Είναι πια γνωστό ότι η Google παρακολουθεί τα πάντα στο Διαδίκτυο.
Το 2020 η Google ανακοίνωσε την αρχή του τέλους των cookies τρίτων που σας παρακολουθούν καθώς κάνετε κλικ στο πρόγραμμα περιήγησης Chrome ή όποιο άλλο χρησιμοποιείτε.
Η εταιρεία όμως έχει αρχίσει να κυκλοφορεί τον αντικαταστάτη των cookies, έναν μηχανισμό παρακολούθησης που ονομάζεται “Federated Learning of Cohorts” ή απλά FLoC.
Τα cookies θυμούνται πληροφορίες με τα στοιχεία σύνδεσής σας ή το περιεχόμενο που είδατε σε κάποιο online store. Οι διαφημιζόμενοι χρησιμοποιούν αυτές τις πληροφορίες για να κατανοήσουν καλύτερα τη συμπεριφορά σας στο διαδίκτυο ακόμη κι αν είστε offline και στη συνέχεια να σας σερβίρουν συγκεκριμένες, στοχευμένες διαφημίσεις που σας ακολουθούν στο Διαδίκτυο.
Η Google δήλωσε ότι θέλει να κάνει την περιήγηση στο Διαδίκτυο να είναι λιγότερο επεμβατική, αλλά από την άλλη θέλει να συνεχίσει να εισπράττει χρήματα από το Διαδίκτυο.
Αυτό οδήγησε σε μετατόπιση από τα cookies στο σύστημα FLoC. Η συγκεκριμένη τεχνολογία ομαδοποιεί τους χρήστες με παρόμοια ενδιαφέροντα βάσει του ιστορικού περιήγησης. Ένα αναγνωριστικό (ID) που έχει εκχωρηθεί στην ομάδα σας ακολουθεί στο Διαδίκτυο. Στους διαφημιζόμενους, η Google προσφέρει “διαφήμιση βάσει ενδιαφέροντος”.
Η Google θεωρεί την τεχνολογία μια “εναλλακτική λύση για την προστασία της ιδιωτικής ζωής” αντί τα cookies, καθώς το ιστορικό του προγράμματος περιήγησής σας δεν μεταδίδεται απευθείας στους διαφημιζόμενους, παρά μόνο το αναγνωριστικό ID σας. Χιλιάδες χρήστες θα μπορούσαν να είναι μέρος μιας τέτοιας ομάδας.
Ένα whitepaper της Google για τα FLoCs συνοψίζει τα οφέλη απορρήτου (σύμφωνα με την Google), αφήνοντας τους χρήστες να “κρυφτούν στο πλήθος”. Με βάση το ιστορικό περιήγησής σας, θα μπορούσατε να είστε σε μια ομάδα που αποτελείται από ιδιοκτήτες σκύλων που επισκέφτηκαν πολλούς ιστότοπους αντί να επιλέγονται ως μεμονωμένοι ιδιοκτήτες σκύλων που πήγαν για παράδειγμα σε ένα pet shop.
Με την παρακολούθηση FLoC του Chrome, θα μπείτε σε μια ομάδα που της αρέσουν ή έχει σκύλους αντί να μπείτε σε μια ομάδα άλλων ατόμων που επισκέφτηκαν τους ίδιους ιστότοπους αλλά που έχουν ή τους αρέσουν οι γάτες. Κάθε χρήστης μπορεί να συμμετέχει σε πολλές ομάδες με βάση τα ενδιαφέροντά του. Και επειδή πολλοί χρήστες του Chrome είναι συνδεδεμένοι με τους λογαριασμούς τους στην Google, το ID τους ακολουθεί (και διαμορφώνεται περαιτέρω).
Η διαδικτυακή ομάδα υπεράσπισης απορρήτου, Electronic Frontier Foundation, δεν υποστηρίζει αυτή τη νέα μορφή διαδικτυακής παρακολούθησης που αναπαράγει το ιστορικό σας στο διαδίκτυο για να ομαδοποιεί με μεγαλύτερη ακρίβεια και να συγκεντρώνει περισσότερες πληροφορίες σε ένα ID (αυτό είναι γνωστό ως fingerprinting).
Η EFF ανησυχεί επίσης ότι οι δοκιμές για τη νέα μέθοδο παρακολούθησης έχουν ξεκινήσει χωρίς την συγκατάθεση ή τη γνώση του χρήστη και χωρίς κάποιο σαφή τρόπο εξαίρεσης.
Σαν απάντηση για αυτό το νέο τύπο παρακολούθησης, η EFF δημιούργησε έναν ιστότοπο για να ελέγχει εάν ο Chrome που χρησιμοποιείτε δημιουργεί κάποιο αναγνωριστικό ID για να σας εντάξει σε μια ομάδα.
Προς το παρόν (σύμφωνα με την Google) οι δοκιμές διεξάγονται σε μια μικρή ομάδα χρηστών. Ωστόσο, η EFF σας υπενθυμίζει να συνεχίζετε να ελέγχετε, καθώς κάθε εβδομάδα θα μπορούσατε να προστεθείτε στις ομάδες της εταιρείας καθώς επεκτείνονται οι δοκιμές.