Julian Assange και Wikileaks: Ακτιβιστής ή βιτρίνα;


Julian Assange: Το καλοκαίρι του 2016, όταν το WikiLeaks δημοσίευσε έγγραφα από την Δημοκρατική παράταξη των ΗΠΑ, που φαίνεται ότι διέρρευσαν hackers που κατευθυνόταν από το Κρεμλίνο, ο Julian Assange φέρεται να απέρριψε την δημοσίευση εγγράφων της Ρώσικης κυβέρνησης, σύμφωνα με μηνύματα συνομιλιών (chat) από την πηγή που του παρείχε τα αρχεία.

Παρακάτω υπάρχουν συσχετισμοί, από διάφορες ενέργειες του Julian Assange μέσω του WikiLeaks. Δεν εκφέρω την προσωπική μου άποψη, αλλά βρήκα το άρθρο της Foreign Policy εξαιρετικά ενδιαφέρον. Όπως και να χει, δίνει τροφή για σκέψη, αλλά και για αμφισβήτηση σε στερεότυπα.

Το WikiLeaks αρνήθηκε να δημοσιεύσει ένα ευρύ φάσμα εγγράφων, (τουλάχιστον 68 gigabytes δεδομένων) που προέρχονταν από το Ρώσικο Υπουργείο Εσωτερικών, σύμφωνα με τα μερικά log files συνομιλιών που έχει στη διάθεσή της η Foreign Policy.Julian Assange

Τα αρχεία καταγραφής, τα οποία παρασχέθηκαν στην FP, περιελάμβαναν τη συζήτηση μόνο την πλευρά του WikiLeaks.

“Το WikiLeaks απορρίπτει όλες τις υποβολές που δεν μπορεί να επαληθεύσει. Το WikiLeaks απορρίπτει τις παρατηρήσεις που έχουν ήδη δημοσιευθεί αλλού ή που είναι πιθανόν να θεωρηθούν ασήμαντες. Το WikiLeaks δεν έχει απορρίψει ποτέ κάποια υποβολή λόγω της χώρας προέλευσής της “, ανέφερε η οργάνωση σε ένα άμεσο μήνυμα στο Twitter όταν επικοινωνούσε μαζί της η FP για τα Ρώσικα έγγραφα που δεν δημοσιεύτηκαν.

(Ο λογαριασμός θεωρείται ευρέως ότι λειτουργεί μόνο από τον Julian Assange, τον ιδρυτή της ομάδας, αλλά σε ένα μήνυμα στην FP, ο οργανισμός ανέφερε ότι διατηρείται από το “προσωπικό”.)

Το 2014, το BBC και άλλα ειδησεογραφικά πρακτορεία ανέφεραν διέρρευσαν έγγραφα, τα οποία αποκάλυπταν λεπτομέρειες σχετικά με τη συμμετοχή Ρώσων στρατιωτικών και υπηρεσιών πληροφοριών στη Ουκρανία. Ωστόσο, οι πληροφορίες που ανακοινώθηκαν από αυτό το hack ήταν λιγότερες από τις μισές των δεδομένων που πήρε ο Assange το 2016, και δεν δημοσίευσε ποτέ.

“Αποστείλαμε μερικές διαρροές στο WikiLeaks, συμπεριλαμβανομένου και ενός ρωσικού hack. Τα έγγραφα θα εξέθεταν ρωσικές δραστηριότητες και θα έδειχναν ότι το WikiLeaks δεν ελέγχεται από Ρώσικες υπηρεσίες ασφαλείας”, ανέφερε η πηγή που έδωσε τα μηνύματα στην FP.

“Πολλοί υπάλληλοι και εθελοντές του WikiLeaks ή οι οικογένειές τους υπέφεραν με τη Ρώσικη διαφθορά και σκληρότητα. Έτσι ήμασταν βέβαιοι ότι το Wikileaks θα τα κυκλοφορούσε. Ο Assange έδινε την μία δικαιολογία μετά την άλλη.”

Τα Ρώσικα έγγραφα τελικά κυκλοφόρησαν online αλλού, αλλά κανείς σχεδόν δεν έδωσε προσοχή.

Κατά τους μήνες που προηγήθηκαν μέχρι τις προεδρικές εκλογές των ΗΠΑ το 2016, το WikiLeaks δημοσίευσε δεκάδες χιλιάδες “καταστρεπτικά” μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου της Δημοκρατικής υποψήφιας Hillary Clinton. Οι πληροφορίες σύμφωνα με τις Αμερικάνικες υπηρεσίες πληροφοριών προερχόταν από μια hacking εκστρατεία που κατευθυνόταν από το Κρεμλίνο. ους ισχυρισμούς ότι προωθεί μια ατζέντα που υποστηρίζεται από τη Ρωσία. Ο ρόλος του Julian Assange τότε, στη δημοσίευση των διαρροών πυροδότησε πολλούς ισχυρισμούς για το ότι προωθεί μια ατζέντα που υποστηρίζεται από τη Ρωσία.

Το 2010, ο Julian Assange δεσμεύθηκε να δημοσιεύει έγγραφα από οποιοδήποτε θεσμικό όργανο αντιστέκεται στην εποπτεία.

Το WikiLeaks δημοσίευσε τα πρώτα του χρόνια ένα ευρύ φάσμα πληροφοριών, όπως τα emails της Sarah Palin και των Scientologists, τηλεφωνικά αρχεία πολιτών του Περού και εμπιστευτικές πληροφορίες από εταιρείες επιτήρησης.

“Δεν έχουμε στόχους”, δήλωνε ο Assange εκείνη την εποχή.

Αλλά μέχρι το 2016, το WikiLeaks φαίνεται να έχει αλλάξει, επικεντρώνοντας σχεδόν αποκλειστικά στην Hillary Clinton και την εκστρατεία της.

Προσεγγισμένο αργότερα εκείνη την χρονιά από μια αμερικανική εταιρεία ασφάλειας, που ρωτούσε για τα Ρώσικα έγγραφα, το WikiLeaks έκανε πίσω.

“Υπάρχουν εκλογικές; Δεν κάνουμε τίποτα παρά μόνο μετά τις εκλογές, εκτός εάν είναι κάτι γρήγορο ή που αφορά τις εκλογές”, ανέφερε το WikiLeaks. “Δεν διαθέτουμε τους πόρους”.

Οτιδήποτε δεν συνδέεται με τις εκλογές θα είναι “διαφοροποιητικό”, γράφει το WikiLeaks.

“Το WikiLeaks προγραμματίζει δημοσιεύσεις για να μεγιστοποιήσει την αναγνωσιμότητα και τη συμμετοχή των αναγνωστών”, έγραψε το το WikiLeaks σε ένα μήνυμα στο Twitter στην FP.

“Κατά τη διάρκεια της αποσπάσεως προσοχής από μεγάλα γεγονότα στα μέσα μαζικής ενημέρωσης, όπως οι Ολυμπιακοί Αγώνες ή οι εκλογές υψηλού προφίλ, οι ανεξάρτητες δημοσιεύσεις καθυστερούν μερικές φορές μέχρι να περάσει η διάσπαση της προσοχής, αλλά δεν απορρίπτονται ποτέ.”

Η σχέση του WikiLeaks με τη Ρωσία ξεκίνησε αρκετά αντιφατική.

Τον Οκτώβριο του 2010, ο Assange και το WikiLeaks διαφημίζουν μια μαζική διαρροή εγγράφων που θα εκθέσουν το Κρεμλίνο και αναφέρουν ότι θα συνεργαστούν με ένα Ρώσικο site ειδήσεων για την δημοσίευση των εγγράφων.
“Θα δημοσιεύσουμε αυτά τα έγγραφα σύντομα”, υποσχέθηκε.

“Οι Ρώσοι πρόκειται να ανακαλύψουν πολλά ενδιαφέροντα γεγονότα για τη χώρα τους”, δήλωσε ο εκπρόσωπος της WikiLeaks Kristinn Hrafnsson την εποχή εκείνη.

Τον Νοέμβριο του 2010, η WikiLeaks άρχισε να κυκλοφορεί τα έγγραφα. Προερχόταν από την διαρροή της Chelsea Manning, και περιελάμβαναν παρακολουθήσεις συνομιλιών από Αμερικανούς διπλωμάτες ανά τον κόσμο, συμπεριλαμβανομένης και της Ρωσίας.

Το WikiLeaks συνεργάστηκε με τη ρωσική εφημερίδα Novaya Gazeta, αλλά δημοσιεύτηκαν μόνο λίγες ιστορίες από σχεδόν ένα τέταρτο του εκατομμυρίου αρχεία από την Πρεσβεία των ΗΠΑ στη Μόσχα. Η Novoya Gazeta κατέβαλε κάποιο χρηματικό ποσό για να έχει αποκλειστική πρόσβαση στα έγγραφα, σύμφωνα με τον John Helmer, έναν ξένο ανταποκριτή στη Μόσχα που γράφει για το Business Insider.

Το WikiLeaks έχει αναφέρει όμως ότι δεν υπήρξε ποτέ κάποιο οικονομικό όφελος από τη συνεργασία με τη Novaya Gazeta, η οποία δεν ανταποκρίθηκε σε ένα αίτημα για σχολιασμό.

Εν τω μεταξύ, η θέση του Assange στη Ρωσία εξελίχθηκε. Ο Assange το 2012 έκανε δική του εκπομπή στο δίκτυο ειδήσεων RT που χρηματοδοτείται από το Κρεμλίνο και την ίδια χρονιά παρήγαγε επεισόδια για το δίκτυο, όπου έπαιρνε συνεντεύξεις από οπαδούς της αντιπολίτευσης όπως τον Noam Chomsky και τους λεγόμενους “cypherpunks”.

Οι ερωτήσεις για τους συνδέσμους του Assange με τη Ρωσία ανέκυψαν πέρυσι, όταν η Daily Dot ανέφερε ότι το WikiLeaks απέτυχε να δημοσιεύσει έγγραφα που αποκάλυπταν μια συναλλαγή 2 δις ευρώ μεταξύ του συριακού καθεστώτος και μιας ρωσικής τράπεζας που ανήκει στην κυβέρνηση το 2012.

Λεπτομέρειες για αυτά τα έγγραφα εμφανίζονται σε μια διαρροή Δικαστικών αρχείων που δημοσίευσε η Daily Dot.

Ένας εκπρόσωπος του WikiLeaks δήλωσε στην Daily Dot ότι δημοσίευσαν όλα τα μηνύματα χωρίς να αποκρύψουν κάτι, και συνεχίζοντας ανέφερε ότι η Daily Dot ουσιαστικά υποστήριζε την Hillary Clinton.

Η δημοσίευση του Foreign Policy συνεχίζει να περιγράφει πολλά άλλα παραδείγματα στιγμών που ο Assange αποφάσισε να παραβλέψει υλικό που του είχε αποσταλεί και υποδεικνύει τις σκιώδεις του συνδέσεις με τη Ρωσία.

Ο Assange είναι δημοσιογράφος, και σίγουρα ένας μοναδικός δημοσιογράφος. Παρόλα αυτά δεν θα πρέπει να ξεχνάμε ότι είναι μόνο ένας δημοσιογράφος. Λαμβάνει συντακτικές αποφάσεις και μπορεί να κάνει λάθος. Οι κριτικές που δέχεται από τον διεθνή τύπο, είναι αρκετά αμφιλεγόμενες.

Τελευταία όμως ακούγονται διάφορα που δεν τον κολακεύουν όλο και πιο συχνά. Όπως ας πούμε το Gizmodo που αναφέρει στυγνά:

“In other words, he’s an asshole.”

 


 

Εγγραφή στο Ιστολόγιο μέσω Email

Εισάγετε το email σας για εγγραφή στην υπηρεσία αποστολής ειδοποιήσεων μέσω email για νέες δημοσιεύσεις.

Διαβάστε τις Τεχνολογικές Ειδήσεις από όλο τον κόσμο, με την εγκυρότητα του iGuRu.gr

Ακολουθήσετε μας στο Google News iGuRu.gr at Google news

Αφήστε μια απάντηση

Your email address will not be published.