Facebook, μια επιχείρηση που αναπτύσσεται ταχύτερα από οποιαδήποτε εταιρεία μέχρι σήμερα. Χρησιμοποιεί το DNA του ιδρυτή της, μόνο που όπως φαίνεται δεν διαμορφώνει χαρακτήρα, από τα λάθη, την αυτοκριτική, και την αυτογνωσία που έρχονται με την ηλικία.
Με λίγα λόγια δεν φαίνεται να ωριμάζει. Ποτέ μέχρι σήμερα δεν υπήρξε κάποια οργάνωση με τόση επιρροή, που μοιάζει τόσο με τον ιδρυτή της. ΟΚ, μπορεί να σκέφτεστε την Καθολική Εκκλησία;
Όχι. Οι αποκαλύψεις για βιασμούς παιδιών, σημαίνουν ότι απέχει πάρα πολύ με αυτά που κήρυξε ο ιδρυτής της (Ιησούς).
Γιατί ανέφερα τα παραπάνω: Ο Mark Zuckerberg είναι κοινωνικός, και το Facebook έχει θεσμοθετήσει την κοινωνιοπάθεια. Για να κατανοήσουμε τους κοινωνιοπαθείς, θα πρέπει να αφαιρέσουμε την ενσυναίσθηση, και γενικά κάθε συναίσθημα, τίποτα. Σύμφωνα με το Psychology Today:
Η κοινωνιοπάθεια είναι ένας άτυπος όρος που αναφέρεται σε ένα πρότυπο αντικοινωνικών συμπεριφορών και στάσεων. Στο Διαγνωστικό και Στατιστικό Εγχειρίδιο Ψυχικών Διαταραχών (DSM), η κοινωνιοπάθεια εκπροσωπείται περισσότερο από την Αντικοινωνική Διαταραχή Προσωπικότητας.
Εκτός αυτών, οι περιγραφόμενοι ως κοινωνιοπαθείς μπορεί να φαίνονται διαταραγμένοι, αλλά μπορούν επίσης να παρουσιάσουν τάσεις φροντίδας, ειλικρίνειας και αξιοπιστίας. Στην πραγματικότητα, προσπαθούν να χειραγωγήσουν, λένε ψέματα συχνά, δεν συμπαθούν, και έχουν μια αδύναμη συνείδηση που τους επιτρέπει να ενεργούν απερίσκεπτα ή επιθετικά, ακόμα και όταν γνωρίζουν ότι η συμπεριφορά τους είναι λάθος.
Σας θυμίζει κάτι από όλα αυτά τον Zuck;
Καθώς οι επιχειρήσεις μεγαλώνουν και θέλουν να διατηρήσουν το DNA του ιδρυτή τους, συχνά καταγράφουν εγχειρίδια για τους υπαλλήλους που απασχολούν. Έτσι υποψιάζομαι ότι θα υπάρχει και μια Βίβλος για το πώς “κάνουμε πράγματα στο Facebook”.
Η συνταγή του Facebook φαίνεται να είναι απλή: κατανοήστε τη συμπεριφορά των κοινωνιοπαθητικών, και μετά σύμφωνα με την Βίβλο θα πρέπει να ενισχύσετε τα παρακάτω χαρακτηριστικά που σύμφωνα με το Psychology Today, θα σας βοηθήσουν να απολανήσετε τον κόσμο (κοινωνιοπαθείς. Κογκρέσο, ρυθμιστικές αρχές, μέσα μαζικής ενημέρωσης, πολίτες):
- Ψεύτικες εκφράσεις αγάπης
- Ψεύτικες υποσχέσεις προστασίας
- Ψεύτικη κατανόηση (Είμαι σαν εσένα)
- Είμαι το πραγματικό θύμα (αν και γνωρίζω ότι θύματα είναι οι χρήστες της υπηρεσίας)
- Ψεύτικες φανταστικές καταστάσεις (εφευρίσκοντας κρίσεις που μπορεί να καταπολεμήσεις χωρίς πρόβλημα)
Και, φυσικά, κανένα αξιοσέβαστο εγχειρίδιο εργαζομένων δεν θα ήταν αποτελεσματικό χωρίς μερικά παραδείγματα συμπεριφορών:
Ψεύτικες εκφράσεις αγάπης
Ο Mark Zuckerberg υπόσχεται συνεχώς αγάπη. Είναι το κλειδί για την ευτυχία. Ο Mark θέλησε να “συνδέσει τον κόσμο” γιατί τον αγαπάει. Οραματίστηκε μια αγάπη σε παγκόσμια κλίμακα.
Όταν οι άνθρωποι είναι συνδεδεμένοι, μπορούμε απλά να κάνουμε σπουδαία πράγματα. Έχουν την ευκαιρία να αποκτήσουν πρόσβαση σε θέσεις εργασίας, εκπαίδευση, υγεία, επικοινωνίες. Έχουμε την ευκαιρία να προσεγγίσουμε τους ανθρώπους που μας ενδιαφέρουν. Αυτό κάνει πραγματικά την μεγάλη διαφορά.
– Mark Zuckerberg, Φεβρουάριος 2015
– Mark Zuckerberg, Ιούνιος 2017
Ψεύτικες υποσχέσεις προστασίας
Υπάρχουν αρκετά επιλογές απορρήτου, και οι χρήστες έχουν πολύ καλό έλεγχο στο ποιος μπορεί να δει τις πληροφορίες τους.
– Συνέντευξη Mark Zuckerberg, Harvard Crimson, Φεβρουάριος 2004
Είμαι αποφασισμένος να κάνω το Facebook ηγέτη στη διαφάνεια και τον έλεγχο της ιδιωτικής ζωής.
– Mark Zuckerberg, 2011
Σοβαρά θα κάνω αυτό που χρειάζεται για να προστατέψουμε την κοινότητά μας.
– Mark Zuckerberg, Μάρτιος 2018
Η εμπιστοσύνη σας βρίσκεται στον πυρήνα των υπηρεσιών μας.
– Sheryl Sandberg, Μάρτιος 2018
Στο Facebook, σε όλα όσα μοιράζεστε έχετε τον έλεγχο.
– Mark Zuckerberg, ακρόαση στο Κογκρέσο, Απρίλιος 2018
Δεν στέλνουμε δεδομένα σε κανέναν … Αυτή είναι η πιο σημαντική αρχή του Facebook: Κάθε κομμάτι περιεχομένου που μοιράζεστε στο Facebook, είναι δικό σας και έχετε τον πλήρη έλεγχο του ποιος το βλέπει και πώς θα το μοιράζεστε. Μπορείτε να το διαγράψετε ανά πάσα στιγμή.
– Mark Zuckerberg, ακρόαση στο Κογκρέσο, Απρίλιος 2018
Κάθε πληροφορία που μπορεί να γνωρίζει το Facebook για εσάς, μπορείτε να την διαγράψετε
– Mark Zuckerberg, ακρόαση στο Κογκρέσο, Απρίλιος 2018
Πρέπει να γίνουμε καλύτεροι.
– Sheryl Sandberg, επανειλημμένα, 2018-2019
ZUCK: i have over 4000 emails, pictures, addresses, sns
FRIEND: what!? how’d you manage that one?
ZUCK: people just submitted it
ZUCK: i don’t know why
ZUCK: they “trust me”
ZUCK: dumb fucks
– Συνομιλία του Mark Zuckerberg με έναν φίλο του στο Harvard
Ψεύτικη κατανόηση (Είμαι σαν εσένα)
Μπορώ να αναφέρω αυτό. Ξεκίνησα το Facebook για να συνδέσω το κολέγιο μου … Ήμασταν απλά παιδιά κολεγίων. Αλλά μας απασχολούσε τόσο πολύ αυτή η ιδέα – ότι όλοι θέλουν να συνδεθούν. Συνεπώς, συνεχίζαμε να προχωρούμε μπροστά, μέρα με τη μέρα, ακριβώς όπως εσείς.
– Mark Zuckerberg, Ιούνιος 2017
Είμαι το πραγματικό θύμα (αν και γνωρίζω ότι θύματα είναι οι χρήστες της υπηρεσίας)
Ήταν μια παραβίαση εμπιστοσύνης μεταξύ Kogan, Cambridge Analytica και Facebook.
– Mark Zuckerberg για το σκάνδαλο με την Cambridge Analytica, Μάρτιος 2018
Το Facebook απασχολούσε μια Ρεπουμπλικανική αντιπολιτευτική ερευνητική εταιρεία για να δυσφημίσει ακτιβιστές διαδηλωτές, εν μέρει συνδέοντάς τους με τον φιλελεύθερο χρηματοδότη George Soros. Διακινδύνευσε τις επιχειρηματικές σχέσεις της, ασκώντας πιέσεις σε μια εβραϊκή ομάδα πολιτικών δικαιωμάτων για να επικρίνει την εταιρεία σαν αντισημιτική.
– New York Times, Νοέμβριος 2018
Ψεύτικες φανταστικές καταστάσεις (εφευρίσκοντας κρίσεις που μπορεί να καταπολεμήσεις χωρίς πρόβλημα)
Υπάρχει μια τεράστια ανάγκη και μια τεράστια ευκαιρία να συνδεθούν όλοι στον κόσμο, να έχουν όλοι φωνή τους και να βοηθήσουν να μετασχηματιστεί η κοινωνία στο μέλλον. Η κλίμακα της τεχνολογίας και της υποδομής που πρέπει να κατασκευαστεί είναι άνευ προηγουμένου και πιστεύουμε ότι αυτό είναι το πιο σημαντικό πρόβλημα στο οποίο μπορούμε να επικεντρωθούμε.
– Mark Zuckerberg, Επιστολή προς τους μετόχους, 2012
Ενώ οι άνθρωποι ενδιαφέρονται για το μέγεθος και τη δύναμη των εταιρειών τεχνολογίας, υπάρχει επίσης μια ανησυχία στις Ηνωμένες Πολιτείες για το μέγεθος και τη δύναμη των ΚΙνέζικων εταιρειών, καθώς και η αντίληψη ότι αυτές οι εταιρείες δεν πρόκειται να διαλυθούν.
– Sheryl Sandberg που περιγράφει την απειλή που δημιουργούν οι Κινέζικες τεχνολογικές εταιρείες για τις ΗΠΑ
Εδώ να υπενθυμίσουμε το τι ανέφερε ο Hughes (συνιδρυτής του Facebook) για το κοινωνικό δίκτυο και τον Mark:
Η επιρροή του Mark είναι συγκλονιστική, και είναι πολύ πιο πέρα από την επιρροή κάποιου άλλου στον ιδιωτικό τομέα ή την κυβέρνηση. Ελέγχει τρεις βασικές πλατφόρμες επικοινωνίας – το Faceboοk, το Instagram και το WhatsApp – που χρησιμοποιούν καθημερινά δισεκατομμύρια άνθρωποι.
Μόνο ο Mark μπορεί να αποφασίσει τον τρόπο ρύθμισης των αλγορίθμων του Facebook για να καθορίσει τι βλέπουν οι χρήστες στα News Feeds τους, ποιες ρυθμίσεις απορρήτου μπορούν να χρησιμοποιήσουν και ποια μηνύματα θα παραδίδονται. Θέτει τους κανόνες για το πώς να διακρίνουν την ρητορική του μίσους, την βία στην συζήτηση, ή μια απλή λεκτική επίθεση, και μπορεί να επιλέξει να κλείσει έναν ανταγωνιστή με την απόκτηση, τον αποκλεισμό ή την αντιγραφή.
Ο Mark είναι καλός άνθρωπος, αλλά είμαι θυμωμένος μαζί του γιατί η εστίασή του στην ανάπτυξη τον οδήγησε να θυσιάσει την ασφάλεια και την ευγένεια για τα clicks.
Υπάρχουν πολλοί που πιστεύουν ότι οι μεγάλες τεχνολογικές εταιρείες αποτελούν μια πολύ μεγαλύτερη απειλή για την κοινωνία μας από ό, τι πιστεύαμε. Μπορεί ο κ. Zuckerberg να είναι ευφυής αλλά μπορεί να θεωρηθεί και σαν ένας από τους πολύ επικίνδυνους ανθρώπους στον κόσμο. Φανταστείτε λοιπόν μια επιχείρηση που δημιουργήθηκε κατ εικόνα και καθ ομοίωση του ιδρυτή της και αντικατοπτρίζει απόλυτα όχι μόνο την ιδιοφυΐα αλλά και τις ελλείψεις αυτού του ατόμου.
Η αντικοινωνική συμπεριφορά στα μέσα ενημέρωσης δεν κάτι νέο. Το πρόβλημα είναι ότι ο αλγόριθμος που καθορίζει το περιεχόμενο που διαβάζουν δισεκατομμύρια άνθρωποι, ελέγχεται από έναν κοινωνικά ασθενή, ο οποίος δεν φαίνεται να θέλει να αφήσει την καρέκλα του, για τα επόμενα 60 χρόνια.
____________________
- Facebook και FTC δικαίωση ή πολιτικό παιχνίδι;
- To Facebook στο κυνήγι των fake news που αφορούν την Ευρώπη
- Facebook: Δώσατε το τηλέφωνό σας στο κοινωνικό δίκτυο;
- Facebook: δεν μπορεί πλέον να ελέγξει τον εαυτό του