Οι ιστοσελίδες που χρησιμοποιούν το Facebook Like είναι υπεύθυνες για τα δεδομένα που στέλνουν στο Facebook και φυσικά θα υπόκεινται στις ίδιες κυρώσεις σύμφωνα με τους νόμους της ΕΕ για την προστασία των προσωπικών δεδομένων.
Την απόφαση ανακοινώθηκε σήμερα για μια παλαιότερη αγωγή που ξεκίνησε στη Γερμανία το 2015, όταν η Verbraucherzentrale NRW, μια γερμανική ομάδα προστασίας καταναλωτών, ζήτησε την απαγόρευση του Facebook Like από την σελίδα Fashion ID, ενός γερμανικού online καταστήματος μόδας.
Η NRW υποστήριξε ότι με την ενσωμάτωση του Facebook Like στον ιστότοπό του, το Fashion ID επέτρεπε στο Facebook να συλλέγει δεδομένα από τους επισκέπτες της τοποθεσίας χωρίς την άμεση έγκρισή τους.
Η γερμανική ομάδα κατήγγειλε το Fashion ID σε ένα γερμανικό δικαστήριο το 2015, σε μια προσπάθεια να αφαιρέσουν το κουμπί ή να κάνουν τους διαχειριστές να ζητούν την άδεια των χρηστών για τα δεδομένα που αποστέλλονται στο Facebook.
Η υπόθεση κινήθηκε κανονικά, ξεκινώντας από ένα τοπικό δικαστήριο του Ντίσελντορφ. Αργότερα προχώρησε στο ανώτατο δικαστήριο της Γερμανίας στο Βερολίνο, το οποίο, ελλείψει κάποιου προηγούμενου δεδικασμένου, ζήτησε πέρυσι την επίσημη γνωμοδότηση από το Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΔΕΕ) πριν εκδώσει την τελική απόφαση.
Η γνωμοδότηση ανακοινώθηκε σήμερα (PDF) και σύμφωνα με το ανώτατο δικαστήριο της Ευρώπης, οποιοσδήποτε ιστότοπος χρησιμοποιεί κάποιο κουμπί τύπου Facebook Like ή άλλο παρόμοιο, είναι υπεύθυνο για τα δεδομένα των χρηστών που συλλέγονται και αποστέλνονται σε τρίτους.
Το ΔΕΕ δικαιολόγησε την απόφασή του αναφέροντας ότι το Fashion ID είχε άμεσο εμπορικό όφελος από την τοποθέτηση των κουμπιών Facebook Like στην ιστοσελίδα που χρησιμοποιεί.
Το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο ανέφερε ότι η παρουσία των κουμπιών “Like” και των δεδομένων που συλλέχθηκαν μέσω των κουμπιών επέτρεπε την αύξηση της προβολής των προϊόντων της εταιρείας στο Facebook.
Έτσι αφού και τα δύο μέρη μπορούν να αποκομίσουν κέρδος, τότε και τα δύο μέρη θα πρέπει να έχουν την ευθύνη για τη συλλογή δεδομένων. Αυτό σημαίνει ότι και οι δύο εταιρείες θα πρέπει να ζητήσουν την άδεια από τον τελικό χρήστη, αλλά και να εφαρμόσουν μια πολιτική απορρήτου που αναφέρει ότι τα δεδομένα αποθηκεύονται σύμφωνα με τη νομοθεσία περί απορρήτου.
Η σημερινή απόφαση δεν δεσμεύει κάποιον. Πρόκειται για μια επίσημη γνωμοδότηση που αναφέρει πώς μπορεί να κρίνει το δικαστήριο του Βερολίνου την υπόθεσή του. Το δικαστήριο του Βερολίνου μπορεί – ή και όχι – να την χρησιμοποιήσει στην τελική απόφαση του στην υπόθεση της Fashion ID.
Φυσικά την γνωμοδότηση θα μπορούν να χρησιμοποιήσουν και δικαστήρια άλλων χωρών για να κρίνουν παρόμοιες περιπτώσεις.
___________________________
- EPIC μήνυση στην FTC για επιεική αντιμετώπιση του Facebook
- Facebook πρόστιμο 5 δις από την FTC και νέα μέτρα
- Facebook Libra τι έγινε στην ακρόαση από τη Γερουσία;
- Κάλεσμα στο Facebook για εισβολή στην περιοχή 51 της Αμερικής