Antivirus που κλέβουν; Η Avast συλλέγει το ιστορικό περιήγησης των χρηστών της και πουλά τα δεδομένα σε τρίτους, σύμφωνα με κοινή έρευνα του PCMag και του Vice. Πρόκειται για το τελευταίο παράδειγμα ενός δωρεάν λογισμικού εντοπισμού ιών που συλλέγει δεδομένα. Φυσικά αυτό το δωρεάν antivirus θα πρέπει να κερδίσει και κάποια χρήματα.
Χρησιμοποιείτε το antivirus της Avast; Από προεπιλογή, η Avast συλλέγει τη δραστηριότητα περιήγησης ιστού και την προσφέρει στους εμπόρους μέσω μιας θυγατρικής με την επωνυμία Jumpshot. Οι εταιρείες που αγοράζουν τα δεδομένα που συλλέγει η εφαρμογή Avast μπορούν να δουν τα πλήρη στοιχεία “clickstream” για να εντοπίσουν τι κάνουν οι χρήστες της Avast online.
Ακολουθεί ο τρόπος με τον οποίο ο Michael Kan το παρουσιάζει στο PCMag:
Τα δεδομένα που συλλέγονται είναι τόσο λεπτομερή ώστε οι πελάτες μπορούν να δουν τα μεμονωμένα κλικ που κάνουν οι χρήστες στις περιόδους περιήγησής τους, συμπεριλαμβανομένου του χρόνου μέχρι χιλιοστό δευτερολέπτου. Και ενώ τα δεδομένα που συλλέγονται δεν συνδέονται ποτέ με όνομα, email ή τη διεύθυνση IP ενός ατόμου, κάθε ιστορικό χρήστη έχει εκχωρηθεί με ένα αναγνωριστικό που ονομάζεται αναγνωριστικό συσκευής.
Η Avast από την άλλη αναφέρει ότι τα δεδομένα αυτά είναι “ανώνυμα”, αλλά οι σελίδες PCMag και Motherboard αναφέρουν ότι ήταν σε θέση να την συνδέσουν με άτομα. Για παράδειγμα, αν γνωρίζετε ποιος χρήστης του Amazon αγόρασε ένα συγκεκριμένο προϊόν σε ένα συγκεκριμένο δευτερόλεπτο σε μια συγκεκριμένη ημερομηνία, μπορείτε να προσδιορίσετε το “ανώνυμο” άτομο και στη συνέχεια να ελέγξετε περισσότερο το ιστορικό περιήγησης.
Αν έχετε εγκαταστήσει το Avast με τις προεπιλεγμένες ρυθμίσεις, το ιστορικό περιήγησής σας πωλείται στους διαφημιζόμενους μέσω της Jumpshot. Αυτά τα δεδομένα δεν συλλέγονται μέσω της επέκτασης του προγράμματος περιήγησης της Avast, αλλά μέσω της κύριας εφαρμογής του Avast antivirus.
Όταν εγκαθιστάτε το Avast, θα δείτε μια ερώτηση που ρωτά εάν θέλετε να μοιραστείτε τα δεδομένα σας. Οι περισσότεροι άνθρωποι που έκαναν κλικ στο “Συμφωνώ” πιθανώς δεν συνειδητοποίησαν ότι συμφώνησαν στην συμπεριφορά που περιγράφουμε παραπάνω.
Εάν έχετε εγκαταστήσει το Avast, ανοίξτε την εφαρμογή και ακολουθήστε την διαδρομή στο μενού Ρυθμίσεις – Γενικά – Προστασία προσωπικών δεδομένων. Από εκεί μπορείτε να ελέγξετε ποια δεδομένα συλλέγονται και μοιράζονται από την εφαρμογή, και φυσικά μπορείτε να απενεργοποιήστε τις επιλογές κοινής χρήσης δεδομένων.
Τον Οκτώβριο του 2019, ο δημιουργός της επέκτασης Adblock Plus, Wladimir Palant, περιέγραψε τον τρόπο με τον οποίο πολλές επεκτάσεις του προγράμματος περιήγησης της Avast συγκεντρώνουν και μεταδίδουν δεδομένα από το ιστορικό περιήγησης. Η επέκταση της εφαρμογής AVG έκανε το ίδιο πράγμα – και αυτό δεν θα πρέπει να προκαλεί έκπληξη, καθώς η Avast αγόρασε την AVG πριν από λίγα χρόνια.
Η Google και η Mozilla αφαίρεσαν αμέσως τις επεκτάσεις του προγράμματος περιήγησης από τις σελίδες Chrome Web Store και Mozilla Addons αντίστοιχα, μέχρι να κάνει τις απαραίτητες αλλαγές η Avast. Τα add-ons είναι και πάλι διαθέσιμα ενώ η Avast φαίνεται να είναι πιο “διαφανής” στην πολιτική απορρήτου της.
(Η Google προσπαθεί να προστατέψει τους χρήστες της από την συλλογή δεδομένων από τρίτους, το ανέκδοτο της ημέρας).
Το δωρεάν λογισμικό προστασίας από ιούς πρέπει να έχει κάποιο κέρδος, επομένως δεν θα πρέπει να αποτελεί έκπληξη ότι εταιρείες σαν την Avast έχουν στραφεί στη συλλογή και τη δημιουργία εσόδων από τα δεδομένα των πελατών τους.
Το δωρεάν λογισμικό προστασίας από ιούς δεν είναι πια “ελεύθερο” πια. Πολλές εταιρείες προστασίας από ιούς αλλάζουν την προεπιλεγμένη μηχανής αναζήτησης, αλλάζοντας την αρχική σελίδα του προγράμματος περιήγησης και ενσωματώνοντας πρόσθετες “προσφορές” λογισμικού στους εγκαταστάτες τους. Σήμερα, πολλές άλλες εφαρμογές προστασίας από ιούς μπορεί να σας παρακολουθούν και πιθανώς, να πωλούν αυτά τα δεδομένα.
Αν δεν σας αρέσουν αυτά χρησιμοποιήστε το antivirus των Windows, αλλά και πάλι μην είστε σίγουροι ότι δεν φεύγουν δεδομένα από τον υπολογιστή σας.