Εάν έχετε έναν inkjet εκτυπωτή θα γνωρίζετε πόσο ακριβά είναι τα μελάνια του. Και σίγουρα θα αναρωτηθήκατε γιατί κοστίζουν τόσο πολύ αφού είναι μόνο μελάνια και όχι κάτι πολύτιμο.
Όσοι από εσάς έχετε ένα inkjet εκτυπωτή σίγουρα θα εκπλαγήκατε όταν πήγατε την πρώτη φορά στα μαγαζιά για να αγοράσατε ένα σετ με όλα τα μελάνια του εκτυπωτή σας. θα διαπιστώσατε ότι η τιμή ενός πλήρους σετ, μερικές φορές πλησιάζει το μισό κόστος του εκτυπωτή σας. Ας ρίξουμε μια ματιά στους λόγους για την υψηλή τιμή των μελανιών.
1. “Η παραγωγή μελάνης για εκτυπωτές είναι μια περίπλοκη διαδικασία”
Αυτό είναι το επιχείρημα που δίνουν οι κατασκευαστές εκτυπωτών όταν τους ρωτούν για τις υψηλές τιμές τους. Δηλώνουν ότι η τεχνολογία και η έρευνα που υπάρχει πίσω από τη δημιουργία μελανιού εκτυπωτή δικαιολογεί την υψηλή τιμή.
Εδώ βέβαια οι κατασκευαστές έχουν κάποιο δίκιο. Οι χρήστες συνήθως συγκρίνουν την τιμή των μελανιών με την τιμή των άλλων υγρών, όπως το πετρέλαιο ή την σαμπάνια. Τα θέμα είναι ότι το πετρέλαιο απλώς τοποθετείται σε ένα δοχείο και χρησιμοποιείται όταν χρειάζεται. Τα μελάνια του εκτυπωτή απαιτείται να έχουν πολύ περισσότερες δυνατότητες, από άποψη απόδοσης.
Όπως αποκάλυψε η συνέντευξη του διευθυντή μάρκετινγκ της HP Thom Brown στο ComputerWorld:
Τα μελάνια πρέπει να διαμορφώνονται έτσι ώστε να αντέχουν σε θερμοκρασία 300 βαθμούς (προφανώς εννοεί 300 βαθμούς Φαρενάιτ που αντιστοιχούν σε 148 βαθμούς Κελσίου), σε εξάτμιση και σε εκτόξευση με 30 μίλια ανά ώρα (48 χιλιόμετρα την ώρα), με ρυθμό 36.000 σταγόνες ανά δευτερόλεπτο, μέσω ενός ακροφυσίου που είναι το ένα τρίτο του μεγέθους μιας ανθρώπινης τρίχας. Μετά από όλα αυτά πρέπει να στεγνώσει πάνω στο χαρτί, σχεδόν αμέσως.
Ως εκ τούτου, σύμφωνα με τα λεγόμενα του Μπράουν, η σύγκριση των μελανιών του εκτυπωτή με άλλα υγρά είναι άχρηστη, διότι κανένα άλλο αποθηκευμένο υγρό δεν χρειάζεται να λειτουργεί όπως το μελάνι του εκτυπωτή.
2. “Οι κατασκευαστές εκτυπωτών πωλούν τα μηχανήματά τους σχεδόν στο κόστος”
Αυτό το επιχείρημα δεν είναι τόσο μια προκατειλημμένη δήλωση. Μάλλον είναι γεγονός. Γνωρίζουμε ότι οι κατασκευαστές εκτυπωτών πωλούν τους εκτυπωτές τους σε χαμηλή τιμή και καμιά φορά σε χαμηλότερη τιμή από το κόστος. Κάθε φορά που κάποιος αγοράζει έναν εκτυπωτή, ο κατασκευαστής του δεν αποκομίζει κάποιο σοβαρό κέρδος από την πώληση.
Ωστόσο, οι εταιρείες παίρνουν αυτό το “χαμένο κέρδος” και το μεταφέρουν στην τιμή του μελανιού του εκτυπωτή. Υπερτιμολογούν την αξία του μελανιού και έτσι οι κατασκευαστές αποκομίζουν τα χρήματα που έχασαν από την πώληση.
Γιατί όμως καμιά φορά οι κατασκευαστές πωλούν τους εκτυπωτές τους όχι με μηδενικό κέρδος αλλά με ζημία; Απλό: ανταγωνισμός. Αν κάποιος που δεν γνωρίζει το κόστος της μελάνης πρέπει να επιλέξει μεταξύ δύο παρόμοιων εκτυπωτών, σίγουρα θα επιλέξει τον πιο φτηνό. Δεν έχει σημασία ότι τα μελάνια μπορεί να κοστίζουν ακόμα και τριπλάσια τιμή από τον άλλον. Η ψυχολογία του καταναλωτή τον αναγκάζει να δει μόνο την αρχική αγορά ως το πιο σημαντικό μέρος της συναλλαγής.
3. “Οι κατασκευαστές δημιουργούν ένα δεσμευμένο πελατειακό κοινό”
Αυτό το κόλπο άρχισε να εφαρμόζεται τα τελευταία χρόνια. Πρόκειται για software τεχνολογία με τον οποία οι σύγχρονες εκτυπωτές απορρίπτουν τα μελάνια τρίτων κατασκευαστών και δεν δέχονται τίποτα άλλο παρά το μελάνι του κατασκευαστή. Απορρίπτουν ακόμα και επαναγεμισμένες και χρησιμοποιημένες κασέτες.
Αυτό δημιουργεί ένα αιχμάλωτο καταναλωτικό κοινό, όπου ο μόνος τρόπος για να επαναφέρετε σε λειτουργία τον εκτυπωτή σας είναι να του βάλετε τα γνήσια μελάνια. Έτσι ο κατασκευαστής μπορεί να καθορίσει την τιμή των μελανιών υψηλή, καθώς οι χρήστες αναγκάζονται να αγοράσουν το μελάνι τους, εάν επιθυμούν να συνεχίσουν να εκτυπώνουν.
Ποια είναι η αλήθεια;
Φαίνεται ότι και οι τρεις παραπάνω λόγοι έχουν μία βάση αλήθειας. Τα μελάνια του εκτυπωτή πρέπει να λειτουργούν τέλεια κάτω από διαφορετικές συνθήκες. Οι κατασκευαστές υποτιμούν τους εκτυπωτές τους και παίρνουν τα χρήματά τους πίσω μέσω των πωλήσεων των μελανιών. Τέλος, οι εταιρείες εκτυπωτών κλειδώνουν τις κασέτες μελάνης έτσι ώστε να μπορούν να χρησιμοποιηθούν μόνο τα δικά τους εμπορικά σήματα.
Ως εκ τούτου, θα μπορούσατε να υποστηρίξετε ότι και τα τρία αυτά στοιχεία συμβάλλουν στην υψηλή τιμή του μελανιού. Δεν υπάρχει κάποιος συγκεκριμένος λόγος για τον οποίο μπορούμε να πούμε ότι είναι ο κύριος λόγος της ακριβής τιμής. Είναι ένας συνδυασμός όλων των παραπάνω.