαφημίσεις χρησιμοποιώντας ψεύτικες πολιτικές ομάδες όπως την “Cookies for Political Transparency”. Στις αιτήσεις που έκαναν οι δημοσιογράφοι, και στο πλαίσιο “πληρώθηκε από” χρησιμοποίησαν ονόματα από όλους τους γερουσιαστές των ΗΠΑ αλλά και πολλούς άλλους. Το Facebook ενέκρινε όλες τις διαφημίσεις.
Το VICE στις δοκιμές που πραγματοποίησε, χρησιμοποίησε τα ονόματα των κ. Mike Pence, του πρέδρου της Δημοκρατικής Εθνικής Επιτροπής Tom Perez αλλά και του ISIS. Το Facebook ενέκρινε όλες διαφημίσεις, εκτός από μια που υποτίθεται ότι θα πλήρωνε η Hillary Clinton.
Η ομάδα του VICE δεν πλήρωσε για τις διαφημίσεις γιατί σταματούσε την διαδικασία αμέσως μετά την έγκριση. Απέδειξε όμως ότι οι υποσχέσεις του Mark Zuckerberg για βελτίωση της διαφάνειας στην πολιτική διαφήμιση, δεν έχουν αξία.
Το Business Insider τώρα πραγματοποίησε επίσης δοκιμές με διαφημίσεις στο Facebook. Πραγματοποίησε δύο διαφορετικές διαφημίσεις σχετικές με το Brexit στο Ηνωμένο Βασίλειο, και έλαβε έγκριση αν και χρησιμοποίησε σαν όνομα πληρωμών την Cambridge Analytica.
Για όσους δεν θυμούνται το Facebook απαγόρευσε στην Cambridge Analytica την χρήση του κοινωνικού δικτύου, μετά από ένα σκάνδαλο με δεδομένα χρηστών που χρησιμοποιήθηκαν στις εκλογές των ΗΠΑ το 2016.
Τι χρειάζεται λοιπόν για να προβάλλετε μια πολιτική διαφήμιση που “πληρώνεται” από όποιον θέλετε, στο Facebook; Και οι δύο ομάδες δημοσιογράφων δήλωσαν ότι το μόνο που χρειάζεται είναι να δώσουν μια άδεια οδήγησης και μια έγκυρη διεύθυνση.
Αυτό σημαίνει ότι το Facebook θα μπορούσε να εντοπίσει ποιος κίνησε την διαδικασία για την διαφήμιση. Αυτό βέβαια μπορεί να είναι αρκετά διαφανές για το Facebook, αλλά δεν εμποδίζει τις ψεύτικες διαφημίσεις που έχουν αναρτηθεί με ψεύτικες ταυτότητες.
_____________