Μια δημοσίευση των New York Times κατηγορεί το Facebook ότι μοιράζεται δεδομένα χρηστών με κατασκευαστές διαφόρων συσκευών όπως η Apple, η Microsoft, η Samsung και η BlackBerry.
Πριν από 10 χρόνια, το Facebook ξεκίνησε να ασχολείται με αυτές τις εταιρείες για να τους βοηθήσει να δημιουργήσουν εφαρμογές του κοινωνικού δικτύου για τα τηλέφωνα και τα tablet τους. Το μεγαλύτερο κοινωνικό δίκτυο βοήθησε τις κατασκευάστριες εταιρείες να ενσωματώσουν τη λειτουργικότητα του Facebook στα λειτουργικά τους συστήματα. (Για παράδειγμα, επιτρέποντας στους χρήστες να μοιράζονται φωτογραφίες στο κοινωνικό δίκτυο χωρίς να επισκέπτονται απευθείας την εφαρμογή ή τον ιστότοπο του Facebook.)
Για να λειτουργήσουν αυτές οι ενσωματώσεις, το Facebook διέθεσε στις εταιρείες αυτές πρόσβαση στα δεδομένα χρηστών μέσω των λεγόμενων ιδιωτικών API.
Οι Times στην δημοσίευσή τους αναφέρουν ότι το επίπεδο πρόσβασης που παραχώρησε το Facebook στις εταιρείες εγείρει ανησυχίες για τη συμμόρφωση του Facebook στη νομοθεσία περί απορρήτου. Το Facebook φυσικά απέρριψε τον ισχυρισμό και δήλωσε ότι οι συμφωνίες που πραγματοποίησε με τις εταιρείες ήταν “αυστηρά” ελεγχόμενες.
Με μία σύνδεση, μια εφαρμογή ήταν σε θέση να αρπάξει δεδομένα από σχεδόν 300.000 χρήστες!
Η δημοσίευση των Times όμως, συμπεριλαμβάνει ένα παράδειγμα του τρόπου με τον οποίο αυτά τα ιδιωτικά API έχουν πρόσβαση στα δεδομένα.
Χρησιμοποιώντας ένα smartphone BlackBerry 2013, ένας δημοσιογράφος χρησιμοποίησε το λογαριασμό του στο Facebook για να συνδεθεί στο λογισμικό Hub του BlackBerry, το οποίο προβάλει feeds του κοινωνικού δικτύου με μηνύματα και emails.
Μετά την σύνδεση το λογισμικό του BlackBerry κατάφερε να ανακτήσει όχι μόνο τα δεδομένα από τους 556 φίλους του δημοσιογράφου στο Facebook, αλλά “αναγνώρισε και πληροφορίες” που ανήκουν σε περίπου 300.000 φίλους των φίλων του δημοσιογράφου.
Οι Times αναφέρουν ότι αυτό το επίπεδο ανταλλαγής δεδομένων είναι αντίθετο με την τρέχουσα πολιτική απορρήτου του Facebook. Η δημοσίευση αναφέρει ότι το Facebook έκανε παρόμοιες συμφωνίες με “τουλάχιστον 60 κατασκευαστές συσκευών”, αλλά δεν είναι σαφές ποιο επίπεδο πρόσβασης στα δεδομένα συμφωνήθηκε με κάθε εταιρεία.
Η βασική υπερασπιστική γραμμή του Facebook είναι ότι πριν συνδεθούν οι χρήστες με τις εφαρμογές ή τις υπηρεσίες των κατασκευαστών συσκευών, πρέπει να συμφωνήσουν (ή όχι) στο να μοιραστούν τα δεδομένα τους. Ωστόσο, όπως αναφέρουν οι Times, υπάρχουν ομοιότητες μεταξύ αυτών των συμφωνιών και του σκανδάλου της Cambridge Analytica. Στο συγκεκριμένο σκάνδαλο αποκαλύφθηκε ότι τρίτοι προγραμματιστές εκμεταλλεύονταν τις χαλαρές πολιτικές απορρήτου του Facebook για να συλλέξουν τεράστια ποσά δεδομένων από την πλατφόρμα της εταιρείας.
Το Facebook αναφέρει φυσικά ότι τα δύο γεγονότα είναι “πολύ διαφορετικά” και μάλιστα ότι η ανταλλαγή προσωπικών δεδομένων με προγραμματιστές ή εταιρείες marketing δεν είναι το ίδιο με την κοινή χρήση δεδομένων που γίνεται με τις μεγάλες εταιρείες τεχνολογίας. Οι εταιρείες αυτές σύμφωνα με το μεγαλύτερο κοινωνικό δίκτυο διαθέτουν τους πόρους για την προστασία των πληροφοριών, και μπορεί να λογοδοτήσουν αν καταχραστούν τις πληροφορίες για χρήματα.
Ωστόσο, αυτό που έφερε στην επιφάνεια το σκάνδαλο της Cambridge Analytica ήταν το πόσο εύκολο είναι για τις εταιρείες τεχνολογίας να παραπλανήσουν την έννοια της συγκατάθεσης των χρηστών κάνοντας τα μέλη των κοινωνικών δικτύων να συμφωνήσουν να μοιράζονται τα δεδομένα τους χωρίς πραγματικά να έχουν καταλάβει σε τι συμφωνούν.
Στην περίπτωση του Faceboοk και των κατασκευαστών θα μπορούσαμε να ρωτήσουμε αν οι χρήστες που συνδέθηκαν στο λογισμικό του BlackBerry Hub, ήξεραν πόσα δεδομένα θα φύγουν από τις συσκευές τους, ή πως θα χρησιμοποιηθούν αυτές οι πληροφορίες.
Όταν ο CEO του Faceboοk Mark Zuckerberg εμφανίστηκε στο Κογκρέσο τον Μάρτιο, τόνισε ότι η εταιρεία του δίνει στους χρήστες τον πλήρη έλεγχο των δεδομένων τους.
Παρόλα αυτά “πλήρης έλεγχος” δεν σημαίνει απαραίτητα και πλήρη κατανόηση.
Εικόνα και πληροφορίες από το theverge
________________________________
- Faceboοk και Google: γιατί θα πρέπει να μας πληρώνουν;
- Jan Koum : γιατί αφήνει WhatsApp και Faceboοk;