Η Ευρωπαϊκή Ένωση φέρνει σε ισχύ την άλλη εβδομάδα τον νόμο DMA, που αφορά τις ψηφιακές αγορές, ξαναγράφοντας έτσι τους κανόνες του διαδικτύου και ελπίζοντας ότι θα αναγκάσει τις μεγάλες εταιρείες να γίνουν πολύ πιο ανοικτές.
Από την 1η Νοεμβρίου, τίθεται σε ισχύ στην επικράτεια της Ευρωπαϊκής Ένωσης ο νόμος για τις ψηφιακές αγορές Digital Markets Act (DMA), που θα αλλάξει για πάντα το διαδίκτυο και θα κάνει πολύ πιο δύσκολο να γίνει μία εταιρεία τεχνολογικός γίγαντας.
Η ΕΕ ευελπιστεί με τον νόμο για τις ψηφιακές αγορές να κάνει τις αγορές στον ψηφιακό τομέα πιο δίκαιες και πιο αμφισβητήσιμες. Ο νόμος αυτός θεσπίζει ένα σύνολο σαφώς καθορισμένων κριτηρίων λειτουργίας των “Gatekeepers”. Οι Gatekeepers είναι μεγάλες ψηφιακές πλατφόρμες που παρέχουν τις λεγόμενες βασικές υπηρεσίες, όπως για παράδειγμα ηλεκτρονικές μηχανές αναζήτησης, καταστήματα εφαρμογών, υπηρεσίες messenger κλπ.
Η νομοθεσία αναμένεται να αναγκάσει εταιρείες όπως την Amazon, Google και Meta να κάνουν το 2023 τις πλατφόρμες τους πιο ανοιχτές και διαλειτουργικές. Αυτό θα μπορούσε να επιφέρει σημαντικές αλλαγές στο τι μπορούν να κάνουν οι χρήστες με τις συσκευές και τις εφαρμογές τους.
Για παράδειγμα, αν έχετε iPhone, θα πρέπει να μπορείτε να κατεβάζετε εφαρμογές όχι μόνο από το App Store αλλά από άλλα καταστήματα εφαρμογών ή από το διαδίκτυο. Το DMA θα απαιτεί από τις κυρίαρχες πλατφόρμες να επιτρέπουν την ανοικτή χρήση σε μικρότερους ανταγωνιστές και θα μπορούσε να υποχρεώσει το WhatsApp της Meta να λαμβάνει μηνύματα από ανταγωνιστικές εφαρμογές όπως το Signal ή το Telegram ή να εμποδίσει την Amazon, την Apple και την Google να δέχονται μόνο τις δικές τους εφαρμογές και υπηρεσίες.
Αν και το DMA τίθεται σε ισχύ την επόμενη εβδομάδα, οι τεχνολογικές πλατφόρμες δεν υποχρεούνται να συμμορφωθούν αμέσως. Η ΕΕ πρέπει πρώτα να αποφασίσει ποιες εταιρείες είναι αρκετά μεγάλες και εδραιωμένες ώστε να ταξινομούνται ως «Gatekeepers» και να αυστηριοποιηθούν οι κανόνες προς αυτές.
Η λίστα των Gatekeepers αναμένεται να ανακοινωθεί την άνοιξη του 2023 και πιθανά θα συμπεριλαμβάνει τις δώδεκα πρώτες μεγάλες εταιρείες. Με την ανακοίνωση αυτή, οι εταιρείες της λίστας θα έχουν διορία έξι μήνες για να συμμορφωθούν.
Η ΕΕ έχει επιβάλει στο παρελθόν μεγάλα πρόστιμα κατά της Google, της Apple και άλλων εταιρειών για αντιμονοπωλιακή πολιτική. Η ουσία είναι ότι η ΕΕ αλλάζει και αντίστοιχα με τον νόμο GDPR για το ψηφιακό απόρρητο, το DMA αναμένεται να οδηγήσει σε αλλαγές στον τρόπο με τον οποίο οι τεχνολογικές πλατφόρμες εξυπηρετούν χρήστες.
Οι εταιρείες τεχνολογίας θα πρέπει επίσης σύντομα να αντιμετωπίσουν έναν δεύτερο σαρωτικό νόμο της ΕΕ, τον Digital Services Act (Νόμο για τις Ψηφιακές Υπηρεσίες), ο οποίος απαιτεί να γίνονται αξιολογήσεις κινδύνου των αλγορίθμων και γνωστοποιήσεις σχετικά με την αυτοματοποιημένη λήψη αποφάσεων. Ο νόμος αυτός θα μπορούσε να αναγκάσει κοινωνικές πλατφόρμες, όπως το TikTok, να ανοίξουν τα δεδομένα τους σε εξωτερικούς ελέγχους της ΕΕ.
Η ΕΕ εξετάζει επίσης τη θέσπιση ειδικών κανόνων για την τεχνητή νοημοσύνη, οι οποίοι θα μπορούσαν να απαγορεύσουν ορισμένες περιπτώσεις χρήσης της συγκεκριμένης τεχνολογίας.