Στη διάσκεψη προγραμματιστών της Microsoft, δημιουργήθηκαν πολλά ερωτήματα για την ιδιωτικότητα και την εμπιστοσύνη. Ωστόσο, παρά τις τεράστιες ευκαιρίες, η εταιρεία δεν προσπάθησε να ξεχωρίσει από άλλες, υποσχόμενη νέα μέτρα που προστατεύουν το απόρρητο του τελικού χρήστη, και δεν φάνηκε να ορίζει σαν αντίπαλο την Google.
Γιατί η Microsoft είναι τόσο διστακτική στο να χρησιμοποιήσει την ιδιωτική ζωή σαν ένα ανταγωνιστικό όπλο;
Η περασμένη εβδομάδα ήταν για την Microsoft και την Google, καθώς και οι δύο εταιρείες διοργάνωναν συνέδρια για τους προγραμματιστές των υπηρεσιών τους.
Έτσι φαίνεται αρκετά δελεαστικό να εξετάσουμε κάθε ανακοίνωση και κάθε απόφαση που πήραν οι εταιρείες. Το ένστικτο λέει (όταν αναλύεις και συγκρίνεις μια οποιαδήποτε εταιρεία με την Google), να περιμένεις από την άλλη να κάνει μεγάλες ανακοινώσεις για το απόρρητο του τελικού χρήστη (βλέπε Chrome με Firefox και μάντεψε ποιος brower επενδύει στο απόρρητο και γιατί).
Έτσι στο παρακάτω άρθρο θα μπορούσαμε να περιμένουμε ότι η Microsoft προσπάθησε να προωθήσει το απόρρητο σαν ένα βασικό μέρος του εταιρικού της μηνύματος στο συνέδριο για τους Developers Build 2019 που πραγματοποιήθηκε αυτή την εβδομάδα.
Ο CEO της Microsoft, Satya Nadella, άγγιξε το θέμα ανοίγοντας την πρώτη μέρα του Build 2019 με τις λέξεις “Το απόρρητο είναι ανθρώπινο δικαίωμα” τονίζοντας τις προκλήσεις για την ιδιωτική ζωή. Λίγα λεπτά αργότερα, ένα άλλο στέλεχος της Microsoft παρουσίασε τους νέους ελέγχους απορρήτου που θα δούμε σύντομα σε μια προεπισκόπηση του Edge που βασίζεται στο Chromium. Αργότερα μέσα στην εβδομάδα, υπήρξαν και δύο συνεδρίες που εξέταζαν τις δεοντολογικές και ιδιωτικές συνέπειες της αναγνώρισης προσώπου και του AI.
Η λέξη Google δεν αναφέρθηκε καν σε κάποιες από τις συνεδρίες που πραγματοποιήθηκαν την εβδομάδα που μας πέρασε.
Σε μια συνεδρία που είχε σαν τίτλο “Η κατάσταση του προγράμματος περιήγησης”, για παράδειγμα, το στέλεχος που ήταν υπεύθυνος για την ανάπτυξη του Edge αναφέρθηκε επανειλημμένα σε “άλλους κατασκευαστές προγραμμάτων περιήγησης” χωρίς να χρησιμοποιήσει ποτέ τη λέξη που αρχίζει από G.
Ο Chrome για εκείνη την ώρα, ήταν απλά άλλο ένα ανώνυμο πρόγραμμα περιήγησης με βάση το Chromium.
Γιατί αυτή η απροθυμία ανταγωνισμού; Ας δούμε μερικούς λόγους.
Ας θυμηθούμε την ιστορία. Το 2012 ο διευθύνων σύμβουλος Steve Ballmer προσέλαβε σαν στρατηγικό σύμβουλο τον Mark Penn. Η “στρατηγική” του Penn ήταν η καταστροφική διαφημιστική καμπάνια “Do not get Scroogled.” Η συγκεκριμένη καμπάνια, καταπάτησε πολλές διαφημιστικές αρχές και ήταν άκρως ανταγωνιστική.
Όμως η καμπάνια “Scroogled” ήταν μια πλήρης αποτυχία και πιθανώς έβλαψε πολ περισσότερο τη φήμη της Microsoft από ό, τι έβλαψε την Google. Έτσι ο Satya Nadella έστειλε γρήγορα στο σπίτι του το Penn μετά την ανάληψη του γραφείου του Διευθύνοντος Συμβούλου.
Σημαντικό είναι πια ότι οι καταναλωτές δεν ενδιαφέρονται και ιδιαίτερα για την προστασία της ιδιωτικής ζωής, εκτός και αν υπάρξει κάποιο τεράστιο σκάνδαλο με τίτλους που τραβάνε το βλέμμα, όπως αυτούς που έχουμε δει με το Facebook.
Η Google έχει κατορθώσει να αποφύγει τα τεράστια σκάνδαλα ως επί το πλείστον, αν και συνεχίζει να συλλέγει τεράστιους όγκους δεδομένων για να κερδίζει χρήματα από τα άτομα που χρησιμοποιούν τις υπηρεσίες της.
Εν τω μεταξύ, οι εταιρείες που είναι πελάτες της Microsoft φέρεται να ενδιαφέρονται για την προστασία της ιδιωτικής ζωής μόνο όταν τα εκθέτονται νομικά και θα πρέπει να συμμορφωθούν αναγκαστικά με το Νόμο.
Φυσικά τα πάντα μπορεί να αλλάξουν μια μέρα, και να βρεθεί απροσδόκητα η Google παγιδευμένη σε κάποιο σκάνδαλο ιδιωτικότητας σε μια από τις ποιο βασικές υπηρεσίες της. Για την ώρα όμως, το μεγαλύτερο μέρος της αρνητικής προσοχής που επικεντρώνεται στην Google έχει να κάνει με τα αντιμονοπωλιακά ζητήματα στα αποτελέσματα αναζήτησης.
Εδώ υπάρχει πιθανώς και ένας παράγοντας “αφήστε ήσυχη την αρκούδα”. Η Google είναι ο συντηρητής του κάωδικα του Chromium και οι προγραμματιστές της Microsoft προσπαθούν να συνεργαστούν για να συνεισφέρουν στον κώδικα. Το τελευταίο πράγμα που χρειάζονται αυτή τη στιγμή είναι μια διαμάχη από την πλευρά πωλήσεων και του marketing, δίπλα στις αντιξοότητες που προκαλεί η κάθε συνεργασία, μέχρι να γίνει συνεργασία.
Όμως ο πιο σημαντικός από όλους τους παραπάνω παράγοντες, είναι η αγωνία της Microsoft να επικρατήσει στον πόλεμο του προγράμματος περιήγησης.
Στις αρχές του 2018, παρατηρήσαμε ότι ο Microsoft Edge μάλλον θα είχε την τύχη του Internet Explorer. Ένα χρόνο αργότερα, η κατάσταση μάλλον έχει βελτιωθεί.
H κίνηση των τριών τελευταίων μηνών στο πρόγραμμα Digital Analytics της κυβέρνησης των ΗΠΑ, από τις αρχές Μαΐου του 2019, το 60% της συνολικής επισκεψιμότητας από τους υπολογιστές των Windows 10 φαίνεται να προέρχεται από τον Google Chrome. Οι χρήστες του Edge είναι στο 16,6% και του Internet Explorer 15,5%. Ο Mozilla Firefox έχει συρρικνωθεί στο 7% της συνολικής επισκεψιμότητας σε υπολογιστές με Windows 10 και όλα τα άλλα προγράμματα περιήγησης είναι πολύ κάτω από το 1%.
Η κατάσταση χειροτερεύει πολύ όταν εξετάσετε τον αριθμό των εταιρικών υπολογιστών που δεν έχουν αναβαθμιστεί σε Windows 10. Οι περισσότεροι από αυτούς τους υπολογιστές τρέχουν με Windows 7, όπου ο μόνος περιηγητής της Microsoft είναι ο Internet Explorer. Η χρήση του IE φτάνει στο 34 % ενώ αντίστοιχα του Chrome είναι στο 56,7%. Η χρήση του Firefox είναι κάτω από το 8,8%.
Με την επέκταση της υποστήριξης της Microsoft στα Windows 7 για τρία επιπλέον χρόνια στις εταιρείες από την επίσημη ημερομηνία λήξης τον Ιανουάριο του 2020, η πρόκληση αυτή θα γίνει ακόμα πιο σημαντική.
Μακροπρόθεσμα όμως η Microsoft μπορεί να αποκτήσει μερικούς πελάτες της Google κατασκευάζοντας ένα πρόγραμμα περιήγησης που μοιάζει με τον Chrome. Αυτό ίσως δώσει ένα καλό λόγο στους εταιρικούς πελάτες της εταιρείας να εγκαταλείψουν τον Internet Explorer.
Μετά από όλα τα παραπάνω νομίζω ότι μπορούμε να ξεχάσουμε την ιδιωτικότητα σαν επιχείρημα. Μια από τις τρεις βασικές λειτουργίες του επερχόμενου Edge που παρουσίασε η Microsoft στο Build 2019, είναι η νέα ενσωματωμένη λειτουργία Internet Explorer, που δίνει την δυνατότητα στους χρήστες του νέου browser να τρέχουν σελίδες με IE σε μια καρτέλα εντός του Edge.
Η συγκεκριμένη λειτουργία θα είναι αυτή που θα κάνει τους εταιρικούς πελάτες να αποφασίσουν την αλλαγή που δεν τολμούν να κάνουν.