Τα Windows 3.0 έγιναν 30 ετών

Πριν από τριάντα χρόνια και το μήνα Μάιο η Microsoft κυκλοφόρησε τα Windows 3.0 με ένα γραφικό περιβάλλον που αντιπροσώπευε ένα δραματικό άλμα έναντι των προκατόχων του, όσον αφορά την ικανότητα και τη δημοτικότητα. Αυτό είναι που έκανε τα Windows 3.0 ξεχωριστά.

Windows 3.0: Η πρώτη επιτυχημένη έκδοση των Windows
Τις πρώτες μέρες οι υπολογιστές που ήταν συμβατοί με IBM διέθεταν το Microsoft MS-DOS, ένα λειτουργικό σύστημα που βασιζόταν στο Command Prompt και συνήθως μπορούσε να εκτελεί μόνο ένα πρόγραμμα τη φορά. Καθώς οι υπολογιστές εξελίχθηκαν σε ισχύ, στις αρχές της δεκαετίας του 1980, το “multitasking” ήταν ένα τεράστιο άλμα στην τεχνολογία. Τα περιοδικά μιλούσαν για την αύξηση της παραγωγικότητας που προέκυπτε από τη δυνατότητα ταυτόχρονης εκτέλεσης δύο εφαρμογών.

Εκείνη την εποχή, οι ιδέες για γραφικά και ποντίκια που βασίζονται σε διεπαφές υπολογιστή και που είχαν πρωτοποριαστεί στο Xerox Alto, είχαν αρχίσει να εισέρχονται στη βιομηχανία προσωπικών υπολογιστών. Αφού δοκίμασε αρκετές πρώιμες προσεγγίσεις λειτουργικού συστήματος με βάση το GUI, η Microsoft κυκλοφόρησε το 1985 τη δική της γραφική διεπαφή με βάση το ποντίκι, τα Windows 1.0. Έτρεξε πάνω από το MS-DOS και παρείχε μια οθόνη bitmap με μη επικαλυπτόμενα παράθυρα εφαρμογών.

Ούτε τα Windows 1.0 ούτε τα Windows 2.0 αποδείχτηκαν επιτυχημένα στην αγορά. Στη συνέχεια ήρθαν το 1990 τα Windows 3.0, ένα άλλο κέλυφος GUI που έτρεξε πάνω από το MS-DOS. Επέτρεπε την πολλαπλή εργασία τόσο των προγραμμάτων MS-DOS όσο και των ειδικά γραπτών εφαρμογών των Windows. Σε αντίθεση με τις προηγούμενες εκδόσεις των Windows, αποδείχθηκε επιτυχημένη, πουλώντας πάνω από 10 εκατομμύρια αντίτυπα. Ακολούθησε υποστήριξη εφαρμογών τρίτων κατασκευαστών και έτσι η Microsoft ενίσχυσε την κυριαρχία της στα λειτουργικά συστήματα των Η / Υ.

Ποια όμως ήταν τα στοιχεία που έκαναν τα Windows 3.0 μοναδικά και επιτυχημένα.

Ο Νέος Program Manager

Στα σημερινά Windows, το μενού Έναρξη παρέχει έναν γρήγορο και εύκολο τρόπο οργάνωσης και εκκίνησης εγκατεστημένων εφαρμογών. Στα Windows 3.0 η εργασία αυτή πραγματοποιήθηκε από το Program Manager, το οποίο ήταν επίσης η κύρια διεπαφή (shell) για τα Windows.

Ως κέλυφος, τα Windows 2.0 είχαν χρησιμοποιήσει το MS-DOS Executive, το οποίο ήταν βασικά μια λίστα αρχείων χωρίς υποστήριξη για εικονίδια εφαρμογών. Σε σύγκριση με αυτό, τα «μεγάλα» εικονίδια 16 χρωμάτων στα Windows 3.0 έμοιαζαν με αποκάλυψη, φέρνοντας λεπτομέρεια που ταίριαζαν με ακριβούς έγχρωμους υπολογιστές Macintosh σε σχετικά φθηνούς υπολογιστές.

Επίσης, το πρόγραμμα διαχείρισης ήταν εύχρηστο. Σε σύγκριση με το MS-DOS από μόνο του, ή το MS-DOS Executive shell των Windows 2.0, το πρόγραμμα διαχείρισης παρείχε μια πολύ φιλική διεπαφή. Οι χρήστες θα μπορούσαν εύκολα να βρουν και να ξεκινήσουν εφαρμογές, ενώ ως επί το πλείστον προστατεύονταν από την κατά λάθος καταστροφή των αρχείων.

Εάν θέλατε να διαχειριστείτε αρχεία στα Windows 3.0, έπρεπε να ξεκινήσετε μια ξεχωριστή εφαρμογή που ονομαζόταν File Manager (Διαχείριση αρχείων). Σήμερα, η Εξερεύνηση αρχείων χρησιμεύει τόσο ως η κύρια διεπαφή όσο και ως διαχειριστής αρχείων των Windows 10.

Το ντεμπούτο του Microsoft Solitaire

Το Solitaire έχει συνδέσει το όνομά του με τα Windows. Η διάσημη συνεργασία έγινε για πρώτη φορά το 1990 όταν η Microsoft έστειλε την πρώτη της έκδοση Solitaire με τα Windows 3.0. Με τις λεπτομερείς κάρτες του το Solitaire έφερε ένα ικανό παράδειγμα των γραφικών δυνατοτήτων των Windows. Και φυσικά, ήταν επίσης ένας πολύ καλός τρόπος για να σκοτώσετε τον χρόνο σας στην εργασία σας.

Το Solitaire εμφάνιζε πρόσωπα καρτών που σχεδιάστηκαν από τη Susan Kare, η οποία στο παρελθόν είχε σχεδιάσει πολλά γραφικά στοιχεία και γραμματοσειρές για το Macintosh. Επίσης σχεδίασε πολλά εικονίδια για τα Windows 3.0. Η Microsoft χρησιμοποίησε τα γραφικά καρτών της Kare μέχρι τα Windows XP, αντικαθιστώντας τα τελικά στα Vista.

Τα Windows 3.0 περιλάμβαναν επίσης το παιχνίδι Reversi. Ενώ η Microsoft έριξε το Reversi στα Windows 3.1 (υπέρ του Minesweeper), το Solitaire έμεινε στα Windows μέχρι τα Windows 7.

Καλύτερη διαχείριση μνήμης και πραγματική πολλαπλή εργασία
Τα Windows 3.0 περιελάμβαναν προηγμένη διαχείριση μνήμης που τους επέτρεπαν να χρησιμοποιούν μεγάλες ποσότητες μνήμης RAM, και έτσι μπορούσαν να τρέχουν μεγαλύτερα προγράμματα και πολλαπλές εργασίες (για πρώτη φορά). Στα Windows 3.0, οι χρήστες μπορούσαν να εκτελέσουν πολλές εφαρμογές MS-DOS ταυτόχρονα, πράγμα που ήταν μαγικό εκείνη την εποχή.

Τι είδους εφαρμογές MS-DOS λειτουργούσαν οι χρήστες το 1990; Χάρη στην προηγούμενη συμβατότητα, οτιδήποτε και τα πάντα. Από το Lotus 1-2-3 έως τον Captain Comic.

Μια νέα «τρισδιάστατη» εμφάνιση

Φαίνεται περίεργο στις μέρες μας, αλλά τα κουμπιά των Windows 3.0 αντιπροσώπευαν σοβαρά βήματα στα γραφικά ενός υπολογιστή εκείνη την εποχή. Περιλάμβαναν σκιές και επισημάνσεις που έδιναν την ψευδαίσθηση του βάθους, και ως αποτέλεσμα, οι περισσότεροι άνθρωποι ανέφεραν τα κουμπιά εκείνα ως “3D”.

Συνολικά, η εμφάνιση των Windows 3.0 ήταν καθαρή και επαγγελματική, με λεπτομερή εικονίδια, προσεγμένες ρυθμίσεις παραθύρου και ωραίες γραμματοσειρές. Για πρώτη φορά, τα Windows ταίριαζαν (και αναμφισβήτητα ξεπέρασαν) την οπτική αισθητική του Mac OS, το οποίο θεωρούταν ως το σημείο αναφοράς GUI της εποχής. Αυτή η οπτική αίσθηση βοήθησε να γίνουν τα Windows 3.0 τόσο δημοφιλή.

Οικονομικά σε σχέση με τα Macs
Τα Windows 3.0 αποτέλεσαν σημείο καμπής στην εξέλιξη των συμβατών υπολογιστών, καθώς ήταν εγκατεστημένα σε ικανά μηχανήματα, είχαν μια καλή γραφική εμφάνιση, όλα τα εμπλεκόμενα περιφερειακά και συνολικά είχαν αρκετά χαμηλό κόστος. Το 1990, θα μπορούσατε να αγοράσετε έναν υπολογιστή χαμηλού επιπέδου με δυνατότητα εκτέλεσης των Windows 3.0 για λιγότερο από 1000 $, ενώ το φθηνότερο Macintosh κόστιζε περίπου 2400 $. Με έναν υπολογιστή, ένα ποντίκι και ένα αντίγραφο των Windows για 149 $, θα μπορούσατε να φτιάξετε ένα μηχάνημα που μοιάζει σχεδόν με το Mac, αλλά πολύ φτηνότερο.

Όταν περισσότεροι άνθρωποι αγοράζουν μια πλατφόρμα, τόσο περισσότερες εταιρείες θέλουν να αναπτυχθούν πάνω σε αυτήν, και αυτό ακριβώς συνέβη στα Windows 3.0. Ενώ η υποστήριξη από τρίτους ήταν στην αρχή μικρή, πολλοί κατασκευαστές λογισμικού υποστήριξαν τελικά τα Windows 3.0, συμπεριλαμβανομένης της Aldus με το δημοφιλές λογισμικό Aldus PageMaker. Για παραγωγικότητα γραφείου, η ίδια η Microsoft κυκλοφόρησε μεταξύ άλλων εξαιρετικές εκδόσεις των PowerPoint, Word και Excel για Windows 3.0. Θα μπορούσατε να κάνετε πραγματική δουλειά στα Windows 3.0.

Και τέλος, CHESS.BMP

Όποιος είχε εργαστεί με τα Windows 3.0 δεν μπορεί να ξεχάσει την τότε υπέροχη ταπετσαρία υψηλής ανάλυσης 16 χρωμάτων (640 × 480!).

Βασιζόμενη πάνω στην ανάλυση 640χ480, η Microsoft συμπεριέλαβε το CHESS.BMP, ένα γραφιστικό “βίντεο” που απεικόνιζε μερικά πιόνια σκακιού να πετούν στον αέρα πάνω από μία φαινομενικά ατελείωτη σκακιέρα. Η προφύλαξη οθόνης ήρθε στα Windows 3.1 οπότε το CHESS.BMP στα Windows 3.0 ήταν μία μικρή απόλαυση.

Χρόνια πολλά, Windows 3.0!

iGuRu.gr The Best Technology Site in Greecefgns

κάθε δημοσίευση, άμεσα στο inbox σας

Προστεθείτε στους 2.096 εγγεγραμμένους.

Written by Δημήτρης

O Δημήτρης μισεί τις Δευτέρες.....

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Το μήνυμα σας δεν θα δημοσιευτεί εάν:
1. Περιέχει υβριστικά, συκοφαντικά, ρατσιστικά, προσβλητικά ή ανάρμοστα σχόλια.
2. Προκαλεί βλάβη σε ανηλίκους.
3. Παρενοχλεί την ιδιωτική ζωή και τα ατομικά και κοινωνικά δικαιώματα άλλων χρηστών.
4. Διαφημίζει προϊόντα ή υπηρεσίες ή διαδικτυακούς τόπους .
5. Περιέχει προσωπικές πληροφορίες (διεύθυνση, τηλέφωνο κλπ).