Σας προτρέπουμε να σταματήσετε επιτέλους να μοιράζεστε τα ευαίσθητα δεδομένα σας απλόχερα στο διαδίκτυο. Και αν δεν ξέρετε ποια είναι αυτά, διαβάστε αυτό το άρθρο.
Οι περισσότεροι χρήστες των social media γνωρίζουν ότι οι εταιρείες πίσω από τις πλατφόρμες ανταλλαγής μηνυμάτων σάς παρακολουθούν για να δουν τις συνήθειες σας και να σας παραδώσουν στοχευμένες διαφημίσεις.
Όμως τα πράγματα δεν είναι τόσο απλά. Υπάρχουν και άλλοι χρήστες που μπορούν να σας παρακολουθήσουν ώστε να βρουν μία ευκαιρία να επωφεληθούν από εσάς.
Και δυστυχώς, επειδή η κοινωνική δικτύωση λειτουργεί επιθετικά στην ψυχοσύνθεση του ανθρώπου, είναι ιδιαίτερα αρεστή στον κόσμο, με αποτέλεσμα πολλές φορές οι χρήστες να ξεπερνάνε τα όρια.
Τα κοινωνικά δίκτυα έχουν και αρνητική επίδραση καθώς οι άνθρωποι τείνουν να παρουσιάζουν τις καλύτερες ή τις πιο έντονες συναισθηματικά στιγμές τους, με αποτέλεσμα το να βλέπετε τα σημαντικότερα σημεία της ζωής όλων των άλλων, να σας κάνει να αισθάνεστε ότι η δική σας η ζωή δεν είναι τόσο εκπληκτική.
Στην χειρότερη μορφή αυτής της αρνητικής επίδρασης, θα σας βγει κακία και μίσος για τον συνάνθρωπό σας, και πιθανά θα θελήσετε να προβείτε σε ποταπές πράξεις εναντίον του.
Επειδή οι αρκετοί χρήστες δίνουν περισσότερες πληροφορίες από όσες αντιλαμβάνονται, γεγονός που είναι επιζήμιο για την ασφάλειά τους, ας εξετάσουμε ορισμένα σημαντικά είδη πληροφοριών που δεν πρέπει ΠΟΤΕ να κοινοποιείτε στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
Table of Contents
Ταξιδιωτικά σχέδια και μέρη που βρίσκεστε τώρα
Σκεφτείτε το καλύτερα πριν καυχηθείτε για τις καταπληκτικές επερχόμενες διακοπές σας ή δημοσιεύσετε φωτογραφίες ενώ βρίσκεστε σε ένα ταξίδι. Ποτέ δεν ξέρετε ποιος μπορεί να δει αυτές τις πληροφορίες και να τις χρησιμοποιήσει για κακόβουλους σκοπούς.
Αν για παράδειγμα, το δει ο γείτονάς σας (που δεν είναι και τόσο καλό παιδί) ή οποιοσδήποτε γνωρίζει πού ζείτε και έχει κακόβουλη πρόθεση, το να γνωρίζει ότι είστε κάτι χιλιόμετρα μακρυά για δύο εβδομάδες είναι μια ανοιχτή πρόσκληση για να ληστέψει το σπίτι σας.
Ως ασφαλέστερη εναλλακτική λύση, κοινοποιήσετε λεπτομέρειες ή φωτογραφίες σχετικά με το ταξίδι σας, αφού επιστρέψετε. Μπορεί να σας φαίνεται λιγότερο συναρπαστικό, αλλά σας προστατεύει επειδή δεν διαφημίζετε στον κόσμο ότι λείπετε από το σπίτι για μεγάλο χρονικό διάστημα.
Αυτό επεκτείνεται και στη δημοσίευση φωτογραφιών του σπιτιού σας. Οποιαδήποτε φωτογραφία του τόπου που ζείτε δίνει στους ανθρώπους περισσότερα κομμάτια παζλ που θα τους βοηθήσουν να προσδιορίσουν πού ζείτε, πού βρίσκονται τα ευάλωτα σημεία στην είσοδο, στα παράθυρα κ.λπ.
Προσωπικά έχω γράψει αρκετές εριστικές απαντήσεις στους διαδικτυακούς μου φίλους, όταν βλέπω να κάνουν αναρτήσεις με τα μέρη που βρίσκονται τώρα. Απαντήσεις τους τύπου “Στο σπίτι δεν είναι κανείς; Μπορώ να μπουκάρω άφοβα;”.
Αποκλείστε τα δεδομένα τοποθεσίας
Οι εφαρμογές κοινωνικής δικτύωσης χρησιμοποιούν την γεωγραφική σας τοποθεσία (από τη διεύθυνση IP ή τη λειτουργία GPS του τηλεφώνου σας) για να σας επιτρέπουν να προσθέτετε ετικέτες στις αναρτήσεις σας με το πού βρίσκεστε.
Πριν δημοσιεύσετε, ελέγξτε εάν ο ιστότοπος προσθέτει αυτόματα τα δεδομένα τοποθεσίας σας και απενεργοποιήστε τα πριν από τη δημοσίευση. Τις περισσότερες φορές, δεν υπάρχει λόγος να μοιραστείτε την τοποθεσία σας με όλους όσους μπορούν να δουν την ανάρτηση.
Ανάλογα με το από πού μοιράζεστε φωτογραφίες, τα άτομα μπορεί επίσης να έχουν πρόσβαση στα μεταδεδομένα φωτογραφιών που δείχνουν περισσότερες λεπτομέρειες σχετικά με το πού τραβήχτηκε η φωτογραφία. Επομένως, η διαγραφή μεταδεδομένων των φωτογραφιών, πριν από το ανέβασμα, είναι μια σοφή ιδέα.
Αυτή η προσοχή επεκτείνεται επίσης στη φυσική διεύθυνση ή τους αριθμούς τηλεφώνων σας. Δεν πρέπει ποτέ να μοιράζεστε το όνομα, την διεύθυνση και τον αριθμό τηλεφώνου σας σε ένα δημόσιο κανάλι, καθώς δεν μπορεί να γίνει γνωστό ποιος θα μπορούσε να έχει τις πληροφορίες.
Πρόσφατα μου ήρθε ένα μήνυμα από ένα άγνωστο αριθμό κινητού τηλεφώνου και αμέσως κατάλαβα ότι το παρέλαβα από λάθος πληκτρολόγηση αριθμού παραλήπτη. Κάνοντας όμως μία αναζήτηση του νούμερου του αποστολέα στο Google (με έτρωγε και η περιέργεια) βρήκα αμέσως το όνομα του και την περιοχή κατοικίας του, και σε μία δεύτερη αναζήτηση και άλλες πληροφορίες, όπως που σπούδασε, τα ενδιαφέροντά του κλπ.
Απάντησα με μήνυμα στο αποστολέα αναγράφοντας το όνομά του και ότι έχει κάνει λάθος. Δεν πήρα δεύτερη απάντηση πίσω, αλλά πιστεύω ότι έμεινε παγωτό.
Πληροφορίες Ταυτοποίησης
Ιστότοποι όπως το Facebook είναι γεμάτοι πολύτιμα δεδομένα για άτομα που χρησιμοποιούν την κοινωνική μηχανική για να κλέψουν την ταυτότητά σας από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Θα πρέπει πάντα να αποφεύγετε να μοιράζεστε πληροφορίες που μπορούν να χρησιμοποιηθούν για την επαλήθευση της ταυτότητάς σας, όπως η πλήρης ημερομηνία γέννησής σας.
Διαβάστε: 9 τύποι επιθέσεων Κοινωνικής μηχανικής (Social engineering)
Μην κοινοποιείτε ποτέ φωτογραφίες της άδειας οδήγησης, του διαβατηρίου, της ταυτότητάς σας ή της πιστωτικής σας κάρτας, οι οποίες περιέχουν προσωπικά στοιχεία που δεν θέλετε να δημοσιοποιήσετε.
Είναι επίσης ζωτικής σημασίας να παραβλέπετε τα «διασκεδαστικά κουίζ» που κάνουν τον γύρο των μέσων κοινωνικής δικτύωσης κάθε τόσο. Αυτά σας ζητούν να απαντήσετε σε ερωτήσεις όπως πού πήγατε σχολείο, ποιο ήταν το όνομα του πρώτου σας κατοικίδιου κ.λπ.
Αυτοί οι τύποι ερωτήσεων χρησιμοποιούνται συχνά ως ερωτήσεις ασφαλείας για την προστασία των λογαριασμών σας στο διαδίκτυο. Ευτυχώς, αυτές οι αδύναμες ερωτήσεις ασφαλείας καταργούνται σταδιακά σε πολλούς ιστότοπους, αλλά εξακολουθούν να αποτελούν πιθανή κερκόπορτα σε πολλές περιπτώσεις.
Η δημοσιοποίηση αυτών των απαντήσεων θα μπορούσε να επιτρέψει σε κάποιον να εισβάλει στον λογαριασμό σας. Μείνετε ασφαλείς από την κοινωνική μηχανική, διατηρώντας αυτές τις πληροφορίες ιδιωτικές.
Στην έννοια της δημοσιοποίησης έγκειται και η παράνομη φωτοαντιγραφή της ταυτότητάς σας από τους ξενοδόχους, τις διάφορες ιδιωτικές επιχειρήσεις που διαθέτουν ένα είδος security, και γενικότερα από οποιοδήποτε μη κρατικό φορέα (εκτός των τραπεζών και των εταιρειών κινητής τηλεφωνίας).
Απλά μην τους αφήνετε να βγάζουν φωτοτυπία της ταυτότητά σας, γιατί βαριούνται να αντιγράψουν τα στοιχεία σας. Μπορούν μόνο να την αναγνώσουν για επιβεβαίωση ταυτοπροσωπίας και να σημειώσουν τα βασικά της στοιχεία.
Προσωπικά παράπονα και ατάκες
Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης δεν είναι το μέρος για να εκθέσετε τα παράπονά σας. Εάν θέλετε να παραπονεθείτε για το αφεντικό, τους συναδέλφους ή τους συγγενείς σας, τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης είναι το χειρότερο μέρος για να το κάνετε.
Κάποιος πιθανότατα θα το δει και θα ενημερώσει το ενδιαφερόμενο άτομο, με αποτέλεσμα να βρεθείτε σε δύσκολη κατάσταση.
Είναι σύνηθες για τις εταιρείες και τις κυβερνήσεις, να ελέγχουν το ιστορικό σας στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, όταν υποβάλετε αίτηση για εργασία, άδεια ή κάτι παρόμοιο. Κάνε τη χάρη στον εαυτό σας και μην κάνετε αναρτήσεις που σας κάνουν να μοιάζετε με ένα αντιπαθές άτομο.
Αυτοενοχοποιητικά στοιχεία
Φανταζόμαστε έχετε ακούσει για κλέφτες που κοκορευόντουσαν στο διαδίκτυο για τα κατορθώματά τους και έτσι τους πιάσανε. Ή για διαρρήκτες που κάλεσαν την αστυνομία επειδή τους ληστέψανε.
Αν και δεν συνεννούμε να παραβείτε με οποιονδήποτε τρόπο τον νόμο, θεωρούμε ότι είναι εντελώς ηλίθιο να τον παραβιάσετε και μετά να αφήσετε τα στοιχεία σας στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης για να τα δουν όλοι.
Και το χειρότερο; Υπάρχει πιθανότητα να δείτε κάποια πραγματικά αποτρόπαια εγκλήματα να γίνονται αποδεκτά στο Facebook ή στο Twitter από μία μερίδα ανθρώπων. Φυσικά, μπορεί κάλλιστα να συναντήσετε και ανθρώπους που θα αδιαφορήσουν αν έχετε πιεί και μετά οδηγήσετε μεθυσμένος ή τρέχετε στο αυτοκινητόδρομο με περισσότερα χιλιόμετρα την ώρα από το όριο.
Μερικοί μοιράζονται ακόμη και φωτογραφίες από τα ναρκωτικά τους, τα παράνομα όπλα τους ή τα μετρητά που έχουν κλέψει.
Κάντε τη χάρη σε όλους (συμπεριλαμβανομένου του εαυτού σας) και μην δημοσιεύοντας ποτέ κάτι τέτοιο στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Τα λίγα likes που μπορεί να λάβετε δεν αξίζουν την καταστροφή της φήμης σας ή ακόμα και τη φυλακή για διάπραξη εγκλήματος. Το σίγουρο είναι ότι θα κατηγορηθείτε για μειωμένη αντίληψη και εξυπνάδα.
Ακριβές νέες αγορές
Πολλοί άνθρωποι αγαπούν να μοιράζονται στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης φωτογραφίες με τα νέα τους «παιχνίδια». Ομολογώ, το έχω κάνει και εγώ αυτό.
Μόλις αποκτήσατε ένα νέο τηλέφωνο, φορητό υπολογιστή, αυτοκίνητο, τηλεόραση, κόσμημα ή οτιδήποτε άλλο, δεν θα πρέπει να δημοσιοποιήσετε την αγορά του στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
Ο πιο σημαντικός λόγος είναι πρακτικός: το να πείτε στον κόσμο ότι έχετε ένα γυαλιστερό νέο παιχνίδι θα μπορούσε να έχει ως αποτέλεσμα κάποιοι να θέλουν να το κλέψουν ή να σας εκμεταλλευτούν με κάποιο τρόπο.
Μια ακραία περίπτωση θα ήταν να ανακοινώσετε ότι κερδίσατε το λαχείο. Εάν κάποιοι άνθρωποι πιστέψουν ότι είστε ευκατάστατοι, μπορεί να προσπαθήσουν να το χρησιμοποιήσουν προς όφελός τους.
Προσωπικές συμβουλές
Όλοι έχουμε δει ανθρώπους να ζητούν θεραπείες για ιατρικά θέματα ή νομικές συμβουλές στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Ανεξάρτητα από το πόσο σίγουροι μπορεί να είστε, είναι προς το συμφέρον όλων (συμπεριλαμβανομένου του δικού σας) να μην δίνετε ιατρικές ή νομικές συμβουλές σε άτομα, μέσω των μέσων κοινωνικής δικτύωσης. Αυτό ισχύει ακόμα κι αν είστε γιατρός ή δικηγόρος.
Το βασικό σημείο είναι ότι απλά δεν ξέρετε (και δεν μπορείτε να ξέρετε) όλα τα γεγονότα. Εάν κάποιος είναι άρρωστος ή αντιμετωπίζει προβλήματα, θα πρέπει να αναζητήσει επαγγελματική βοήθεια.
Αυτό ισχύει επίσης για συμβουλές σχετικά με την άσκηση, την απώλεια βάρους, τη διατροφή, τα οικονομικά, τις σχέσεις και άλλα ευαίσθητα θέματα. Δεν πρόκειται να πάρετε ολόκληρη την εικόνα από μια ανάρτηση κοινωνικής δικτύωσης.
Είναι καλύτερο να παραμείνετε σιωπηλοί για όλα αυτά, γιατί εάν δώσετε συμβουλές που καταλήγουν να βλάψουν κάποιον, θα μπορούσαν ενδεχομένως να κινήσουν νομικά μέτρα εναντίον σας.
Απατηλά δώρα και διαγωνισμοί
Τα κοινωνικά δίκτυα είναι πρόσφορο έδαφος για τις εταιρείες, για να διοργανώνουν δώρα και διαγωνισμούς, κυρίως επειδή είναι πολύ εύκολο να κάνετε κλικ στο “like” ή στο “κοινοποίηση” και να μην το σκέφτεστε δύο φορές. Αν και υπάρχουν πολλά νόμιμα δώρα στο Facebook, θα πρέπει να είστε πιο προσεκτικοί, πριν κάνετε τα κλικς.
Αν μοιράζετε συνεχώς αναρτήσεις με δώρα, διαγωνισμούς και προσκλήσεις σε παιχνίδια Facebook, πιθανότατα ενοχλείτε τους φίλους σας.
Ακόμη πιο σημαντικό, ορισμένοι από αυτούς τους λεγόμενους διαγωνισμούς μέσων κοινωνικής δικτύωσης είναι στην πραγματικότητα κρυφές απάτες. Θα μπορούσατε να διαδώσετε εν αγνοία σας κακόβουλο λογισμικό ή να ξεγελάσετε τους ανθρώπους για να δώσουν ευαίσθητα δεδομένα.
Για να είστε ασφαλείς, θα πρέπει να είστε προσεκτικοί με όλες τις αναρτήσεις που ενθαρρύνουν έντονα την “κοινοποίηση” και ζητούν προσωπικά στοιχεία.
Εδώ συνάδουν και οι αναρτήσεις με χαμένα παιδιά και ενήλικες ανθρώπους που κάποιο τυχάρπαστο site τις δημοσιοποίησε, χωρίς να ελέγξει πρώτα και μάλιστα μερικές φορές μπορεί ο άνθρωπος να έχει ήδη βρεθεί!.
Δεν είναι ότι καλύτερο η οικογένειά σας να αναζητά τον άνθρωπό της, βγάζοντας την φωτογραφία του στο αέρα και ενώ όλα έχουν πάει καλά, η φωτογραφία του να βολοδέρνει ακόμα στο διαδίκτυο, δεξιά και αριστερά. Ειδικά για ανήλικους.
Αν θέλετε να βοηθήσετε κάντε κοινοποίηση από επίσημα κρατικά sites ή από το Χαμόγελο του Παιδιού, τα οποία φροντίζουν μετά την εύρεση να διαγράψουν τα πάντα και κατά επέκταση και την δική σας κοινοποίηση. Δεν είναι δηλαδή κοράκια για clickbait. Συν ότι είναι παράνομο να δημοσιοποιείτε στοιχεία άλλων, χωρίς την άδειά τους.
Ευαίσθητες εσωτερικές πληροφορίες
Θα πρέπει να είστε προσεκτικοί σχετικά με την έκθεση εμπιστευτικών πληροφοριών της εργασίας σας, στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Εάν γνωρίζετε ευαίσθητες λεπτομέρειες της δουλειά σας, μην τις κοινοποιείτε πουθενά, ειδικά στο διαδίκτυο.
Το να μιλάτε για κάποιον που πρόκειται να απολυθεί την επόμενη εβδομάδα, τη στρατηγική της εταιρείας για το νέο έτος και άλλες εμπιστευτικές πληροφορίες, μπορεί να σας φέρουν σε μεγάλο μπελά.
Αυτό ισχύει και για την οικογένειά σας. Μην δημοσιεύετε ευαίσθητες πληροφορίες για τα οικογενειακά σας συμβάντα που δεν χρειάζεται να γνωρίζουν οι άλλοι. “Τα εν οίκω μη εν δήμω”, έλεγαν οι αρχαίοι πρόγονοι μας.
Οτιδήποτε δεν θέλετε να δημοσιοποιήσετε
Αυτός είναι ένας γενικός κανόνας και καλύπτει οτιδήποτε δεν έχει λεχθεί παραπάνω. Αν υπάρχει ένας κανόνας που πρέπει να ακολουθείτε στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, αυτός είναι ο εξής: μην δημοσιεύετε ποτέ κάτι που δεν θα θέλατε να το δείτε στις εφημερίδες.
Στο διαδίκτυο, από τη στιγμή που κάτι έχει δημοσιευτεί, είναι σχεδόν αδύνατο να το αφαιρέσετε εντελώς. Ακόμα κι αν ορίσετε τις αναρτήσεις σας σε “μόνο για φίλους”, δεν υπάρχει τρόπος να γνωρίζετε με βεβαιότητα ποιος έχει δει τις αναρτήσεις και τις φωτογραφίες σας, τις έχει αποθηκεύσει ή τις μοιραστεί με κάποιον άλλο.
Για παράδειγμα, κάποιος θα μπορούσε πάντα να στείλει ένα στιγμιότυπο οθόνης σε άλλο άτομο που δεν μπορεί να δει “επίσημα” την ανάρτηση σας. Πιστέψτε με, έχω λάβει αίτημα φιλίας από κοπέλα που είχε σαν σκοπό να βλέπει τις αναρτήσεις του πρώην της, με το οποίο είμαστε φίλοι.
Έτσι, αν δημοσιεύσετε κάτι σήμερα και το μετανιώσετε δύο χρόνια αργότερα, μπορεί να μπορέσετε να το διαγράψετε από τον λογαριασμό σας, αλλά ποτέ δεν μπορεί να διαγραφεί εντελώς από το διαδίκτυο.
Συμπερασματικά
Ενώ τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης μπορεί να είναι ένας διασκεδαστικός τρόπος για να μοιράζεστε άμεσα τα πιστεύω σας και τις εμπειρίες σας με φίλους σας, η κοινή χρήση στο διαδίκτυο έχει πολλά μειονεκτήματα σε σύγκριση με την προσωπική συζήτηση.
Είναι εύκολο να υπερβείτε τα εσκαμμένα και να μοιράσετε υπερβολική πληροφορία για εσάς, να μην συνειδητοποιήσετε το κοινό που θα μπορούσε να δει τις αναρτήσεις σας ή να κάνετε άλλα λάθη.
Η οικειοθελή κοινοποίηση πληροφοριών σας στο διαδίκτυο μειώνει το απόρρητό σας και μπορεί να σας ανοίξει κερκόπορτες στην ασφάλειά σας. Είναι σοφό να είστε προσεκτικοί σε αυτά που μοιράζεστε.