Το Facebook απαγόρευσε τις διαφημίσεις για το Bitcoin και άλλα κρυπτονομίσματα αυτή την εβδομάδα. Η κίνηση φαίνεται να ήταν απαραίτητη (πολλές από αυτές διαφημίσεις στο κοινωνικό δίκτυο ήταν κακόβουλες και οδηγούσαν σε σελίδες spam), αλλά πραγματοποιήθηκε με εντελώς λάθος τρόπο.
Γιατί;
Το βασικό θέμα είναι ότι η συγκεκριμένη απαγόρευση αποστέλλει λάθος μήνυμα.
Στη χειρότερη περίπτωση, το Facebook δεν συμφωνεί με την καινοτομία μιας τεχνολογίας που μπορεί να καθορίσει το μέλλον, και στην καλύτερη περίπτωση, το Facebook τεμπελιάζει και δεν θέλει να ελέγχει σωστά τις διαφημίσεις που προβάλει.
Η ανακοίνωση ξεκινά εντελώς αθώα. Το Facebook απλά θέλει να προστατεύσει τον τελικό χρήστη (όπως πάντα):
Δύο από τις βασικές μας αρχές διαφήμισης περιγράφουν την πεποίθησή μας στο ότι οι διαφημίσεις πρέπει να είναι ασφαλείς και ότι κάνουμε τα πάντα, πρώτα για τους ανθρώπους. Παραπλανητικές διαφημίσεις δεν έχουν θέση στο Facebook.
Σύμφωνοι.
Αμέσως μετά όμως αρχίζει το φιάσκο:
Δημιουργήσαμε μια νέα πολιτική που απαγορεύει διαφημίσεις που προωθούν χρηματοοικονομικά προϊόντα και υπηρεσίες που συσχετίζονται συχνά με παραπλανητικές πρακτικές προώθησης, όπως επιλογές binary, και προσφορές κρυπτονομισμάτων.
Θα προτιμούσα αν το Facebook απαγόρευε όλες τις οικονομικές (και πολιτικές) διαφημίσεις, που έχουν παραβατικές συμπεριφορές. Άλλωστε υπάρχουν πάρα πολλές οικονομικές απάτες που κυκλοφορούν στο κοινωνικό δίκτυο και το Facebook δεν θεσπίζει ειδικές πολιτικές γι ‘αυτές.
Αντί για αυτό, το Facebook απλώς αποφάσισε να αντιμετωπίσει τις binary επιλογές (binary options), και γενικά όλες τις προσφορές κρυπτονομισμάτων σαν απάτες. Ακόμη και η απαρίθμηση των όρων είναι παραπλανητική.
Ο CEO του Facebook, Mark Zuckerberg, ανακοίνωσε στις 4 Ιανουαρίου του 2018:
Με την άνοδο ενός μικρού αριθμού μεγάλων εταιριών τεχνολογίας – και κυβερνήσεων που χρησιμοποιούν την τεχνολογία για να παρακολουθήσουν τους πολίτες τους – πολλοί άνθρωποι πιστεύουν ότι η τεχνολογία συγκεντρώνει όλο και περισσότερη ισχύ. Υπάρχουν σημαντικές αντίθετες τάσεις σε αυτό – όπως η κρυπτογράφηση και τα κρυπτονομίσματα – που παίρνουν την εξουσία από τα κεντρικά συστήματα και την επαναφέρουν στα χέρια των ανθρώπων. Έρχονται όμως με τον κίνδυνο ότι είναι πολύ πιο δύσκολο να ελεγχθούν. Ενδιαφέρομαι να εμβαθύνω και να μελετήσω τις θετικές και αρνητικές πτυχές αυτών των τεχνολογιών για ένα καλύτερο τρόπο χρήσης τους στις υπηρεσίες μας.
Ποιος ξέρει;
Ίσως το Facebοok να ξεκινήσει να αφαιρεί κάθε είδους διαφημίσεις που προωθούν όχι μόνο χρηματοπιστωτικά προϊόντα και υπηρεσίες “που συνδέονται συχνά με παραπλανητικές πρακτικές προώθησης”, αλλά και όλα τα προϊόντα και υπηρεσίες που θεωρούν παραπλανητικά. Εξάλλου, τα χρηματοπιστωτικά προϊόντα δεν είναι ο μόνος τομέας που επηρεάζεται από τις ψευδείς διαφημίσεις.
Ίσως το Faceboοk να “καθαρίζει το σπίτι” πριν υιοθετήσει την κρυπτογράφηση σε μία από τις υπηρεσίες του σύμφωνα με το VB. Φανταστείτε να δούμε το Faceboοk να δέχεται πληρωμές με Litecoin μέσω του Faceboοk Messenger.
Ή ίσως, λέω ίσως, το Facebook να προσπαθεί να ξεφορτωθεί τον ανταγωνισμό για δικούς του σκοπούς.
Facecoin, καθένας;
Ανεξάρτητα από το κίνητρό του, το Faceboοk, θα μπορούσε να το κάνει καλύτερα, και να προσπαθήσει να ταξινομήσει τις καλές διαφημίσεις και τις κακές διαφημίσεις.
Αν κάτι τέτοιο είναι ταλαιπωρία, τότε ίσως δεν θα πρέπει τρέχει το δίκτυο διαφημίσεών του.
- Facebοok Fake News: καταπολέμηση με προβολή τοπικών νέων
- Faceboοk: Τι δεν γνωρίζετε ή αγνοείτε το μέγεθος